week 30

Het is taai met de vangsten.

Afgelopen week was een erg taaie week wat het vissen op vele plaatsen betreft. Er konden links en rechts wel barbelen gevangen worden maar grote aantallen waren er niet bij. Deze week moest je blij zijn met 2-5 stuks. De omstandigheden waren eigenlijk wel gunstig, stijgend water op de grote rivieren, stabiele temperaturen van 22 C en af en toe regen. Op de Waal waren de vangsten beduidend beter dan op de IJssel. Terwijl je juist andersom zou verwachten. Op de Waal zijn de laatste drie weken vele mosslbanken afgestorven, waaraan de vissen zich te goed hebben gedaan. Logisch dat je dan op dit water een terugval verwacht in de vangsten. Verderop kom ik hier nog even op terug. Navraag leverde een antwoordt op van deskundige.

Afgelopen week was mijn eerste vakantieweek en natuurlijk zou er enkele dagen gevist worden. Alleen begin van de week hebben we in deze streek wat regen gehad, na dinsdag was het hier droog op een enkele bui na. Dinsdag ben ik met Tim van IJsselbarbelen.nl naar Duitsland gereden om daar te vissen op een smalle rivier die uitmond in de Rijn. Deze rivier herbergt veel kleine barbeel omdat het een echte paairivier is. Toch zwemmen er ook vele grote rond. Ook op deze rivier was het niet anders dan op de Nederlandse, snelle aanbeten als ze er liggen. Binnen een half uur hadden we al twee barbelen gevangen. De derde werd jammergenoeg verspeeld, waarna het meteen stil viel. De rivier op dit stuk was erg ondiep met een geul van amper 5 meter breed waar het een stuk dieper was. Het heldere water maakte het bijna mogelijk om de vis te observeren. de ontbrekende zon miste we hiervoor. De hele ochtend was het bewolkt en in het begin van de middag werden de wolken donkerder en viel er ook regen uit. Toen het rond 15.00 uur weer dreigend zwart werd met onweer, besloten we snel in te pakken. We hebben de hele tijd in de rivier gestaan achter een wierbed. Juist daarachter lag de geul. Net als in Nederland waren de aanbeten niet spectaculair maar juist ergt voorzichtig.

Zelf hebben we deze week enkele sessies gevist aan de Waal. Daarbij pakten we steeds kribben die we of niet kende of waar we al lang niet meer geweest waren. Elke sessie hebben we barbeel kunnen vangen. Deze week was er voor ons geen verschil tussen pellets of kaas. Op beide hebben we gevangen zonder een uitschieter. Made en mais lieten ze links liggen. Opvallend was het dat we over het algemeen kleine barbeel vingen zo rond de 40 cm. Ook de aanbeten waren miniem. Slechts kleine tikjes verrieden de aanwezigheid van vis. Wel waren alle barbelen moddervet. De mosselen hebben duidelijk gesmaakt!! Na donderdag verdwenen de meeuwen uit de kribvakken ten teken dat het gedaan was. Afgelopen week heb ik wat navraag gedaan naar het fenomeen met de meeuwen en de mosselen. Via mijn aantekeningen kon ik teruglezen dat we dit in juli 2008 ook hebben meegemaakt. Ook toen duurde het bijna drie weken al waren toen de omstandigheden toen heel anders. De buitentemperatuur was toen 18 - 22C en in die periode was het ook erg nat. Deze keer was het erg heet en geen regen. Ook toen werd er drie weken erg slecht gevangen, en in de vierde week waren ook toen de barbelen dikker dan normaal. Via Pieter Beelen van SportvisserijNederland kwam ik in contact met Bram, werkzaam bij Vaate van waterfauna,die me verder kon helpen met dit misterie. Tenminste voor ons, voor hen was het een bekend verschijnsel.

Beste Frans,

Het probleem van sterfte van de Aziatische korfmossel (Corbicula fluminea) is enige jaren geleden onderzocht in een relatief kortlopend experiment in de Rijn. De resultaten waren verrassend maar konden de sterfte niet verklaren. Daarvoor was langer onderzoek nodig (waar helaas geen geld voor was en dus ook niet kon worden uitgevoerd). Het idee dat de sterfte wordt veroorzaakt door verhoogde fysiologische activiteit als gevolg van de stijging van de watertemperatuur in de zomermaanden in combinatie met een verminderd voedselaanbod (waardoor de mosselen als het ware verhongeren) lijkt nog steeds de meest voor de hand liggende verklaring.

Vriendelijke groet, Bram

Deze mosselsoort wordt 1-4 jaar oud. Het schijnt dat dat de mossel na de voortplanting massaal afsterft. Dit kennen we ook al bij de zalm. Wat nu precies de oorzaak is, heb ik niet kunnen achterhalen. De hoge watertemperatuur was in 2008 in ieder geval niet de oorzaak. In 2007 en 2009 heb ik het niet waargenomen. Dat het een tweejaarlijks verschijnsel is, lijkt het nu op. Wat de oorzaak ook is, het leverd slechte vangsten op en dikke vis!

Later deze week vertrekken we richting Engeland waar we wederom te gast zijn Bij Ade Kiddell en zijn vrouw Sonia. Ook in Engeland zorgt het weer voor extreme omstandigheden. In sommige delen staan de rivieren erg laag en zijn ze erg helder en op andere plaatsen staat het ruim 2 meter hoger dan normaal en is het water troebel. Of ik deze keer de mogelijkheid van observatie heb is dan ook niet zeker. Op zich niet erg, kan ik volgend jaar weer gaan......Volgende week is er dan ook geen update van de actuele vangstmeldingen. Vangstmeldingen blijven welkom, die kan ik in de week erna plaatsen.

overige vangstmeldingen

Waal

Hoi Frans,

na de voor mij (en nog wel voor meer mensen!) veel te hoge temperaturen sinds 2 weken weer volop aan t vissen geslagen . Op de Waal in 2 sessies 5 barbelen kunnen scoren,allemaal 60 ers,overigens tussen de duikende meeuwen door! Vooral de 1e sessie,enorm veel kokkeltjes aan de oppervlakte,die dag maar 1 beet gekregen!

Op de Roer in 3 sessies ook 3 barbelen kunnen strikken, waaronder een dikke 70 er en 2 van in de 60. Kreeg ontzettend veel korte rukjes aan kaas en pellets,dit bleken dus bijna allemaal brasems te zijn. De 2e keer ben ik na het weer beginnen van die voorzichtige beetjes overgeschakeld op "zachter"en kleiner aas(maden en 1 maiskorrel). Nou toen was het klaar...in een tijdsbestek van een uur 10 dikke brasems! Weer vlug terug naar wat groter aas om tot rust te komen, het lijkt er op als de brasems actief worden op de stek de barbelen zich op de achtergrond houde . De Roer lijkt een complex riviertje te zijn waar ook de nodige tijd in gestoken moet worden, maar dat is ook een charme van het barbeelvissen!

Veel visplezier,groeten Jan.

Hoi Frans,

in het kort week 30, want er was weinig te beleven.

Zaterdag 24 juli : gevist van 14.00 tot 18.00. Blank.

Dinsdag 27 juli : gevist van 14.00 tot 18.00. Ik dacht dat wordt m'n 2e blank achter elkaar. Terwijl ik 1 hengel aan het inpakken was kreeg ik toch nog een mooie beet aan de andere, met een run, op de kaas. Een mooie dikke (letterlijk en figuurlijk) vijftiger.

Vrijdag 30 juli : Was van plan om een andere stek te nemen. Ik had er deze week een middag voor uitgetrokken om diverse kribben op te zoeken en te "verkennen". Zonder hengels.
Maar vanwege het feit dat een maat van me verse mosselen had meegenomen (zelf geplukt) uit zeeland, ben ik toch nog maar eens op m'n vertrouwde stek gaan zitten om eens te proberen met mosselen daar. Er zit blijkbaar toch verschil in de zeeuwse mosselen en de "waalse" mosselen, want ze hadden ook daar geen trek (meer?) in.
Ik had de mosselen nochtans goed voorbereid. Zowat 24 uur in zoet water, goed nagespoeld, en licht gekookt, zonder toevoegingen. Ze bleven goed aan de haak met bindelastiek. Zal er de volgende keer een knoflooksausje bij doen.

Wist er in een 5uurs sessie, van 15.00 tot 20.00,  er maar 2 te vangen van ca 50cm; wederom met kaas
Dus in 3 sessies 3 keer beet gehad en 3 vissen gevangen. Is gewoon een 100% score.
Ik blijf het gewoon optimistisch bekijken. Volgende week nieuwe ronde en nieuwe kansen.

Grjus

Frank

Hoi Frans

Maandagavond gevist met zoon Kelvert van 19.30 tot 22.00 om half 8 begonnen we met vissen eerst even de regen afgewacht. Het was een koele avond en het was stil met de aanbeten pas om ongeveer 22.00 een kromtrekker de hengel bleef krom staan ik zei tegen mijn zoon pak hem maar resultaat barbeel van 47 cm op kaas. Vrijdagavond ben ik alleen weg geweest prachtig stil weer alleen geen barbeel gevangen ! Zaterdagmiddag gevist met zoontje Marvin op een wat moeilijk berijkbare krib van 14.00 tot 17.00. Om 14.15 een snoeiharde aanbeet op Mais na een mooie dril van Marvin [hij kreeg er pijn in de arm van] barbeel van 60 cm. Daarna een kleine aanbeet weer op mais een dikke kolblei maar daarna helaas geen beet meer gezien.

V.G.Martin,Kelvert,Marvin Timmer

Hoi Frans,

Zoals afgesproken als er wat te melden is….Heb sterk het gevoel dat het met mij en de Waal dan toch nog goed komt . Waar ik vorig jaar vooral veel blanks had en slechts enkele kleinere barbelen kon vangen heb ik tot donderdag van de vijf sessies slechts ene blank, ook omdat ik pas om half zeven begon te vissen ,opvallend, steeds twee stuks en als bijvangst steevast een of twee geweldig grote kopvoorns, 52, 58 en moddervet.Tot donderdag, Van half tien tot twaalven ene kleine barbeel, had met afstanden en aaswisselingen geprobeerd, maakte geen verschil, wel goed gevoerd,zonder mandje maar voerballen geplaatst op en rond de stek geschoten, heb daar geweldige katapult voor . Nou Frans, ben met lood gaan stoeien, met 170gr uitgekomen begon het plots te lopen, heb die dag tien stuks gevangen waaronder drie zestigers, grootste vijfenzestig! Jammer genoeg, de enige beet die vol door de slib trok en die k na een fantastiese dril tot een meter uit de kant had liggen, kreeg k niet geschept, er was zo n sterke draaing naar de kop v d krib toe dat deze bak van een barbeel als een blok beton links vd hengel bleef liggen, dacht toen laat maar eerst moe worden dan haal ik m langzaam naar me toe, komen er net drie grote boten langs die elkaar net voor mijn krib passeren en trekken zowat de halve kribbe leeg,, wordt die barbeel vrijwel op de kant getrokken en komt het lood vast te zitten, schud eens flink met de kop en k ben hem kwijt, nog nooit voorgehad,lijnbreuk op de haak v .d hair. Hebben me tot in Keulen horen vloeken, maar ondanks dat een fantastiese dag gehad, was daar na alle geëxperimenteer, kribben uitproberen etc ook wel een keer aan toe. Mischien heb jij een sugestie voor wat betreft het schepprobleem, is echt moeilijk daar,  naar het strand en daar naartoe drillen? Heb tenslotte ook veelvuldig van je tips gebruik gemaakt, nog thanks daarvoor,

Groetjes en vang ze nog!

Walter

@ Walter,

zelf loop ik van de kop van de krib weg. Voor ik begin met vissen leg ik mijn schepnet op een plaats neer waar ik goed kan staan en makkleijk kan scheppen. Vaak is dat 20-25 meter van de kop af. Voordeel is dat je goed staat, makkelijk kunt scheppen en de barbeel wordt meteen uit de stroming getrokken. Hij komt daardoor sneller en rustiger mee. Direct bij de aanbeet loop ik al naar die plek toe.

Frans

IJssel

Hoi Frans!

Eindelijk heb ik ook vakantie en ben afgelopen week ook weer voor het eerst in 2010 richting de IJssel geweest. Ik heb dit jaar al ardenner-, franse en duitse barbelen gevangen...maar de hollandse ontbrak nog! Zaterdag was het laag water en heerlijk weer. Dochters mee en vissen maar. Op kaas 2 aanbeten. Beide vissen losten tijdens de dril. De tweede wilde ik net scheppen en zag dus mijn 1e barbeel aan mijn neus voorbij gaan. Daarna viel het stil en wist ik op maden nog wel veel brasem, voorn, kolblei en grondels te vangen. Zondag was vismaat Edwin naar dezelfde stek gegaan. Het weer was een stuk minder zonnig..maar wel met een klinkend resultaat...13 barbelen in een paar uur tijd!! Woensdag was mijn 1e vakantie dag. Samen met Edwin richting de IJssel. Het water was bijna een meter hoger dan zaterdags en het stroomde fors. Edwin had in het begin een aantal aanbeten...en wist er in totaal 3 te vangen aan de maden. Ik viste met kaas en pellets en het bleef lang stil. Pas toen ik van stek was veranderd en ook maden ging gebruiken..kreeg ik actie. In eerste instantie een aantal zwartbekgrondels en uiteindelijk dan ook de verlossende aanbeet...barbeel!! Het bleef bij deze vangst en onze conclusie is dan ook dat echt geen dag aan de rivier hetzelfde is...en dat houdt het ook leuk! Komende week onverwachts nog op vakantie richting de ardennen....dus hoop daar weer een hengeltje uit te gooien. Als ik je niet meer spreek...veel succes in engeland!!!

groet Nico

Ardennen

Hoi Frans,

Een verslagje van mijn visserij in de Ardennen.

Regelmatig trek ik naar het zuiden van België om 1 van mijn favoriete vissoorten achter de vinnen te zitten. Zo ook de voorbije dagen. Ik had deze stek een tijdje geleden al ontdekt, maar op slechts enkele kleine barbeeltjes, kopvoorns en een kroeskarper na kon ik geen enkele van de grotere barbelen vangen die ik eerder al had gespot. Kaas, luncheon meat, pellets en boilies passeerden de revue, niets bleek te werken uitgezonderd sweetcorn, met dat aas kon ik wat kleinere vissen vangen maar selectief is het zeker niet. Nochtans bood de stek potentieel: een relatief diepe stroomgeul die vlak onder de kant passeerde, waarbij overhangende takken voor de ideale dekking zorgden.

Een tijdje heb ik de stek met rust gelaten om andere rivieren en stekken te verkennen, maar in gedachten kwam ik steeds terug op die oude stek terecht. Plannen werden gesmeed en ik liet meteen een lading 10mm mini-boilies draaien. Ik koos voor een boilie waarbij ik tijdens het karpervissen op de Maas de meeste bijvangsten had in de vorm van barbeel en kopvoorn.

foto1

Instant vissend vallen de resultaten erg tegen met een boilie. Dit is volgens mij terug te brengen op het feit dat deze aassoort nauwelijks herkend word als voedsel. Er worden hier amper boilies gebruikt en nog minder voorgevoerd. Aasgewenning is dus de boodschap en ik besloot een voercampagne op te starten.

Dagelijks werden er ongeveer 2,5 kilo boilies gevoerd, gecombineerd met enkele blikken sweetcorn en hennep. De mais en hennep hadden als functie snel vis op de stek te lokken, en zo zouden de vissen ook geconfronteerd worden met de vele kleine boilies die overal verspreid lagen. Na 3 dagen voeren volgde de eerste test. Nog steeds was het enkel mais die de vissen kon verleiden, maar tijdens het controleren van de ontlasting van de kopvoorns bleek er niets anders dan boilie-pap uit te lopen. Van grote (naar Ardennen-normen) barbeel nog steeds geen spoor. Ook ving ik nog steeds allerlei vissoorten door elkaar, met als topper een schubkarper van iets meer dan 3 kilo.

foto 2

De mais werd nu volledig weggelaten en er gingen de volgende dagen enkel nog boilies te water. Ondertussen viste ik op andere stekken en rivieren.

Zondagavond 25 juli was het moment aangebroken om de proef op de som te nemen. Binnen korte tijd kon ik eindelijk een vis in het net loodsen waarvoor ik al de moeite deed, een schitterende gouden barbeel van 61cm mocht even poseren en daarna meteen weer zwemmen.  (foto 1)
Even later volgde nog een mooie vis van 64 cm.  (foto 2)  Ook kwamen er nog 2 schubkarpertjes op de onthaakmat terecht, beiden schommelden rond de 4kg. (foto 3) Nadien nog een kleinere barbus die 41cm aangaf op het meetlint.
  De duisternis trad in en opnieuw ging er een emmertje boilies te water.

foto 3

De volgende ochtend kreeg ik een enorme klap op de hengeltop maar na een heftige dril brak de lijn en een zwaar aanvoelende barbeel koos het hazepad. Verder gebeurde er niets en na 2uur vissen besloot ik om op te ruimen.

's Avonds was ik terug van de partij, en vrijwel meteen kwam er een barbeel van 61cm in het net. (foto 4) Gevolgd door 3 exemplaren van ver in de 50cm en een kleintje. Het voorvoeren deed zijn werk, actie was er volop. (foto 5)

De volgende ochtend verspeelde ik bij aanvang weer meteen een goed aanvoelende vis, maar dat werd gelukkig goedgemaakt door 2 vissen van 50+ cm.

De daaropvolgende avond ving ik 2 vissen van beide 54cm kort na aanvang, en in de volgende uren nog 3 kleinere exemplaren. Ik kreeg het gevoel dat de voerplek "leeg getrokken" was, dat de grotere barbelen allemaal de binnenkant van mijn net hadden gezien en besloot er de brui aan te geven.

foto 4

Het is mij overduidelijk geworden dat de grootste vissen als eerste op de kant komen op voorgevoerde stekken. Het lijkt alsof ze de voerplekken domineren en pas nadat ze zijn weggevangen lijkt er ruimte te komen voor kleinere barbelen. Ook de bijvangsten (kopvoorns) bleven achterwegen.

Ik hoop met dit artikel een ander licht te werpen op het boilievissen, hoe ze best worden ingezet en waarom ze niet altijd en overal meteen vis op de kant brengen, maar hoe ze wel geschikt zijn om selectiever op grotere barbelen te vissen.

Vriendelijke groeten uit Vlaanderen,
Jan Mertens.

Volgende week geen update i.v.m. vakantie