week 33

Hoog water

Na afgelopen zondag thuis te zijn gekomen kon ik eerst de email box doorspitten en beantwoorden. Daarna konden we de koffers weer pakken voor onze laatste 3 weken vakantie. Het zuiden is laat aan de beurt dit jaar en zo hebben na vandaag nog 2 weken te gaan. De waterstanden van de diverse rivieren steeg afgelopen week in rap tempo. Na donderdag verdwenen de meeste kribben aan de Waal onder water.Toch met een beetje speurwerk was het mogelijk om op sommige plekken toch te vissen. Het was wel behelpen en het vereiste wat aanpassingen. Ik moest er dit keer op uit, zaterdag arriveerde Ade en zijn vrouw in nederland voor een 10 daagse trip. En natuurlijk wil hij vissen. Zou de waterstand hoog blijven dan moest ik toch gelegenheid zoeken waar we konden vissen op barbeel. Voor mezelf ook een mooie gelegnheid om naar andere stukken te gaan kijken. Op elke plaats ving ik enkele barbelen, behalve afgelopen donderdagmiddag toen ik even met Jos Essers aan de Waal viste. Ik had de pech om steeds vast te zitten en elke keer brak de hoofdlijn. Na een uurtje hield ik het voor gezien. Jos vistte nog door tot de avond en wist nog barbeel te vangen.

Over het algemeen wordt er dit jaar minder gevangen dan afgelopen jaar. Er wordt zelfs veel geblankt. Ook ik merk dat het dit jaar meer moeite kost om barbeel te vangen. Toen ik gisteren terugtelde wat ik tot nu toe gevangen heb, had ik helemaal geen reden tot klagen. Mijn teller voor dit jaar staat op 186 stuks. Ongemerkt vang je toch meer dan je denkt, ook al blijven grote aantallen per sessie uit.

Op zondagmiddag installeren we ons op een krib waar vissen net mogelijk is. Denken we...enkele schepen verrassen ons met hun snelheid en hoge golven. Twee keer moeten we vluchten met de spullen om ze droog te houden. Ade heeft de nieuwe elips pellets mee genomen uit Engeland en die willen we deze week gaan uit proberen. Gisteren leverde dat ons 4 barbelen op. Ook lostte we er nog 3. Opvallend was dat de barbelen allen erg dik waren. Aktuele foto's kan ik nu wegens tijdgebrek niet plaatsen, na volgende week heb ik weer meer tijd. Ook de nieuwe hengel van Korum, de Pressision, krijgt deze week flink op zijn donder hopen we. Gisteren was het een genot om ermee te vissen. Ook vandaag op maandag 23 aug doen ze het goed op de nieuwe elips pellet. In een paar uur tijd vangen we 10 barbelen op de Waal.

Tot volgende week dinsdag testen we samen nog diverse dingen uit en bezoeken we verschillende stekken. Uitgebreidde verslagen hiervan volgen na mijn vakantie.

Overige vangstmeldingen

waal

Hoi Frans

Dinsdagmorgen gevist van 7.00 Tot 10.30 het was slecht weer veel wind en later regen om 8.30 uur een snoeiharde aanbeet resultaat barbeel 65cm op kaas nog enkele bijvangsten soms zonder dat ik beet had gezien dat kwam door te veel wind. Donderdagmorgen gevist van 7.00 tot 11.00 het weer was redelijk goed alleen je kon nog net op de krib vissen maar helaas geen enkele beet gezien ik was van plan om nog een paar keer te gaan barbelen maar helaas het water is te hoog hebben we maar een paar keer gefeederd op witvis goed gevangen.

Gr Martin Timmer

Het water zakt momenteel weer en de kribben kunnen vanaf vandaag weer bevist worden. Volgende week nog een laatste korte update van de aktuele barbeelvangsten en daarna volgen er weer uitgebreidde verslagen.

Tot nu toe is het extreem eerste half jaar geweest in 2010. De eerste drie maanden was het erg koud, lang wit met veel vorst, daarna een lange uitloper tot half mei met erg koude dagen en veel wind en regen. Zelfs half mei hebben we dagen van amper 4 C gehad! We hebben dan een paar weken redelijk stabiel weer gehad, met toch wel koude nachten. Als dan de hete maanden juni en juli aanbreken met vele dagen meer dan 30C. Dit alles heeft echt wel zijn weerslag op de vis en dus ook op de barbeel. Aan de cijfers van mijn website zie ik dat de interesse voor de barbeel nog steeds groeiende is. Ik krijg diverse reacties via de mail dat de mensen toch graag eens barbeel willen vangen. Op vele plaatsen wil het maar niet lukken en wordt steevast geblankt.

De extremen van de eerste 6 maanden hebben ook invloed gehad op mijn vangsten, net zoals bij iedereen het geval is. Had ik vorig jaar in juli en augustus vele avonden met vangsten van 8-15 stuks per keer, dit jaar is het veela 3- 6 stuks per keer. Net voor we afreizen naar Engeland heb ik zelfs een blanksessie op een krib die me nog nooit eerder in de steek heeft gelaten. Het is duidelijk dat de stabiliteit van afgelopen jaar veel meer barbeel opleverde dan dit wisselvallige jaar. 3 dagen nadat we terugzijn stijgt het water met 2 meter. Altijd goed voor een positieve barbeelvangst. Toch is er weer een spelbreker! De watertemperatuur zakt in dezelfde 3 dagen met 3 C. Dat zorgt erweer voor dat de barbeel geen interesse heeft in eten. En zo gaat het nu al bijna 8 maanden. Niet alleen op de Waal ook op de IJssel en grensmaas blijven ver achter. Rivieren als de Lek, Merwede en Nederrijn hoor je helemaal niets van. Heel af en toe heeft iemand een uitschieter en vangt een mooi aantal barbelen in een paar uur. Ook de grote barbelen laten het dit jaar afweten. Tot nu toe heb ik maar één melding gehad van een 80+ barbeel. Normaal worden er elke week gevangen in juni en juli. ( tenminste wat ik weet van de laatste 4 jaar)

Zoals ik het ervaar is de instabilitietvan de natuur de oorzaak. De paar weken in juni dat het weer niet veranderd waren de vangsten goed te noemen. De meeste die er op uit trokken in die periode konden goed barbeel vangen, met soms flinke aantallen per sessie. Extremiteiten blijven altijd bestaan. Dat het wel degelijk anders kan zijn bewijst een 24 uurs koppelwedstrijd op de IJssel een paar weken geleden. Er worden door de gezamelijke koppels ver over de 100 barbelen gevangen met een gemiddelde van 8 per koppel. de witvis daarentegen laat het massaal afweten in die 24 uur. Het winnende koppel heeft slecht 46 kilo. Voor de IJssel is dat bizar weinig. Alle theorieen die de laatste tijd genoemd worden zouden hierdoor in de kast terug kunnen. Zo worden genoemd sterk teruglopend aantal barbelen, meer verspreiding op diverse wateren, voorloper van een zeer strenge winter. ik houd het voorlopig gewoon op de natuur. Het blijft tenslotte gewoon vissen.... resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie....Ook dat kom ik tegen tijdens de trip in Engeland. Op de Middle Severn, het thuiswater van Ade vang ik in twee dagen tijd 2 doubles. 10.4 en 11,3 lb. Een double vangen op dat stuk rivier is uniek. Ade vangt er 5 in 15 jaar. Je kunt dan zeggen dat hij niet kan vissen of de plaatsen weet en ik juist wel. Gelukkig ben ik nuchter genoeg en weet ik dat ik 2x ontzettend veel geluk heb gehad. 2x was ik op de juiste tijd op de juiste plaats en lag op de juiste plaats. Ook dat is vissen....