week 5

Barbeelvangst.

Vorige week was nog een keer afzien. In het weekend viel er weer sneeuw en daalde de temperatuur ook weer. De vooruitzichten waren nu beter, vrijdag veel regen en op zaterdag droog en kans op zon. De regen hier in het zuiden viel best mee op vrijdag, dus veel zou er niet veranderen aan het water qua hoogte en afvoersnelheid.

Gewoon in een trui op 6 februari......

Alhoewel....de pagina op teletext was deze week de weg behoorlijk kwijt. Tot donderdag zou de waterstand in de waal elke dag met 10 cm zakken. In Duitsland stonden de actuele waterstanden ook in de - terwijl de voorspelling een stijging aangaf. Donderdagmorgen veranderde alles ineens, kwamen waterstanden van +132 Köln ineens tevoorschijn. Vrijdag steeg het water van de Waal ineens 70 cm en op zaterdag zouden de kribben na de middag onder water komen te staan. De komende dagen geeft nog steeds stijgend water. Het was dan ook even moeilijk kiezen waar de reis naar toe zou gaan. De watertemperatuur steeg met 0,6 in twee dagen, het waterniveau met 70 cm. De Waal zou een optie zijn. Al was uiteindelijk de watertemperatuur die de doorslag gaf om een andere rivier te kiezen. Met 3,6 C kozen we voor de Limburgse Roer. Harold en ik gokte op de iets warmere temperaturen van Limburg.

deze keer werden we vanuit de lucht gespot.

En iets warmer was het wel...bij aankomst voelde het lekker aan. Geheel windstil en tussen de bomen was het warm in de zon. Na een tochtje van 400 meter verdween dan ook meteen de jas van mijn warmtepak. Overdreven? Ik pakte mijn termometer en de temperatuur gaf 12 C aan. Het water was 6,0 C . Het was net na het middaguur en al vrij snel lagen onze lijnen in het water. Na een uurtje besloten we om de rivier wat te verkennen. Op elke stek lieten we 1 hengel in de steun staan, met de baitrunner op scherp. Daarna liepen we elk een kant op om de rivierbodem te verkennen. Dit deden we op de "Haenen" manier, vissend met een licht loodje en de hengel in de hand. Harold trof een redelijk te bevissen stuk en kwam er vanaf met het verlies van 1 montage. Ikzelf had minder geluk. In een uur tijd kwam ik tot 5 inworpen en evenveel keer zat ik na enkele meters al muurvast. Steeds was ik alles kwijt en moest ik teruglopen en weer opnieuw opbouwen. Ondertussen leek het wel lente te zijn in dat stukje dal. De zon was feller geworden en het was nog steeds windstil. Als aas gebruikte ik vandaag de halibut pellet 8 mm van Sonubait. Harold viste met kaas, smac en pellets. Beide gebruikte we een niet te zware korf van 80-100 gram. Daar waar Harold een onderlijn lengte van 40-50 cm gebruikte viste ik ruim 1,5 meter over de grond. Tijdens het rollend vissen was mijn onderlijn ca 1 meter.

De eerste Roer barbeel is een feit.

De lijnen die steeds op een vaste plek in het water lagen konden we elke 10 minuten ontdoen van de vele rotte bladeren die onder water mee dwarrelde. Door de druk van die troep leek het soms of je beet had ( schokjes) en soms ineens een gierende molen als de druk teveel werd. Gelukkig zat de troep steeds aan de lijn en niet aan het aas. Het was even tijd voor een bakkie thee en terwijl ik mijn brood opat bleef ik naar mijn top kijken. Af en toe maakte die kleine vreemde schokjes. Ik keek dat een paar minuten aan en vraag me niet waarom maar iets zei me tis beet...Voor de zekerheid sloeg ik aan en ik voelde meteen aan de andere kant weerstand van vis. Tijdens het binnenhalen kon ik niet zeggen wat het was. Kopvoorn was het in ieder geval niet, daarvoor was de vis te slap. halverwege kreeg ik een paar lichte kopstootjes en dacht toen aan een brasem. Pas kort tegen de kant zagen we de vis voor het eerst boven komen, barbeel!! Harold zetten meteen het schepnet eronder en ontsnappen was er niet meer bij. We hadden de eerste barbeel te pakken op de Roer. Een lange magere barbeel bevrijdde we van de haak in zijn bek. Ik schat zijn gewicht op iets meer dan 2 kilo, en dat voor een lengte van 68 cm. Hij was duidelijk te mager voor zijn lengte. Tijdens het terugzetten voelde ik meteen de kracht van de barbeel en na amper een paar seconde zwom hij al weer krachtig weg.

Even na 15.30 uur werd het bewolkt, koelde het heel snel af naar 7 C en toen we rond 5 uur terug in de auto waren was het nog maar amper 3 graden. Dat we een goede keus gemaakt hadden bleek wel op zondag. Met temperaturen die niet boven de 3 graden uitkwamen en de vele laaghangende bewolking maakte het een koude waterige zondag. Op weg naar Zwolle naar de Carp beurs kwam ik over de Waal en de kribben waren inderdaad onder water verdwenen. In Zwolle zag ik dat de IJssel nog niet te hoog stond, ook die zal ook aan de beurt komen in de komende week. Jammer dat het deze week weer redelijk hard gaat vriezen......

Overige vangstmeldingen.

Nico Breevaart maakte deze keer een solo trip naar één van zijn topstekken aan de Ourthe afgelopen zaterdag. Nico kreeg al vrij vroeg een paar mooie aanbeten. Dat gaf hem de hoop op een goede afloop. Terwijl hij viste met de hengel in de hand kreeg hij een niet te missen poeier op zijn top, en kon hij even later een schitterende Ardennen barbeel op de foto zetten.

mooie donkere 58 cm barbeel .

We wachten weer op de volgende temperatuursstijging.