Onder aan het verslag belangrijk bericht!!

week 3

Ardennen

De laatste maanden van 2009 waren de barbeelvangsten al heel slecht op de Waal. Een aankondiging voor een strenge winter?? Door de jaren heen leer je de natuur kennen als je er oog voor hebt. Ondertussen weet ik nu dat we al een redelijk streng wintertje gehad hebben. En de vooruitzichten voor de komende weken zijn weer héél koud. Het water van de Waal stijgt ook weer flink, na donderdag verdwijnen de kribben weer onder water. Daar vissen is dus voorlopig geen optie.

Dat de barbeel een seizoenvis is op sommige rivieren is me ook wel duidelijk geworden. Een Waal barbeel vangen in januari is een tijdje mijn streven geweest; alleen als alle weersomstandigheden gunstig zijn zou het mogelijk zijn om er één te vangen. Ga je er langer over gaat nadenken, moet ik tot de conclusie komen wat voor nut het heeft om te kunnen zeggen dat ik in alle maanden van het jaar op een bepaalde rivier barbeel heb gevangen. Geen enkele....ook niet voor mezelf. Stel dat het me zou lukken, dan is dat misschien eens in de tig jaar mogelijk om in de moeilijkste maand er één te vangen. Niemand, ook ikzelf kan of zal daar waarde aan hechten. Daarom ga ik er ook geen halszaak van maken. Barbeel zal voor vele rivieren een seizoenvis blijven die in de periode november tot eind maart heel moeilijk te vangen is.

En toch..... als gehard sportvisser ( ik heb alle winters doorgevist) zijn er enkele uitzonderingen mogelijk. Ook voor de barbeel!! Al heel lang is bekend dat je in de Ardennen in de winter gewoon kunt vissen op barbeel. Nou ja gewoon...als je zéér goede stek en waterkennis hebt, is het inderdaad mogelijk. Er zijn plaatsen bij waar je barbeel kunt vangen op slechts een strook van een 10-tal meters. Zit je daarnaast ben je mooi voor niets gereden. Ik was dan ook heel blij dat Leon Haenen me uitnodigde voor een sessie. Leon woont in het uiterste zuiden van ons land en voor hem liggen de Ardense rivieren binnen handbereik. De laatste twee jaar heb ik diverse pogingen ondernomen om barbeel te vangen in de Ourthe, Ambleve of Semois. Je kunt steeds 1 of 2 plaatsen aandoen op een dag, zodoende is het erg moeilijk om de juiste plaatsen te vinden. Leon bood me zijn kennis van de Ardennen aan, die ik heel dankbaar aanvaardde. Afgelopen zondag was het zo ver.

Uit het donker verschijnen er wat vage figuren....

Vage figuren

Zondagmorgen rond 7 uur staat Nico Breevaart voor de deur en samen rijden we verder naar het zuiden. Het regend als we Son verlaten. Zou Leon nu ook weer aan het bidden zijn? We zijn Eindhoven nog niet genaderd of het eerste smsje verschijnt op Nico zijn telefoon. Waar we blijven.....Schijnbaar zit er iemand op hete kolen, om 8 uur hadden we afgesproken. Gas erop !! Laat het tweede smsje weten. Ik weet genoeg, ook Leon heeft er weer zin in!! Ik ontmoet weer iemand met dezelfde passie en drive! Net voor 8 uur staan we op de afgesproken plaats. Zelfs Rick, die in eerste instantie niet kon, staat ook klaar in de startblokken. Na een snelle kennismaking worden de spullen overgeladen en vertrekken we meteen richting Ardennen. Het zachtjes regenen heeft plaats gemaakt voor stevigere druppels. Leon heeft de grootste lol, het regent, dat is zijn weer. Al snel gaat het gesprek natuurlijk over de barbeel, terwijl we langs en door diverse dorpen in Wallonië rijden. Leon wil vandaag starten op een voor hem nieuwe plaats. Er is daar plaats voor 4 personen, met een redelijke kans op vangst. Hij kent de stek wel, maar dan vanaf de overkant. De regen blijft gestaag vallen en voor we op de stek arriveren zijn de meeste spullen al flink nat. Dit levert in ieder geval een paar mooie platen op omdat de opstijgende dampen van de warme lichamen ook op de foto's vastgelegd worden. Bij het zien van de foto's op de pc heb ik ook meteen het verhaal in mijn hoofd klaar voor deze week. Vage Figuren.....

zelfs op de stek zijn er vage figuren.

Leon legt in het kort uit waar we op onze stek moeten zijn, en gaat zelf met Rick een dertigtal meter verderop zitten. Nico en ik stallen onze spullen in het weiland. Een stuk van de oever is uitgesleten en door de aanhoudende regen zeer glad. Het scheppen van een eventuele vangst kan nog voor problemen zorgen. Onze visstrook behelst amper 10 meter. Daarin zullen we ze moeten vangen...Rond 9 uur verdwijnen onze lijnen in het water voorzien van een pellet. Ik begin met een klein voerkorfje van 80 gram en een onderlijn van 80 cm. Nico begint met een wartelloodje van ongeveer 30 gram. De stroming is redelijk, het wartelloodje van Nico blijft goed liggen. De spullen worden onder een paraplu gelegd en we nemen beide plaats in onze stoel. Leon en Rick staan gewoon in de regen uit het handje te vissen. Na een minuut of 5 draai ik in en werp opnieuw in, iets verder dan de eerste keer. Nico heeft ondertussen zijn tweede hengel in gereedheid gebracht en wil het daarmee rollend met smac gaan proberen. Als we een klein kwartiertje bezig zijn besluit ik mijn korf te vullen met geweekte pellets.De geweekte pellets noemen we liefkozend The Monkey. De geweekte pellets zijn extra geflavourt en worden in de korf geperst. Het is de bedoeling dat ze daarin blijven, zodat er wel een geurspoor vrij komt en ze uiteindelijk de pellet aan de hair moeten pakken. Ik gooi iets meer naar links nu, stroomopwaarts. Tijd voor het eerste bakje thee. Terwijl ik het theezakje een beetje op en neer beweeg krijg ik een paar flinke tikken op de top. Als ik de hengel van de steun pak voel ik dat de vis al gehaakt is. Hij is in ieder geval niet sterk en komt vrij gemakkelijk mee.

Het bekende kopschudden blijft helemaal uit. Als de vis kort aan de kant is zie ik meteen de bekende kenmerken...barbeel! Hij neemt meteen een duikje en als hij weer boven komt kan de inmiddels toegesnelde Rick de barbeel meteen scheppen. 4 glunderende koppies staan de barbeel te bewonderen. Het is niet alleen mijn eerste vangst van 2010, ook meteen de eerste in België. Nico en Leon leven zich uit met hun camera's terwijl ik de barbeel onthaak en terugzet. Even later als ik terug ben op het gras wordt er nog net niet gedanst. 4 grote kerels staan daar te stralen in de stromende regen. Dan wordt ook meteen duidelijk dat de passie en enthousiasme die we hebben voor deze vis bij alle 4 erg groot is. Zou je op dat moment passeren kon je niet zeggen wie de barbeel had gevangen.

Nog zo'n vage....

De fles kruidenbitter die ik bij me heb wordt zo wel heel erg vroeg ontkurkt. Daar staan we dan 's morgens rond half 10 te genieten van een lekker borreltje. Na de vangst controleer ik mijn onderlijn en voel op de laatste 30 cm veel beschadigingen. Het lijkt wel of er een krab op de onderlijn heeft gebeten. Ik maak een nieuwe, nu van 1,5 meter en doe aan de hair opnieuw een pellet. Even later gooi ik opnieuw in, zet de hengel tegen de steun en loop naar Leon en Rick om te kijken hoe bij hen de toppen reageren. Zelf vis ik met de Shimano beast master BX barbel classic, terwijl Leon met de power uitvoering vist. Rick heeft sinds kort de Shimano Antaris beast master bx. Beide toppen verraden dat ze op een kiezelbodem vissen.. Als ik later samen met Leon op een andere stek sta is het verschil in beide hengels duidelijker te zien. De power uitvoering van Leon is duidelijk wat stugger in het eerste gedeelte na het handvat. Beide zijn we heel content met onze hengels. ook hier weer een duidelijkheidje, ook de hengel keuze is heel persoonlijk. Een hengel moet je liggen, dat moet je zelf voelen. Daarom is het ook moeilijk om op afstand voor iemand een hengel te adviseren.

Tegen half twaalf besluiten we deze stek te verruilen voor een andere. Het is tot nu toe gebleven bij deze ene vangst. Nico heeft nog wel wat tikken op zijn top gehad, maar we verwachten hier geen vis meer. Het regent nog steeds terwijl we teruglopen naar de auto's. Het laatste uur is de rivier gaan reageren op de regenval. De stroming is toegenomen en ook een bruine kleur begint langzaam toe te nemen. Als we op weg zijn naar de tweede stek legt Leon uit dat de verkleuring belangrijk is. Meestal reageert de barbeel daar gunstig op. Leon die gek is op regen en daarvoor ook regelmatig bid prevelt nu ook weer, terwijl hij zijn armen weer eens strekt. Ik ben de nattigheid die nu al een paar uur valt allang beu en besluit bij de volgende stek hem een andere manier van bidden te tonen. Sportief neemt hij mijn voorstel aan en even later knielen we neer......niet veel later wordt het gelukkig droog!!

Bidden voor droog weer kan dus ook....!!

Ook bij de tweede stek laat Leon de mogelijkheden zien en legt uit waar we de barbeel kunnen verwachten. Ook nu is de vangstrook niet echt lang, amper 30 meter. Gelukkig is het ondertussen droog geworden , dat vist toch een stuk prettiger. We vissen nu in een andere koppel setting. Nico en Rick bezetten de eerste stek en twee bomen verder staan Leon en ik. Op deze plek is de waterverkleuring veel duidelijker. Het lijkt wel of de rivier hier uit twee delen bestaat. Het ene gedeelte voor ons is theebruin van kleur, terwijl de andere helft aan de overkant nog vrij helder is. Ik kijk een tijdje hoe de scheidingslijn verloopt en besluit om mijn aas net op de grens aan te bieden, wel in het heldere gedeelte. Ook hier begin ik weer met een korfje van 80 gram en een onderlijn van 80 cm. De korf vul ik nu meteen met geweekte pellets. Leon vis op de "Haenen" manier, hengel in de hand, klein en licht rolloodje op de lijn en met smac op de haak.

Na een paar driften is het eerst tijd om de hongerige magen wat te vullen. Ik vul de korf voor de derde keer en mik net iets te kort. Mijn montage ligt nu net in het gedeelte wat bruin gekleurd is. Het is de eerste keer dat ik Leon ontmoet en we heben elkaar veel te vertellen. Terwijl we met ons brood en koffie in de hand staan, begint mijn top te stuiteren. Ik vergeet helemaal de baitrunner en sla een gat in de lucht...als de lijn strak staat voel ik weer de bekende weerstand. Deze barbeel vecht voor wat hij waard is en trekt een paar keer de hengel flink krom. Een mooie donker gekleurde barbeel verdwijnt even later in het net. De barbelen in de Ardennen zijn zo mooi gekleurd, daarvoor alleen al is reis meer dan de moeite waard!!

The monkey deed weer zijn werk.

Mijn dag kan al niet meer stuk, en ik kijk even het kunststukje bij Leon af. Minieme tikken op zijn avontop verraden tijdens het rollen dat we ook hier weer op een kiezelbodem zitten. Mijn 80 grams korf verruil ik voor een 40 grams. Tergend langzaam rolt deze nu met de stroming mee.Ondertussen blijven Leon en ik in gesprek en wisselen we onze ervaringen uit. Ook onze aassoorten die we gebruiken. De lunchmeat die ik bij heb heeft Leon nog nooit gezien. Deze is veel steviger dan de smac soorten die we hier kennen. Dit blik komt via mijn vriend Ade uit Engeland. Het vlees is veel steviger en ook compacter. Terwijl wij zo staan te keuvelen horen we ineens een schreeuw achter ons. Nico staat met een kromme hengel in zijn hand.

meteen de pers er boven op!

Rick staat al met zijn schepnet klaar, Leon en ik maken diverse foto's. Niet veel later wordt de derde barbeel van de dag geschept. Het is echt genieten vandaag! De uren regen van vanmorgen lijken al weer heel ver weg. De bewolking dreigt zelfs te breken. Toen we op deze tweede stek aankwamen was het 7 graden. De watertemperatuur was 5,2 graden. Dat is ruim 3 meer dan in Holland. De weersverandering die in amper 24 uur heeft plaatsgevonden is groot. Van strenge vorst en een dikke laag sneew waardoor alles wit was, is in amper een dag verdwenen en de kleur is nu weer groen wat overheerst.

Weer terug op onze stek merk ik dat de stroming flink is toegenomen. De 40 grams korf vervang ik weer voor de 80 grams, ook die rolt nu steviger weg. Een 100 grammer blijft nu net liggen. Leon heeft de smac verruilt voor een pellet. De drie barbelen van vandaag zijn allen gevangen op de pellet. De montage van Leon rolt ook nu sneller, toch kan hij al snel een beet waarnemen. Ik zie hem glunderen... En niet heel veel later maak ik een echt "Haenen" moment mee. Leon vist altijd met de hengel in zijn hand, de montage mee laten rollen met de snelheid van de stroming. Op deze manier voelt hij de aanbeten beter dan dat hij ze ziet. Een manier van vissen die hij zich eigen heeft gemaakt, wat eigenlijk zijn handelsmerk te noemen is. De laatste weken lukte het hem niet om op deze manier een barbeel te haken. Omdat mijn buit allang binnen is houd ik meer zijn top en manier van vissen in de gaten dan mijn eigenste hengel. Het ritme van zijn hengeltop lijkt monotoom, een aanbeet kun je eigenlijk niet missen. Toch mis ik de mooie aanbeet die hij even later krijgt doordat ik even naar Nico kijk. De Yess die schalt komt van diep.... na een korte felle dril kan nummer 4 van de dag geschept worden.

Of ze op de schreeuw afgekomen zijn zullen we nooit weten, even later stopt er een politieauto. We krijgen een heuse controle. Tenminste diegene met een verdacht uiterlijk...mijn vergunning hoeven ze niet te zien. Leon vraagt nog het één en ander om te kijken wat ze weten van de visserijwet. De oudere agent weet feilloos te antwoorden, hij kent de regels!! Het is de eerste keer in drie jaar dat ik controle zie in België.

De stroming is nu nog wat steviger geworden. Leon heeft intussen zijn loodgewicht ook aangepast en met een zwaardere gripper probeert hij het nogmaals. De montage blijft nu wat beter liggen. De zon schijnt nu zelfs volop, en het voelt als lente. Mijn 100 grams korf blijft nu ook rollen. Ik pas daarom mijn Waal techniek toe en zie dat die hier ook werkt. Als ik in wil draaien zit ik helaas muurvast en kan niets anders doen dan alles kapot trekken. Het is bijna inpaktijd, ik bouw mijn hengel niet meer op. Uit het niets wordt de hengel van Leon krom getrokken en zijn molen giert het uit, of was hij het toch zelf....De vis neemt een felle spurt. Met de grootste moeite probeert hij de vis onder controle te krijgen. Deze blijft maar lijn nemen. Toch de molen die giert....Leon voelt al meteen dat het niet klopt en zegt waarschijnlijk vals gehaakt. Hij kan zijn lijn niet innemen, de barbeel neemt steeds meer lijn. Een apart geluid, een molen die blijft gieren. Het lijkt erop dat de vis naar de kant komt als ineens de top terugslaat en de gehaakte vis losschiet. Als we later de haakpunt zien, kunnen we een kleine witte schub waarnemen, uit zijn buikgedeelte. De teleurstelling is groot das logisch, voor mij persoonlijk maakte de gierende molen het wel minder erg. Altijd een mooi geluid om te horen!

Hier hebben we het voor gedaan, gewoon schitterend.

Rond 15.00 uur is het tijd om terug te rijden. We hebben een mooie dag beleefd ondanks enkele uren regen in de ochtend. Het blijft voor mij verbazingwekkend dat op amper 1 meter water met dit koude weer barbeel te vangen is. Zoals ze op de Waal en IJssel de diepere en rustige stukken opzoeken, zo blijven ze hier gewoon op de rivier liggen. Terwijl ze ook hier de mogelijkheid hebben om zich af te laten zakken naar de grote Maas waar het veel dieper is. Maar goed dat de natuur niet helemaal voorspelbaar is, zodoende blijven de uitdagingen zoals vandaag ook bestaan.

Op de terugweg laat Leon nog een uitdagende stek zien. Of ik zin heb om volgende week weer mee te gaan...zoiets hoef je mij maar één keer te vragen. Volgende week is er in ieder geval weer een verslag te verwachten, of we daarbij vangen?? De weersvoorspelling zoals ze er nu uitzien ( dinsdagavond) laten in de nacht van zaterdag op zondag nachtvorst zien van -7 C. Toch weer een uitdaging.......

De stek voor volgende week.

De eerste van 2010.

Vandaag 21-01-2010 heb ik niet alleen diverse mails ontvangen van Arthur Praet, ook heeft hij me nog gebeld met het verzoek aandacht te besteden aan de zeer moeilijke wetgeving van de Waalse federatie. Arthur heeft voor de Nederlandstalige vertaling gezorgd zodat er voor ons een beetje duidelijkheid verschaft kan worden. Op de beurs in Kortrijk ( 2009) heb ik een tijdje met Arthur kunnen praten hij stond toen in de stand van La Maison Wallone de la pêche de vereniging die de visrechten heeft in Wallonië. Toen al vertelde Arthur dat het ook voor hen zelf soms moeilijk was om te kunnen achterhalen wat nu eigenlijk wel en niet mocht!! Het blijkt nu dus dat het Ardennen Offensief wat Leon de laatste weken uitvoerde, en waar elke week verslag van werd gedaan op www.barbeel.com in het geheel niet had plaats mogen vinden. Het is namelijk gesloten tijd op de niet bevaarbare en bevlotbare wateren van 1 oktober tot de derde zaterdag in maart....Oftewel de gehele winter mag er niet gevist worden op de Ambleve en grote stukken van de Ourthe.

Voor diegene die door de enthousiaste verhalen van Leon en mij af willen reizen naar de Ardennen zal ik hier speciaal de vertaalde versie plaatsen, let dan vooral op blz 13 art. 10.