week 26

tropenrooster...

Dat het afgelopen week soms afzien was aan de waterkant hebben de meeste zelf wel ondervonden. Het was op sommige dagen niet uit te houden. Zelfs op de grote rivieren waar normaal altijd wel wat wind staat was het nu ook windstil. En dan lopen de temperaturen hard op. Niet alleen de zon is fel en heet ook de weerkaatsing van het water zorgt voor een tostie effect.

Donderdagavond zijn we tegen 19.00 uur naar de Waal gereden om het eens te proberen tot na de schemer. Uit de vangstmeldingen van de afgelopen week was op te maken dat het de moeite waard was om tot na de schemer door te vissen. Persoonlijk heb ik zeer slechte ervaringen met het doorvissen in de avond op de barbeel. Op de Waal welteverstaan. De IJssel en andere rivieren zijn wel goed in de donkere uren. Het was nog steeds erg warm toen we arriveerde. De thermometer gaf nog steeds 31 C aan en de watertemperatuur was 24,4 C. Pas tegen 22.00 uur werd een een beetje aangenaam. De zon was toen al een half uurtje achter de dijk verdwenen. Dit is voor de barbeel vaak het teken zich massaal terug te trekken en zich op te gaan maken voor de volgende dag....Ook nu was dat niet anders.

Het bleef lang warm op de krib. De opgewarmde stenen waren zelfs te warm om op te zitten. Alleen al het opzetten van de steun en het inwerpen van de lijnen maakte je helemaal vochtig van de zweet. Het waterpeil van de Waal was al weer een flink stukje gezakt en dat maakte het wel mogelijk om de hengels goed af te steunen. Bij zakkend water liggen de neringen altijd wat dieper in de Waal wat het moeilijker maakt om tegen de buitenste stroomnaad aan te vissen. Ook nu was dat niet anders en werden de montages naar binnen gedrukt. We begonnen weer statisch te vissen met 200 - 240 grams voerkorven. Op de hair een warme pellet... Het duurde niet echt lang voor de eerste aanbeten kwamen en in iets meer dan een uur vissen haddden we 4 barbelen kunnen scheppen.

Dat er weinig actie in de barbelen zat was te verwachten en ook heel begrijpelijk. We onthaakte ze zo snel mogelijk aan het water en zette ze allen terug in het stroomgedeelte. Het water aan de oppervlakte was een stuk warmer dan het gedeelte waar de barbelen vandaan kwamen. Liggen ze te lang in dat warme oppervlakte water dan krijgen ze het moeilijk. Waar ik de barbeel normaal even bij laat komen in het schepnet voordat ik ze onthaak, liet ik dat deze avond achterwege. De laatste aanbeet was net voor 21.00 uur. Daarna bleeft het akelig stil. Er was al geen wind. Ook nog eens weinig scheepvaart en ook de toppen bleven na die tijd roerloos staan. Een voor mij zeer bekend gegeven als de zon zakkende is. Gelukkig is dat niet overal en worden er wel barbelen gevangen aan de Waal tegen de schemer. We mochten alleen nog getuigen zijn van een overvliegend koppeltje lepelaars en een mooie ondergaande zon.

Ook voor het afgelopen weekend waren de temperaturen weer hoog en besloten we met die dagen thuis te blijven. Gezien de blankmeldingen die ik zondag kreeg geen slechte keuze. Dat gold niet voor iedereen..! Lees bij de obverige vangstmeldingen dat het ook anders kan!! Ook de komende week en weekend wordt het weer tropisch. Het effect hiervan is volgende week hier weer te lezen.

torpedo...

het werd te warm, gevolg tropenrooster.....

overige vangstmeldingen

Waal

Hallo Frans,

Vanmiddag ( 29- 06 ) nog maar eens naar de Waal gegaan om het weer op de barbeel te gaan proberen. Het viel mij gelijk al op dat er, in verhouding tot vorige keren, minder stroming stond. En ook weinig scheepvaart.......... Toch met goede moet begonnen. De eerste korven gingen om 16.00 uur te water, met de ene hengel een halibut pallet en de andere eenstukje kaas. Het was lekker weer (1/2 bewolkt, ong. 24 ° C en een matige westenwind), alleen was er geen vis te bekennen. Na een uurtje de halibit pallet hengel voorzien van een kortere onderlijn en 4 maiskorrels op de hair gedaan. Kon ik iig nog wat brasems vangen. Om 20.30 uur besloot ik op te gaan ruimen, alleen toen ik mijn schepnet net weggelegd had begon de top van de "kaashengel" te stuiteren, en begon de baitrunner te lopen................. Aanslaan en toch nog een mooie barbeel kunnen landen. Na het meten (73,5 cm, mijn nieuwe Waal PR) en fotograferen, viel mij op dat deze barbeel een ietwat uitstaand kieuwdeksel had aan de linkerzijde. Komt dit vaker voor? Ik ken het verschijnsel wel bij karpers, maar heb dit nog niet eerder beij andere vissoorten gezien.

Grtjs Erik Weijgertse

Hey Frans,

Vandaag nog maar eens naar de bekende stek geweest, voor we volgende week andere stekken gaan verkennen.
Hier vandaag toch leuk afgesloten met 8 stuks en een brasem. Allemaal vissen rond 45 a 50cm.

Een stukje kaas op de haak met een paar maden was vandaag veruit favoriet. Daar wist ik er 6 mee te vangen. Verder 2 met kaas aan de hair. De pellet lieten ze hier (alweer) kompleet links liggen alhoewel ik constant voerkorven heb gebracht met 4 en 6mm pellets in sonubait
hot en spicy mix.

Grjus,

Frank Pulles

Hoi Frans

, Ben donderdag avond nog even weg geweest van 19.00 tot 22.15 uur. Het was behoorlijk warm weer geen wind en het water was [te] snel gezakt. De neringen lagen helemaal verkeerd vooral als er een paar boten voorbij kwamen. De eerste aanbeet kreeg ik om ongeveer 21.00 aan mais heb ik laten vangen door mijn zoon kelvert, die kwam even kijken barbeeltje 41 cm daarna viel het weer helemaal stil. Om ongeveer 22.15 ben ik gaan opruimen toen kreeg een beet op de hengel die er nog in lag barbeel 58 cm aan kaas. Vanaf week 27 ben ik van plan om min.2 x per week te gaan vissen en wat anderen kribben te proberen je hoort het wel.

Gr Martin Timmer

Hey Frans,

Nog weg geweest dit weekend? Hoe waren de vangsten?
Ik was zaterdagochtend even naar de Waal geweest, vanwege het warme weer
was ik vroeg gegaan, rond kwart over 6 zat ik klaar. Om 7:10 kreeg ik mijn eerste aanbeet, een kleine barbeeltje van ergens in de 30 had mijn kaas gegrepen. Om 8:20 kreeg ik mijn tweede beet, een felle barbeel van ergens in de 40 cm trok mijn top krom en kon ik na een leuk gevecht landen. Hierna werd het erg rustig, ik ben wat gaan variëren in aassoorten, pellets leverden geen vis op, maden een kolblei en weer een blauwneus
(zie foto's).
Verder geen barbeel meer kunnen vangen helaas, rond half 12 ben ik mijn spullen gaan pakken.
Mijn schoonvader zat ergens met de vaste hengel op witvis, hij ving ook slecht, Jurgen, een vriend van me was gaan vliegvissen, hij moest het doen met twee aanbeten..... ook niet geweldig. Misschien toch vandoen met het warme weer en de aangekondigde onweer (waar ik overigens niets van gezien heb).
Ben benieuwd hoe de verdere barbeel vangsten waren.

Groet Harold

beste frans,

een bericht van Simon uit Den Haag, ken je dat fragment van jaws dat die bioloog tegen kapitein quint zegt toen die die haai zag we need a bigger boat dat had ik een zaterdag toen de barbeel boven kwam dacht ik ik moet een groter net. de vangsten van zaterdag 6 barbelen de grootste 79 cm. zondag gevist van 8 uur tot 1 uur totaal 14 barbelen grootste 76 helaas geen vismaat bij me om te fotograferen.

gr simon versteegen

schepnet wordt inderdaad te klein.

IJssel

Op de rivier de IJssel is het nog erg wisselend. Op sommige stekken wordt helemaal geblankt, andere weten nog een enkele brasem te vangen en slecht een paar vissers hadden het geluk om enkele barbelen te kunnen vangen. Het blijft een raar barbeeljaar 2010...Dit jaar moeten we erg veel geduld hebben. Misschien maar eens vaker met een shadje aan de gang....heb je niet alleen kans op een snoekbaars of roofblei maar ook op een mooie grote barbeel........

Tot volgende week.

barbeel met de 5 poten..........