week 27

wederom te heet ?

Waarom het vraagteken? Dat zal verderop duidelijk worden. Persoonlijk is het me te heet. 22-23 C is een hele mooie temperatuur. Als het dan net als nu al bijna 2 weken tegen de 30 C aanloopt met zelfs enkele dagen 36 C dan snap je wel dat ik er meer als een dood vogeltje bij gelegen heb. Met zulke temperaturen kan ik het niet uithouden aan de waterkant. Ook niet als ik me verstop onder een paraplu. Jammergenoeg was het ook nog eens bijna twee weken windstil. Toch heeft niet iedereen last van de warmte. Gekleed in een zwembroek viste Frank Pullens afgelopen week enkele dagen achtereen op hetzelfde strandje aan de Waal. Niet alleen de temperatuur liep op in de middag ook zijn vangsten.... als topper donderdagmiddag met maar liefst 23 barbelen !! Hoezo te warm? Evengoed wordt er een paar kilometer verderop geblankt...en inderdaad die zegt het was te warm....Dat is nou vissen. Op de juiste tijd op de juiste plaats zijn met het juiste aas. Zelf weet ik dat er met deze hitte mooie vangsten mogelijk zijn. Zes van mijn zeven 80+ barbelen die ik in de eerste twee jaar ving, heb ik gevangen bij extreem warme temperaturen...dat drijft me ook naar de waterkant..

Kijkend naar de watertemperatuur op internet zag ik dat ook die het niet heeft bij kunnen houden....zaterdagavond rond de klok van 22.00 uur kon je de laatste meting zien bij Driel. Maar liefst 24,7 C werd er aangegeven. Op het moment van dit schrijven loopt de meting net weer....de top was dus nog niet bereikt....25,1 C van het water!! Wat wel positief te noemen is, is de waterstand momenteel. Rijdend over de brug A50 konden we zien dat de kribben bij Dodewaard net boven water lagen. De stand is nu Nijmegen 660. Nog 40 cm meer eraf en ook de verlaagde kribben kunnen voor het eerst dit jaar bevist worden!!

Thuis hielden we de deuren dicht, de gordijnen ook en op deze manier konden we de warmte buiten houden. Tenminste beneden. Boven was het een complete bakoven. We hoopte dat het op de camping wat aangenamer zou zijn. Dat was het inderdaad al waren daar de rollen omgedraaid. Omdat de caravan het grootste gedeelte van de dag in de schaduw staat is het daar 's nachts goed vertoeven. De voortent en het grasgedeelte heeft daar een ovengehalte. Ook hier geen zuchtje wind. Het had dan voor mij ook geen enkele zin om naar de waterkant te gaan en onze verkoeling zochten we dan ook op de fiets. Dan maar tegen de avond een poging ondernemen. Rond 19.30 uur maakte ik wat voer aan en weekte ik snel wat pellets met warm water.

Ondanks de toen nog aanwezige hitte wilde we het toch even gaan proberen. We hadden een nieuwe krib op het oog, die er op "papier" goed uitzag. De ligging was perfect en de neringen hadden ook een mooi verloop. Als we even voor 8-ten aankomen horen we gerommel in de lucht. We gokken en lopen naar de kop van de krib. Ik voorzie een opgetuigde hengel van een 100 grams korf en werp naar de tweede nering. Meteen zit ik muurvast. Ik kan niets anders dan alles kapot trekken en mijn tweede hengel pakken. Ook hier doe ik een 100 grams korf aan en werp deze in de derde nering. Ook nu blijft mijn top meteen strak naar beneden gericht en kan ik wederom alles kapot trekken. De twee hengels worden opnieuw opgetuigd en ook weer net zo snel als de eerste twee keren zitten we nu op andere plekken ook meteen vast. Dit heeft geen zin. Ook de lucht is ondertussen helemaal betrokken en het begint nu ook te weerlichten. We kunnen niets anders doen dan inpakken en nog voor we bij de auto zijn begint het ook al te regenen. Die voelt wel aangenaam aan... Nog voor de klok 9 uur slaat zitten we al weer onder de voortent en luisteren naar het getik van de regen. Als ik in mijn mailbox kijk zie ik toch diverse berichten met goede vangsten.

Ondanks de stevige regenbuien die we 's nachts hebben gehad is het tegen de ochtend toch weer gewoon heet. Zelfs het gras voelt al weer warm aan en nergens kun je zien dat het hevig heeft geregend. Het enige verschil met gisteren is dat er nu een klein windje staat. Rond 11.00 uur pleeg ik twee telefoontjes waarvan ik weet dat de ontvanger aan de waterkant zit. Beide hebben hetzelfde relaas.....erg stil qua vangsten maar wel heel aangenaam zitten omdat er een stevige wind waait. Ik heb nog alles van gisteravond klaar staan en een half uurtje later zien we dat onze beoogde stek bezet is. Er wordt druk gezwommen en diverse honden zien we lopen. We rijden door en komen uit op een stuk waar ik nog niet eerder geweest ben. Het ruwe oever gedeelte staat me tegen, maar de bomen die er staan nodigen wel heel erg uit. Achteraf gezien treffen we hier een hele mooie stek. Ook in het begin zit ik meteen twee keer muurvast, maar deze plek bied meer mogelijkheden...Even later tref ik een stuk waar veel grind ligt. Het warme weer heeft nu ook zijn voordeel! Al zwemmend en lopend kunnen we deze stek verkennen en treffen meerdere grote grindbedden aan. Ook de diepte is hier apart. Tot zeker 40 meter uit de kant is het niet dieper dan 2 meter.

Op de kop van de krib gooi ik mijn voer en vanaf de kant kunnen we in het spoor daarvan vissen. Zittend onder de bomen waan ik me nu echt in het paradijs. Wat een koelte.... De neringen zijn vanaf de kant goed bereikbaar en zelfs als je erover gooit blijft je montage goed liggen. In de paar uurtjes dat we er zitten weten we toch nog 3 barbelen en 1 winde te vangen. De rollende montage zorgt vandaag voor de aanbeten. Alleen aan kaas kunnen we iets vangen. De statische montage kreeg alleen enkele korte tikken te verwerken, krabben... Laat in de middag keren we heel tevreden naar huis. We hebben een stek gevonden waar we met deze hitte aan de waterkant kunnen vertoeven. En dat is ook veel waard !

Overige vangstmeldingen

Waal

Hoi Frans,

Ja, het ging super vandaag. Ik begon om 15.00 uur en ving er gelijk 2 bij de 1e inworpen van beide stokken. 1 op maden en 1 op kaas.
Toen een tijdje rustiger. Wel om de 15 minuten een vis(je). Omstreeks 16.15 uur brak de pleuris uit. ik moest een stok aan de kant leggen want iedere worp was prijs. Om 17.00 uur had ik er 13!! Toen werd het wat "rustiger" , en kon ik weer met 2 stokken gaan vissen, maar ze bleven met regelmaat komen tot ca 20.00 uur. Toen werd het echt minder met af en toe nog een vis. Om 21.30 mocht ik er 23!!! aftikken, varierend van 35cm tot ca 70 cm. Diversen waren zestigers. Kicken gewoon.

Gisteren kon ik er ook 6 noteren, (en nog 4 verspeeld, die er gewoon afgingen vlak onder de kant) en eergisteren 3, maar dat lag aan mezelf want ik was m'n voer vergeten, met m'n gehaktballen gezicht.
De meeste heb ik aan maden gevangen, die ik 3 dagen heb laten rondspartelen in een, met de blender gemalen, mix van kaas (3/4) en pellets (1/4).
Dit goedje zat ook in m'n voer.Met de kaas aan de hair heb ik wel de grootste gevangen. Ben nu daar al 2 weken achter elkaar aan het vissen en het wil me maar niet lukken om daar een vis te vangen met de pellet, terwijl ik constant met 1 hengel pellets ben blijven brengen in de korf.

Nog zo'n typisch iets. Ik viste gewoon met die kaasmaden op de haak. ik heb 2 soorten: een gamakatsu met lange steel, en een preston met gewoon een kort bochtje. Aan die lange haaksteel (maat 10) was geen vis te vangen. Terwijl het kleine (maatje 10) haakje met 5 maden "zowat vol" zat en keer op keer vis opleverde

Maar de koorts heb ik al wat langer dan vandaag hoor Frans. Ik vind het een prachtige vis en visserij, en ik moet nog zo veel leren en ontdekken. Ik ga beslist niet naast mijn schoenen lopen na vandaag, want morgen kan het weer heel anders uitpakken. Maar dit pakken ze me niet meer af. Man, man, wat heb ik genoten zeg...........

En ik heb ook nog biologie,- en visles gegeven aan een hoop kinderen. Wat de barbeel voor soort vis is; anatomie; behandelingscode uitgelegd. Kortom ook een didactisch dagje geweest, met een schare jonge leergierigen. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Grjus

Frank Pullens

Hoi die Frans

Afgelopen zaterdag morgen 10 juli naar de waal geweest om barbeel te vangen gevist van 06:00 uur tot 12:30 uur de vangst kan ik kort zijn maar liefst 1 barbeel van 49 cm en een barbeel verspeeld tussen de keien helaas .

Maar goed toch weer heerlijk zitten genieten aan de waal van het snikhete en windstille weer om 6 uur was het al 23 graden en om half 1 32 graden het lijkt wel spanje .

Groeten Jan Endevoets

Someren

Hoi Frans,

Gisteren ( zaterdag ) was ik om 5:30 aan de Waal, om 6 uur ving ik een mooie 66er
(zie foto), om 6:10 een veertiger en om 6:35 een vijftiger, hierna werd
het heel rustig.
Om 9:45 kreeg ik weer beet en kon ik een vijftiger landen.
Vanmorgen was ik echt vroeg gegaan, om 4:45 zat ik op de krib, het
duurde even voor ik beet kreeg, om 6 uur om precies te zijn, helaas
loste de vis zich, om 6:10 gebeurde precies hetzelfde, balen dus....
Hierna was het weer even rustig maar gelukkig begon mijn top om 8:35
weer voorzichtig te tikken en kon ik even later een veertiger onthaken.
Precies een uur later was het weer raak, ook weer een veertiger, hierna
duurde het tot 12:10 tot ik de volgende aanbeet kreeg, dit keer aan de
pellet, de rest van de aanbeten dit weekend was op de kaas. Wederom
loste de vis zich, bij inspectie van de onderlijn bleek de punt van de
haak niet erg scherp te zijn, zou wel eens de reden geweest kunnen zijn.
De aanbeten vandaag waren erg voorzichtig, misschien heeft dat wat met
het warme water (24°C) vandoen.

Groet Harold

Hoi Frans,

Woensdag avond gevist van 19.00 tot 22.15 samen met mijn zoon Kelvert [14jaar]. Gevist op een krib waar ik dit jaar nog niet ben geweest. Om ongeveer 20.30 een beet op made een barbeel van 41 cm gevangen door Kelvert meteen er na zelf een van 38 cm  ook op made. Daarna een uurtje stil weer beet op made paling van ongeveer 50 cm voor Kelvert tegen 22.00 nog een barbeel van 46 cm zelf.

Vrijdag avond gevist van 19.00 tot 22.30 samen met mijn zoon Marvin [11 jaar] Om 20.15 een prachtige run op kaas marvin vang zijn eerste barbeel dit jaar 62 cm [zie foto]. Tegen 21.00 een beet op made een barbeeltje van ongeveer 30 cm gevangen door mijn zelf. Daar was het wachten tot de schemer weer een beet op kaas een barbeel van 60 cm weer  gevangen door Marvin. Meteen daar na weer een beet maar de kaas was er af geen barbeel,de vangsten lijken beter te worden.

V.G.Martin,Kelvert,Marvin Timmer

frans,

hier een bericht van Simon uit Den Haag, ik hoor dat er door de warmte niks word gevangen. Vandaag ( zaterdag) geweest op de stek, ik was daar om 7 uur gevoerd volgens jouw theorie het was een uur stil. Totaal 11 aanbeten waarvan 9 op de kant, om ongeveer 11 uur geen aanbeet meer gehad. Ik had graag de 10e ook binnengehaald maar door de hitte om half 1 naar huis gegaan. De stek ligt gevoerd en klaar om bevist te worden morgenochtend

groet Simon

IJssel

Van de IJssel zijn de berichten zeer mager. Natuurlijk worden er links en rechts barbelen gevangen, maar nog niet de aantallen die momenteel op de Waal mogelijk zijn. In verhouding wordt er nog vaak geblankt op dit water. Voor diegene die al wat langer meelopen in het barbeelwereldje geen vreemd bericht. Ik kan me voorstellen dat andere het vreemder vinden. Het is al jaren zo dat de vangsten op de IJssel een paar weken achter lopen dan op de Waal. Daartegenover staat ook weer dat het op de IJssel mogelijk is nog barbeel te vangen als het op de Waal weer gedaan is zo rond eind november.

Ook komende week wordt het weer warm. Nu de eerste vakanties begonnen zijn en de WK gedaan is zal er weer meer naar de waterkant getrokken worden. Goede vangst gewenst voor iedereen die het de komende tijd gaat proberen.

81 cm en 29 C

83 cm en 32 C ( wel veel wind die dag)