week 28

Taaie visserij en weer een warme week

En wederom was het een zeer warme week. Ondanks de paar plaatselijke en landelijke grote en zware buien bleef het warm en broeierig. Op vrijdagmiddag krijg ik een mailtje van Frank Pullens en dan weet ik ook meteen dat het een hele taaie visserij gaat worden. Frank schrijft me over het fenomeen van veel meeuwen langs de oevers van de Waal die steeds in de kribvakken duiken. Honderden bij elkaar, hele stroken langs de waterkant. Verderop legt hij in zijn mail uit wat de betekenis daarvan is. Ik herken het fenomeen meteen van twee jaar geleden. In het laatste jaar dat we op de camping aan de Waal stonden zou ik die hele week alleen achter blijven om te vissen. Het zou aangenaam weer worden en had geen andere verplichtingen. Het zou een memorabele week voor me worden. Ik ving toen in die 5 dagen slechts 6 barbelen. Die hele week zag het inderdaad zwart ( wit) van de meeuwen tussen de kribvakken, die steeds naar beneden doken. De vis wou die hele week niet bijten. Dat het iets met de schelpen en mosselen op de bodem te maken had, vermoedde ik al, het waarom wist ik niet. Tot afgelopen vrijdag!!

deze dook het hele weekend vlak langs de krib.

Zaterdagmiddag kon ik tegen 15.00 uur gaan vissen. Op de camping hadden we toch schade geleden van afgelopen woensdag. De hele morgen zijn we bezig geweest om alles op te ruimen en weer goed te zetten. Het was weer warm, toch de wind maakte het aangenaam. Als ik richting de Waal rijd valt me meteen de vele zwermen meeuwen op. Hier dus ook....Aan het water waaide het nog een stuk harder zodat ik het goed kon uithouden. Omdat ik op zondag een afspraak had wilde ik een paar uur op deze krib vissen en later wat voer achterlaten zodat we op zondag een leuke dag zouden hebben. Ik had voor de zekerheid een stukje kaas meegenomen omdat de meeste meldingen die ik kreeg met kaas hun barbelen vingen. Ondanks dat deze krib een echte pelletkrib is. Het water was zakkende wat inhoud dat de neringen diep in de Waal lagen. Het zou niet meevallen om in de stroomnaad te vissen. Ik voorzag beide hengels daarom met een korf van 240 gram en uiteraard een pellet. Na twintig minuten en een paar keer opnieuw ingooien en voeren had ik geen beet gezien. Deze krib geeft altijd snel vis. Ik dacht meteen weer aan het mailtje.

deze barbeel was donker van kleur, op de foto komt het niet over...

Van de hengel die in de derde nering lag wisselde ik de pellet voor een stukje kaas. Daar kreeg ik wel snel een paar kleine tikje op. Dat was heel verrassend voor mij, ik vang daar nog zelden barbeel op een stukje kaas. nog geen twee uur later heb ik er 5 en allen aan hetzelfde stukje kaas. ook de aanbeten zijn allen hetzelfde. Niet zoals de bekende lala beten van Mike en Tim op de IJssel, maar wel zeer flauwe, kleine tikjes op de top. Ik pak steeds de hengel in de hand en als ik de schokjes weer voel sla ik aan. Telkens is het barbeel en allen zijn rond de 40-50 cm. Alleen de laatste aanbeet is van een winde. Daarna krijg ik twee uur lang geen beet meer. Ik verander mijn montage nog van statisch naar rollend en ook dat levert niets op. Tegen 19.00 uur ben ik weer thuis, als de wind een stuk minder wordt en het weer meteen warm aanvoelt.

lange baarddraden wijzen erop dat de barbeel leeft in een ondiepe rivier.

Zondagmorgen om 10.00 heb ik afgesproken met plaatselijke sportvissers die graag meer willen weten van het barbeelvissen. De wind is bijna geheel gaan liggen en het is al meteen warm. Na de eerste uitleg ligt er al snel een lijn in het water op zoek naar de gewende snelle aanbeet. Terwijl ik mijn tweede hengel optuig kijk ik steeds met een scheel oog naar de andere top. Geen beweging. Na twintig minuten ook niet. Het wordt een taaie visserij weet ik dan. De tweede montage voorzie ik van kaas en deze komt in de vierde nering. Het is vandaag weer erg stil met de scheepvaart. Het hele jaar is het al vrij rustig de scheepvaart heeft duidelijk te leiden van de slechte economie. Het blijft lang stil, erg lang zelfs. Na drie uur vissen nog geen stootje gezien. Rond 13.00 uur meet ik de temperatuur, buiten is het 30,3 C op de krib. De watertemperatuur op teletext is 23,6. Hier ter plaatse is deze maar liefst 25,4 C.

het was slaapverwekkend....

Ik heb dan wel mooi de tijd om veel uit te leggen en te laten zien, maar we komen uiteindelijk voor de barbeel. Na bijna 4 uur vissen krijgen we dan eindelijk wat leven op de top te zien. Na een paar kleine tikjes begint deze even later te stuiteren. Dat het drillen van een barbeel met een korf van 240 gram iets anders is dan gewone witvis blijft even later wel. Tot twee keer toe komt de korf tussen de stenen. Met een zelf aangeleerd trucje weet ik de korf beide keren los te krijgen en kunnen we even later een barbeel van rond de 50 cm scheppen. Omdat het oppervlakte water nog warmer is dan de eerder vermeldde 25,4 C onthaken we de vis snel, nemen een foto en laten hem weer los. Als de montage even later weer in de vierde nering ligt krijgen we meteen weer een tikje. Dat is dan meteen het laatste wat we zien die dag. Als je de natuur buiten beschouwing laat.... We merken diverse verschillende vogelsoorten op

dit weekend moest ik zelf op de toppen letten...

Maar voor mij veel belangrijker is dat mijn hond niet één keer aan de waterkant is geweest. ( alleen om te drinken...) Meteen bij aankomst gaat hij in de schaduw liggen en komt er niet uit. Het blijft iets aparts wat hij heeft en wat hij me steeds weer laat zien. De barbeel vangen op een pellet van 8 mm, aan de statiche montage. Ook vandaag vis ik een lange tijd rollend. Tenminste dat is de bedoeling. Een loodje van 70 gram blijft roerloos opdezelfde plek liggen. Ook bij de paar keer dat een groot schip passeerd verroerd het niet. Achteraf zijn we toch heel blij met die ene aanbeet. Ik heb allang weer gezien dat er weer iemand besmet is met het barbeelvirus.....

Overige vangstmeldingen

Waal

Hoi Frans,

Na de euforie van vorige week, met m'n 23 stuks, stond ik deze week weer met beide benen op de grond.
Dinsdag 13 juli gevist van 15.00 tot 21.00 uur. " Slechts" 5 vissen waarvan 2 zestigers en 4 kleinere tss 40 en 50cm.
Wat meteen opviel toen ik bij m'n stek kwam was de gigantische hoeveelheid meeuwen die er rondvlogen, en regelmatig een aanval op het water deden.

Vandaag, 16 juli, vernam ik meer over dit fenomeen. Een lokale sportvisser die een praatje kwam maken, wist te vertellen dat dit werd veroorzaakt door een broepsvisser die met stroom vist. Hierdoor sterft ook het mosselbestand; die onmiddelijk open gaan en boven komen drijven, waar de meeuwen een feestmaal aan hebben. Ook vandaag zag het grijs van deze vogels: honderden. Het leek wel de film "the birds" van A. Hitchkok. Ook een senior visser ("ouwe" vind ik zo'n verkeerd woord) uit de omgeving, die omstreeks 18.00 nog een hengeltje kwam inwerpen beaamde de vorige uitleg over de meeuwen. Hij vervloekte zo hartgrondig, intens, en langdurig die Piet xxxxxx (kon ik niet verstaan) uit Gorichem dat ik de krib meende te voelen trillen.

Ik heb er dus een nieuw spreekwoord bij:

Met meeuwen in de buurt is je stek wederom door een beroepsvisser zwaar verzuurd .

Of het idd hier aan lag dat de vangsten deze week een stuk minder waren zal ik nooit weten. Maar ik kan me voorstellen dat de barbeel gevoelig is voor de trillingen die stroom veroorzaken, en hun heil elders gaan zoeken.
Toch wist ik er vandaag nog 5 te vangen met kaas aan de hair en maden op de haak.
Hopelijk zijn de meeuwen volgende week weg en houd die beroeps******* zich koest.

Frank Pullens

Frank is dat steeds dezelfde sigaret??

Frank, zoals hierboven al beschreven ken ik dit fenomeen ook. Zolang die meeuwen duiken is de visvangst slecht. Dit duurt meestal een dikke week. Helaas...

Hoi Frans,

Maandagavond van ongeveer 19.00 tot 22.15 gevist op een krib dicht bij de auto i.v.m. het weer. Er stond een harde wind en het was stil met de aanbeten om ongeveer 22.00 een beet op een blokje kaas barbeel 70 cm Daarna geen beet meer gezien. Zaterdagmiddag met moeite een poosje vrij kunnen maken [veel werk en schade gehad door het weer] Om ongeveer 15.30 was ik aan het water er stond een stevige wind om ongeveer 16.30 een run op een blokje kaas, Barbeel van 61 cm meteen daar na van 57 cm allemaal aan kaas daar na viel het stil. Tegen 18.00 nog een run maar deze was mis om ongeveer 18.30 ben ik gestopt. Tot volgende week

gr Martin Timmer

Dat een barbeel niet erg zachtzinnig is tijdens het zoeken naar eten zie je hier duidelijk. Zijn lippen zijn helemaal kapot geschuurd en bebloed. Het kan ook duiden op een aanwezige mosselbank, daar zijn ze ook gek op.

goedenavond frans,

een bericht van Simon ik vis nu al een tijdje op barbeel en de vangsten zijn goed maar ik begrijp 1 ding niet ik vang alleen vis met de binnenste hengel de 2e hengel de linker die in de steun staat ligt in de 1e of 2e nering en daar heb ik nog geen vis meegevangen zelfde montage dus dat zal het wel niet zijn wat zal jij doen als je met 1 hengel geen beet krijg de vangsten van zondag zijn 6 barbelen waarvan 1 van 76 en 78 die mijn hengel over de steun trok  wederom bedankt voor je raad

vrgr simon versteegen

78 cm voor Simon.Een mooie dikkerd

Simon, dit is een normaal verschijnsel. Je montage in de eerste of tweede nering is zorgt vaak voor het juiste voerspoor en op die hengel krijg je dan vaak geen beet. Het je na verloop van tijd de barbeel op je stek, kun je die eerste hengel ook in de vijfde of zesde nering plaatsen, dat leverd dan weer wel barbeel op.

IJssel

Hoi Frans,

Eindelijk een paar barbelen op de ijssel.
1 van 30 cm en 1  60+  toen ik net wilde gaan inpakken !

Groeten van Robin Vieleers

60 cm en dik.

Andre Brandsma ving naast 2 brasems ook 2 barbelen dit weekend

Peter met een 63 cm barbeel

Hey Frans,

Het is al weer even geleden dat ik een vangst doorgestuurd heb,drukte en natuurlijk voetbal nam nogal tijd in beslag , maar we hebben tussendoor toch ook nog gevist aan de ijssel , met op 2-7 0.0 barbeel,4-7 3x65cm

9-7 een mooie van 71cm en op 16-7 peter en ik allebei 1 van 63cm geen beste sessies maar afgelopen zaterdag hebben we een nieuwe stek bezocht , via google earth hadden we al een mooie parkeerplek gevonden, wel een smal stuk van de ijssel zonder kribben , boten die door de bocht draaiden kwamen wel gevaarlijk dichtbij.  peter viste met beide pellets,en ik met pellets en kaas. gelijk om 16.00 de eerste van 68cm op kaas, daarna volgden nog 48-30-35-58-55 allemaal op kaas, peter die 10meter verder zat had minder geluk, er was daar iets op de bodem waardoor hij telkens lijnen verloor hij had bijna 1 grote maar ook die lijn knapte enkele meters voor de kant. wel leuk om op een nieuwe plek gelijk te vangen, maar volgende keer doen we eerst een bodem onderzoek!

Groeten Kees Kempenaar

71 cm

68 cm voor Kees

Hallo Frans,

We hebben gisteren van 6.00 tot 18.00 gevist op de IJssel en welgeteld 1 barbeeltje gevangen van 47 cm met z'n tweeën. Daarbij heb ik nog een grotere verspeeld. Voor de rest nog 2 dikke windes en een brasem gevangen. Alles vis werd op kaas gevangen en vóór 11.00 's ochtends. Na 11en geen tikje meer gehad. Omdat het de eerste barbeelsessie voor ons was, was het even allemaal uitproberen qua stroming, voeren etc. Maar we hebben nu wel een aardig idee van hoe het moet. De volgende trip zit weer in de planning.

Trouwens, we hebben zelfs een barbeel tussen de stenen van een krib zien azen. Zo dichtbij komen ze dus!

Mvg,

Tim

Toch de eerste keer meteen raak.

Ook aan de IJssel is het mooi laten Tim en Kees zien.

Deze rubriek op hier op de site heb ik indertijd gestart om het verspreidingsgebied van de barbeel aan te kunnen tonen. En uiteraard ook om te laten zien hoe de vangsten in die week op de verschillende rivieren zijn. Mensen die een keer of juist vaker gaan barbelen kunnen op die manier lezen waar ze het best heen kunnen gaan of welke rivier op dat moment juist beter is. Plaatsnamen zul je hier nooit aantreffen. Zijn er in een bepaalde tijd meer vangstmeldingen van de Waal kun je er zeker van zijn dat het overal mogelijk is om barbeel te vangen. De laatste weken waren de meldingen van de IJssel heel sumier. Deze week kun je lezen is het goed geweest op de IJssel. De meldigen van deze rivier komen vanaf het hele traject tot Zwolle. Een teken dat het nu op de IJssel nu een stuk beter is en dat op bijna heel de rivier mogelijk is nu barbeel te vangen. Doe er je voordeel mee elke week. Heb je zelf vangsten laat het weten, zodat ook andere sport- en barbeelvissers er hun voordeel mee kunnen doen. Foto's worden altijd bewerkt om stekherkenning tegen te gaan en plaatsnamen laat ik altijd achterwege.

Op zoek naar een stek? Doe hetzelfde als mij. Kijk op Google Earth of Google Maps. Zoek langs stromende rivieren naar plaatsen waar een weg kort langs het water komt. Dat zijn plaatsen waar regelmatig gevist wordt en dus ook regelmatig gevoerd wordt. Op zulke plekken is altijd vis te verwachten. Zo ook barbeel... Ik vis dan altijd op de plek het kortst bij de weg ( de mens is lui aangelegd en zal nooit te ver lopen) Kan ik op zo'n plek meteen barbeel vangen, ga ik later op zoek naar een goede stek in die buurt. Ik zoek dan naar grindbedden langs de kant of schelpen. Als ik een op het oog geschikte krib heb gevonden werp ik met een 60-70 grams loodje een paar keer om te kijken hoe de bodem is. Zit ik meteen vaak vast schrap ik die krib meteen van het lijstje. Op een rivier zonder scheepvaart vind ik het niet erg veel vast te zitten, daar kun je heel gemakkelijk loskomen.

de waterstand van de Waal is heel de week stabiel rond de 640 NIjmegen. Dit houdt in dat er heel de week niet op de verlaagde kribben gevist kan worden. Deze zijn pas veilig te bevissen vanaf 620. Het traject Dodewaard - Nijmegen is al verlaagd. Een groot gedeelte daarvan zit in de vispas. Meer info over vrije trajecten aan de grote rivieren kijk op www,visplanner .nl Alle donkerblauwe gebieden zitten in de grote vispas.