week 23

goed barbeelweekend

Jerry met een 50+ barbeel

De koude nachten liggen definitief achter ons, het paaien van de barbeel nog niet, maar toch zijn er deze week goede resultaten geboekt. Vangsten van 7- 8- 10 en 13 stuks op één krib. De meeste meldingen die ik kreeg kwamen dit keer van de Waal. De watertemperatuur is stabiel, het water peil steeg aan het eind van de week en dat is altijd goed. Het peil steeg alleen niet naar de aangekondigde hoogte en zo konden de niet verlaagde kribben gewoon bevist worden. Wat me wel opviel is dat de scheepvaart op de Waal minder is dan normaal. Niet alleen in het weekend ook door de weeks varen er minder boten. Donderdagmiddag heb ik een bbq afspraak staan met Rene, Jerry en Tom. Ze staan deze week op een camping aan de Waal en vragen of ik zin heb in een combi van vissen en eten. Zeg daar maar eens nee tegen....De dagen ervoor is het een moeizame visserij geweest met enkele barbelen en wat witvis. Ook de stevige voerplek zorgt niet voor het gewenste resultaat. Het is deze donderdag niet anders en pas als de bbq goed en wel brand is dit pas het sein voor de barbeel om ook te gaan ( eten) bijten. In korte tijd vangen we er 6, allen tussen de 35 en 60 cm. De montage die we het verst in de stroomnaad hebben liggen zorgt voor bijna alle aanbeten. De normaal goede derde nering geeft slechts 1 aanbeet. Alleen op kaas krijgen we vandaag beet. Jerry, Rene en tom bedankt het was gezellig en lekker!!

Rene vangt ze niet altijd groot....

Dit weekend zou ik twee dagen doorbrengen op voor mij bekende pelletkribben. De laatste weken was ik niet in die buurt geweest. In het begin is het dan altijd even afwachten of de barbeel aanwezig is. Mijn 10 minuten regel gaat dan in. Krijg je binnen 10 minuten geen beet, dan weet ik dat het een moeizame dag wordt met weinig aanbeten. Barbeel is namelijk een vis die zeer snel reageerd op aangeboden aas. Door de jaren heen is me dat wel duidelijk geworden. Ook weet ik wat er op dit stuk van de Waal mogelijk is en dat de barbeel snel kan reageren op het brengen van pellets als je er mee voert. In een paar uur tijd kun je dan alsnog de barbeel op de stek krijgen. Vandaar dat ik om 10 uur al richting water ging in plaats van mijn normale tijd van laat in de middag. Deze zaterdag zou ik bezoek krijgen van Robin Vieleers. Robin is ook een vervend barbeelvisser en het is altijd leuk om te zien hoe andere deze sportvis benaderen.

Robin met een van zijn barbelen

Nog voor we opbouwen voer ik eerst een paar kilo schapenbix en koeienbrokken. We vissen vandaag met drie hengels, twee voorzien van een pellet en een met kaas op de hair. De verwachting is dat de montage die in de derde nering ligt de meeste vis zal opleveren. Deze ligt aan de buitenkant van de stroomnaad tegen het stille gedeelte. De ander pelletmontage ligt aan de andere zijde tegen de volle strommnaad aan. Met de derde hengel zwerven langs de gehele stroomnaad af op zoek naar barbeel. Juist die zoekende montage voorzien van een stukje kaas zorgt na een half uurtje voor de eerste aanbeet en barbeel. Behendig draait Robin de barbeel naar het schepnet. Ondanks dat de barbeel vanaf een kleine 50 meter moet komen duurt de dril niet lang. Het onthaken doen we in het schepnet en de barbeel kan meteen terug. De eerste vangst op een pellet laat nog 45 minuten langer op zich wachten. Deze barbeel komt uit de derde nering en pakt een 12 mm pellet. Net daarvoor heb ik al wel een aanbeet meer gehad maar de 22/00 onderlijn brak af alsof het peperkoek was. Ik weet meteen weer waarom ik altijd dikker vis en heb voorlopig weer mijn lesje geleerd.

Met mijn gewone 30/00 onderlijn komt dan ook even later de eerste pelletbarbeel van die dag mee. Met tussenpauze van net geen uur vangen we steeds 2 barbelen kort op elkaar. Tot de klok van half 3 komen alle barbelen uit de derde nering, aan de binnenkant. Na 15.00 uur vangen we er nog 3 bij, allen op de hengel die er ver in ligt. Na de klok van half 4 hebben we geen beet meer gehad en om half 6 besluit ik te stoppen. We hebben er 8 kunnen landen. Robin probeert het nog een tijdje hij wil de 10 volmaken. Later hoor ik dat ook hij geen beet meer gehad heeft. Harold die het weer probeert op onze nieuwe stek heeft er snel 4 te pakken en valt dan helemaal stil. Hij krijgt alleen aan kaas zijn aanbeten.

Zondagmorgen rijden we op dezelfde tijd weer richting de Waal. Als ik onderweg ben zie ik de auto van Harold staan en bel meteen hoe de stand van zaken is. Harold heeft er al weer drie te pakken. Het beloofd dus weer wat te worden..Ditmaal heb ik gezelschap van Simon Versteegen en zijn maat. Beide zijn ze helemaal verslingert geraakt aan de barbeel nadat ze de eerste gevangen hadden. Ook nu vissen we op dezelfde manier als gisteren, met dien verstande dat er nu twee lijnen in het water liggen. Als we een half uurtje verder zijn hebben ook wij al drie stuks genoteerd, allen aan de pellet en allen rond de 50 cm. De aanbeten zijn niet echt spectaculair en de barbelen komen gemakkelijk mee. Tegen half 1 hebben we er 6 gevangen. Rond 14.00 uur belt Harold hoe het gaat. Hij heeft er dan 7. Vanaf half 1 heeft ook hij geen beet meer gehad en zojuist heeft hij nummer 7 geland. Kort nadat hij ophangt krijgen we een gierende molen te horen en kunnen wij ook nummer 7 noteren. Als ik de barbeel wil onthaken zie ik een tweede haak in zijn lip zitten. Ik herken de haak...deze heb ik gisteren verspeeld aan mijn lijn van 22/00. Ook toen was de aanbeet hetzelfde, een kromme hengel met een gierende molen!! De barbeel is net over de 60 cm.

Robin, ik zei het toch....al was het een dag later.....

Rond 14.00 uur krijgen we gezelschap van mijn dochter en vriendin. Korte tijd later rijden Simon en zijn vismaat weer richting Den haag. De meiden willen ook wel eens een barbeel vangen en zoals altijd duurt wachten dan lang... Een derde hengel die we inzetten in de verre neringen kan misschien ook wel voor vis zorgen.Een klein uurtje blijft het helemaal stil. Ik bel Harold; zijn teller staat nu op 9. Wij hebben er eentje minder. Harold streeft er nu naar om voor de eerste keer 10 barbelen op een krib te vangen.

Simon met een mooie 60+ barbeel

16.15 uur volgt een nieuwe aanbeet, trekt de hengel krom terwijl de molen giert. Linda slaat aan en nog voordat ik iets kan zeggen horen we ook de andere molen gieren. Nu is ook de vriendin aan de beurt. Samen staan de meiden een barbeel binnen te halen. Linda heeft de barbeel snel aan de kant. Haar montage gooi ik weer in de tweede nering als de hengel met de verre montage ook begint te tikken. Ik sla snel aan en nummer drie in amper 5 minuten kunnen we binnenhalen. De vriendin heeft haar barbeel nu ook binnen handbereik en samen worden ze geschept. Terwijl we samen op de foto gaan giert er weer een molen. De twee barbelen die we net gevangen hebben worden via het schepnet weer teruggezet en nummer 4 mag er even later al weer in.

Alle drie de lijnen verdwijnen even later weer in het water voor het laatste kwartiertje. Nog voordat de derde montage op zijn plek ligt stuiterd er al weer een hengel omlaag. Deze keer ben ik vergeten de baitrunner aan te zetten en ik kan de hengel nog net grijpen voordat hij de steun over gaat. Een kleine bengel van 37 cm wilde ermee vandoor gaan...In goed 20 minuten tijd vangen we 5 babelen. Jammer genoeg moeten we hierna ook inpakken, op naar de volgende afspraak. Als je zo goed in de aanbeten zit wil je eigenlijk niet naar huis. 13 barbelen en tussendoor 1 winde. Met de 8 van gisteren maakt dat 21 stuks een zeer groot aantal voor de tijd van het jaar. We rijden terug naar de camping en pakken onze spullen in die mee moeten. Dan krijg ik een smsje van Harold; nummer 10 is binnen!! Ik bel hem even, hij heeft nog twee blokjes kaas en probeert het nog even.... Maar niet voor lang blijkt wel...Op de A50 ter hoogte van Wijchen passeert hij ons.

ze durfde niet te drillen, maar wel op de foto

Ik heb twee dagen gevist met zware korven gevuld met een geweekte mix van pellets. Op 1 na zijn alle barbelen aan een pellet van 12 mm gevangen. Op drie na kwamen ze allen uit de tweede en derde nering. Harold daarentegen vangt in twee dagen 14 barbelen allen aan de kaas.... Jos Essers vangt er 4 aan de smac terwijl Martin Timmer er weer twee vangt...aan mais....het blijft vissen en dat maakt het zo mooi!

de nummers 1 - 2 - 3 van deze run rig montage zijn nu online te bestellen bij ESVsupplies

Overige vangstmeldingen

Waal

Dag Frans,

Zaterdagmiddag even een paar uurtjes wezen vissen om mijn nieuwe Zammataro Barbeel Special (4.35 m en 280 gram werpgewicht) uit te proberen. Mooie wolkenluchten, flinke wind en van tijd tot tijd een lekker zonnetje. Gevist met kaas en op de kop van een krib ingeworpen en vervolgens teruggelopen naar het strand waar ik heerlijk kon zitten. Resultaat was een mooie licht gekleurde barbeel van 58 cm. Niet gevoerd, gevist met een lange onderlijn en lood van 200 gram.

groetjes, Eric

Eric Bourgonje

hallo frans

gisteren tot ca 23 uur gezeten aan de waal had er 4 maar geen groter dan 55 cm eentje verspeeld vlak aan de kant omdat de haak losschoot ook nog een brasem van 63 cm en verder niets 3 stuks op de smac en 1 op pallet,1 op kaas dus lijkt er sterk op dat de smac zeer in trek is op het moment morgen weer een dag ga het zeker proberen maar dat hoor je nog van me. goede vangst voor strakjes

gr Jos Essers

Hoi Frans

Heb vrijdag avond nog even op barbeel gevist van 7uur tot ongeveer 10 uur. Om ongeveer 9 uur de eersten aanbeet een barbeeltje van 38 cm op mais daarna enkele kleine aanbeten die niet door zetten. Tegen 10 uur een mooie run een barbeel van 67 cm weer op mais,ook gevist met kaas,made,pellet geen beet opgezien.

Gr.Martin Timmer

78 cm en 4,4 kilo ( 9.7 lb)

Heej Frans, volgende keer carpoolen?? :-)

Ik heb een paar foto's van de vangsten van dit weekend meegestuurd.
Gisteren met mijn vader naar de Waal geweest, we hadden 4 barbeeltjes en
2 brasems. Allen gevangen voor half 11, daarna geen beet meer gezien.
Vandaag in mijn uppie naar de Waal gegaan, totaal 3 brasems, een kolblei
en 10 barbelen, de laatste barbeel liet een tijdje op zich wachten maar
was het wachten waard.
De mooiste barbeel was de tweede van de dag, een fijne vechtjas van 78cm
en circa 4,4 kg . Alles weer gevangen aan de kaas!

Groet Harold

Ook de vader van Harold weet ze te vangen

ijssel

Hey Frans

Ben vrijdag met peter aan de ijssel geweest van 17.00 tot 22.00 geen enkele barbeel, Wel een mooie kopvoorn van 50cm op de kaas, alleen begin ik nu te twijfelen tussen winde en kopvoorn Deze van 50cm was heel dik,wel 3kg! op 11 april ving ik ook een kopvoorn van ca 45cm alleen had deze een minder hoge rug, of was dat een winde?

groeten Kees Kempenaar ( het bleken beide winde te zijn )

Ourthe

Beste Frans

Hierbij mijn vangstmelding van de ourthe. Tijdens mijn vakantie in de ardennen van afgelopen week heb ik 48 barbelen gevangen in 5 dagen. De eerste avond en volgende ochtend heb ik 2 barbelen gevangen. De volgende avondsessie van 3 uur wist ik er 9 te vangen! Waaronder 1 van65 cm(nieuw pr) en verschillende mooie vissen van in de 40 en 50 cm. De volgende morgen niet gevist, dagje met de vrouw weg! De volgende avondsessie was weer één topavond van 10 barbelen. Weer één paar mooie vissen van hoog in de 40 en 50 cm. De volgende ochtend ben ik op één andere stek wezen vissen die ik vorig jaar ook heb bezocht. Dit was ook weer één topper! 7 barbelen gevangen waaronder één nieuw persoonlijk record voor de ardennen. Deze had ik begin van de week ook al verbroken met 2 cm, maar nu met 1 mooie barbeel van 69 cm. S,middags nog even met de matchhengel gevist,ook toen nog 1 mooie barbeel gevangen en verschillende kopvoorntjes en één paar mooie regenboog forellen. Tijdens de avondsessie  heb ik weer één topavond gehad van 11 stuks! Waar onder weer 1 van 69 cm en 1 van 60 cm, De laatste ochtend was ook goed voor nog eens 4 barbelen en één paar mooie forellen aan de pellets. Al met al heb ik één topvakantie gehad met veel visplezier.

Ik heb deze vakantie de volgende vissen gevangen:5  van 40cm,3 van 42cm,6 van 45cm,1 van 47cm,3 van 49cm,3 van 5 cm,2 van 52cm,4 van 54cm,3 van 55cm,2 van 56cm,6 van 58cm,1 van 60cm,1 van 65cm en 2 van 69cm.

Groeten Jeroen  Gruijs

...................

Jeroen, je hebt een practige week gehad.

prachtige ourthe kleuren. Lekker donker groen !!