week 17/18

koud, nat afgewisseld met goede vangsten

Afgelopen week was mijn Engelse vismaat Ade Kiddell weer een weekje bij me op bezoek. Samen met zijn vriend Tom sayer hebben we een aantal dagen gevist op de Waal en IJssel. Omdat we de week doorbrachten op de camping kon ik afgelopen week geen actuele vangstmeldingen doorgeven. Excusses aan iedereen.

Al maanden van te voren was de trip geboekt, plannen gemaakt, en ook diverse afspraken. Alles was goed geregeld, alleen het weer heb je niet in de hand. Het was erg afzien op sommige dagen. Daardoor hadden we weinig keuze en zaten we soms aan de waterkant waar we liever thuis zaten. De drang van de Engelse gasten is wel te begrijpen, ze zijn maar een paar dagen in Holland. Ook is hun instelling heel anders. Zouden ze bij regen thuis blijven in hun thuisland zouden we heel weinig vissen, het regent er nog vaker dan hier...... En dat niet alleen, de beste vangsten worden geboekt in de regen!! En niet te vergeten ze hebben geen kribben. Alle dagen kreeg ik te horen om naar alternatieven te zoeken zodat ik tijdens de regen ook op barbeel kan vissen. Delen van de IJssel zijn daarvoor geschikt, net als de Grensmaas en sommige andere rivieren. Zelfs op de waal zou het mogelijk zijn op de juiste plekken.

de eerste van Ade op de Waal.

Zondag 2 mei begon onze barbeelvakantie met een sessie op de IJssel. Mike en Tim ( ijsselbarbelen.nl ) hadden ons uitgenodigd om op hun stekken te komen vissen. We hadden daar een redelijke kans op barbeelvangst gezien hun prestaties de afgelopen weken. Het regende al gestaag toen we bij de IJssel aankwamen. Tom kreeg de nodige aanwijzingen, kribben had hij nog nooit gezien. Daarna werden liefst 5 kribben op rij bevist. 4 paraplu's werden opgezet. Die van Tommy werd in korte tijd twee keer omver geblazen. De rest van de dag heeft hij liggend op zijn stoel in de stromende regen doorgebracht. Zijn beloning was 3 mooie IJsselbarbelen, allen op de pellet. Ook Ade wist een barbeel te vangen. Verder werd er wat brasem, kolblei en winde gevangen. Daar waar de Engelse heel geconcentreerd doorviste, hebben Tim en Mike en ikzelf de afgelopen maanden heel intensief doorgenomen onder 1 paraplu. Onze montage's lagen zodoende enkele uren op dezelfde plek, wat geen barbeel opleverde. Geheel verkleumd en doorweekt namen we laat in de middag afscheid van de IJssel met de wetenschap deze in de komende week nogmaals te bezoeken.

de double van Tom ( 10 lb) 78 cm

Maandag 3 mei was een gure natte en koude dag. De temperatuur kwam niet verder dan 5 C toen we rond half 4 op de krib van de Waal plaatsnamen. Vandaag zitten we allen op dezelfde krib, beschermd door 3 paraplu's ontzettend af te zien. Hetgeen wat gisteren niet nat is geworden blijft nu zeker niet droog. De watertemperatuur zakt met maar liefst 2 graden en barbeel kunnen we wel vergeten. Niet geprobeerd is zeker niet gevangen, mijn weertype is het niet...... Na 4 uur gaven we het op met een brasem en een kolblei als vangst. Als we vetrekken wordt al het aanwezige voer in de eerste neringen gegooid. Morgen willen we hier terug gaan, het schijnt dan een droge dag te worden.

Dinsdag 4 mei. Het is niet alleen droog ook de zon schijnt en de temperatuur loopt zelfs op tot 17 graden in de middag. Om 14.00 uur nemen we plaats op de kribben. Ade en Tommy bezetten de krib van gisteren, ik neem een krib verder plaats om te kijken wat voorvoern voor effect heeft, en of het voer ook doorkomt bij een volgende krib op de Waal. Een kleine 3 uur later weten we het resultaat.....17 barbelen op de gevoerde krib en 1 op de niet gevoerde. De uitslag is niet verrassend maar ook zeker niet vaststaand, dat blijkt verderop in de week wel. Ade en Tom vangen een paar dikke barbelen al halen ze de 10 pond net niet ( double). Even na 17.00 uur wordt het bewolkt, zakt de temperatuur voelbaar en zijn de vangsten ook meteen gedaan. We vissen door tot een uur of 8 maar er wordt niets meer gevangen.

Woensdag 5 mei. vandaag kunnen we niet in de avonduren vissen omdat er later op de dag een lezing op het programma staat. Het weer van gisteren heeft plaats gemaakt voor het weer van maandag, al is het wel droog. Een harde noorden wind maakt het zeer guur. Op de kribben van gisteren is bij vertrek op beide voer achter gelaten. We hebben pech bij aankomst, de krib waar de 17 barbelen werden gevangen is bezet. Ade en Tom pakken nu de andere gevoerde krib, ik schuif er weer 1 door. Vandaag vangen we ieder 1 barbeel en staan we rond 15.00 uur al onder de warme douche. De meeste spullen zijn vandaag opgedroogd, de rest van de week blijft het gelukkig droog. Jammergenoeg wel koud en guur!! Vanavond geven Ade en ik een lezing in het clubhuis van de de Snoek in Gendt. Daar waar een lezing in zijn thuisland binnen 2 dagen geheel uitverkocht is met soms wel 200 aanwezige, is het hier toch anders. Toch zijn we heel tevreden met het resultaat, er werden veel vragen gesteld een teken dat de belangstelling goed was. Iedereen bedankt voor zijn komst.

veel uitleg op de lezing door Ade en mij.

Donderdag 6 mei rijden we tegen de middag weer richting de Waal. Gezamelijk gaan we nu op de krib zitten die dinsdag 17 stuks gaf. Als we na 1,5 uur nog niets gevangen hebben besluiten we er verder in te gaan. Rond de 60-70 meter uit de krib krijgen we daarna wel aanbeten. Omdat we nu alle drie verder vissen raken de lijnen steeds verward. Drie is teveel en Ade probeert het op de volgende krib. In korte tijd weten Tom en ik een aantal barbelen te vangen, waaronder de eerste double voor Tom op de Waal. Precies 10 pond en 78 cm lang! Tom die aan de buitenkant van de stroming vist heeft 6 barbelen en 2 winde. Op mijn montage die aan de binnenkant ligt worden 5 barbelen, 3 winde en 2 brasems gevangen. Ade vangt verderop 2 barbelen, zodat we met 13 stuks weer een hele goede dag hebben!

een double voor Ade ( 10.4 lb) de barbeel is niet gemeten.

Op vrijdagmiddag hebben we plannen voor de IJssel gemaakt. Omdat het dreigd te gaan regenen die middag rijden we een stukje verder naar boven richting Deventer. Daar zijn de kribben beduidend korter en kan er veel meer vanaf de kant gevist worden, waardoor het mogelijk is om een paraplu goed op te zetten. Helaas voor ons is het stuk gereserveerd voor een wedstrijd later die avond en rijden we weer terug richting Arnhem, waar we uitkomen op een stuk zonder kribben. Het is een gok om op een stuk te gaan vissen waar nauwelijks gevist wordt, dat laten de vangstmeldigen van de afgelopen weken duidelijk zien. Toch wordt er ingezet op barbeel. Een kleine 40 meter gaan we uiteen zitten, met Ade als verste weg. Hij wil vandaag met made aan de slag, dat is hem het vorige jaar goed bevallen op de IJssel. Tom en ik proberen het met pellets en kaas. De barbeel laat het helemaal afweten vandaag. Tom en ik krijgen helemaal geen beet. Ade daarentegen heeft een topdag. Niet qua barbeel maar verrassend genoeg met roofblei. Liefst 9 stuks weet hij er te vangen!! Allen meten ze 60 cm of meer. Opgeteld bij een paar brasems en kolbleien is hij zeer tevreden. zijn onderlijn wordt vandaag voorzien van een klein haakje 16 met slechts 2 made erop.

IJssel roofblei

Zaterdagmiddag is het weer Waaltijd. We bezetten nu ieder een krib. Op alle drie de kribben is er de dagen daarvoor gevoerd. Ade vist nu van de meest beviste krib, Tom de middelste en ik neem de meest stroomafwaarts gelegen. De hele morgen heeft het weer geregend, nu is het gelukkig droog. Zelfs de wind is geheel gaan liggen. Het voelt redelijk aangenaam met amper 12 C. Ade vangt op zijn krib 8 barbelen, waaronder een mooie double. Tom heeft er vandaag 2 en ik heb er 1. Als we tegen 20.00 uur vertrekken laten we weer het overgebleven voer achter. Met dien verstande dat Ade en Tom hun voer net in de volle stroming gooien en ik waar we het voorheen achter lieten, aan de binnenkant van de eerste nering. Kijken of het morgen effect heeft...

Een dikke 9 ponder van de Waal.

Zondag 9 mei moeten we vroeg uit de veren. Een stuk van de dijk langs de Waal wordt afgezet i.v.m. een wandltocht. We moeten voor 9 uur van de camping zijn. We vissen nu in dezelfde samenstelling als gisteren. Het is wederom een gure koude dag en het is hard werken voor een paar barbelen. Het voeren van gisteren heeft een ander effect gehad dan normaal. Ade heeft nu 2 barbelen, Tom 4 en ikzelf heb er 5 met 3 winde erbij. De vis verplaatst zich als er op deze manier gevoerd wordt. Ondanks de koude kijken we op een geslaagde dag terug met totaal 11 barbelen.

niet alleen barbeel aan de Waal ook een lepelaar.

Op maandag 10 mei bezoeken we een rivier in Duitsland. Onze gastheer Cees heeft ons uitgenodigd om daar te komen vissen. Eigenlijk zouden we gisteren ook al in Duitsland gevist hebben op de Rijn, maar het snel stijgende water maakte dat onmogelijk. Het water van de Waal is de laatste dagen ook weer gestegen, waardoor er op de verlaagde kribben in Dodewaard niet te vissen is. De waterstand van deze barbeelrivier die we vandaag bezoeken staat bijna op normale zomerse waarde. Vissen we normaal met een korte broek, nu maakt de temperatuur van het water dat niet mogelijk. Het waadpak maakt het mogelijk om toch te vissen. Ondanks de kou van het water is dat niet te merken in het pak. Soms worden we zelfs getracteerd op een zonnetje en Ade en Tom vangen ieder een paar Duitse barbelen. Vandaag zijn ze alleen aan made te vangen. Op voorhand hadden we de pellets thuisgelaten. Met kaas heb ik nog een tijdje gevist maar dat haalde niet uit.

de Spicy mix van Sonubaits werkte goed deze week. Later hierover meer.

Ondanks de slechte dagen met de vele regen en ontzettende koude gure noorden wind kunnen we terug kijken op een zeer geslaagde barbelenweek. In totaal weten we er 66 te vangen. Ook een flink aantal witvissen kunnen we haken waardoor de teller op uiteindelijk 94 vissen komt te staan. We hebben deze week ruim de tijd genomen om diverse dingen te proberen. Zo komen er nieuwe producten dit jaar op de markt van Sonubaits. De Spicy mix is een toppertje voor de barbeel. Het was een leerzame en zinvolle week. Alle nattigheid en kou zijn al bijna vergeten. Ade en Tom zitten momenteel op de Ferry richting huis. De volgende reis is al weer geboekt.

overige vangstmeldingen

waal

Hoi Frans, ( 29 april)

gisteren gevist op de Waal , resultaat 1 brasem, 1 winde en 1 barbeel (64 cm). Op de barbeel zaten helemaal geen parasieten, na uren te hebben gevist met een pellet overgeschakeld op kaas en meteen raak! Toch een wispelturig baasje he? Vanmorgen toch weer een keer vroeg op de Roer.....weer geen barbeel te bekennen,alleen brasems.En die waren los...eerste uur niets en toen in een uur tijd 7 stuks waarvan eentje 63 cm!Ben toen voorbij een bocht gaan zitten en heb gevist zonder te voeren,nog 2 uurtjes gevist en 1 brasem gevangen. Volgende keer ga ik het een keer 's avonds proberen op de Roer,lijkt me toch beter!

Groeten Jan.

Een mooie donkere Duitse barbeel.

Hey Frans, ( 2 mei)

Ik ben gisteren (zaterdag) in de ochtend even naar de Waal geweest, ik
was er al om kwart voor 7, maar het vroeg gaan heeft nog geen nut gehad.
Om 10 uur kreeg ik de eerste aanbeet, helaas de vis verspeeld door een
onderlijnbreuk, een kwartiertje later kreeg ik weer beet, deze kon ik
wel landen, een fijne dikkerd van 67cm.
Hij mist alleen het bovenste deel van zijn staartvin, vorig jaar heb ik
ook al eens zo'n barbeel gevangen, wie weet was het dezelfde, ik zal
eens kijken of ik die foto nog kan vinden.

Na deze vis was het weer over met de aanbeten, ben tot 12 uur blijven
zitten maar geen beet meer gezien.
Heb jij meer succes gehad?

Groet Harold

Harold met zijn barbeel met halve staart

Hoi Frans ( 5 mei)

Eindelijk weer eens gaan vissen op 5 mei na vele goede tips van jou op pad naar de waal .Nog bedankt voor de tips . Maar goed over de vangsten kan ik kort zijn t was niet veel een enkele brasem maar toch wist mijn vismaat Patrick zijn eerste Barbeel te vangen we zijn hem vergeten te meten maar een foto hebben we wel .

Hoe was het nog bij jullie gegaan nog iets bij kunnen vangen ? Wij gaan in ieder geval niet meer terug naar deze stek  veel vast gezeten heel jammer zag er veelbelovend uit.  Mooie neringen  net onder de kant maar goed wie niet waagt wie niet vangt zeg ik maar . We gaan maar weer eens ff googlen  voor nieuwe stekken  ook zullen we binnenkort de ijssel eens aandoen .

Nog ff iets over de shimano catana classic wat is dit een fantastische hengel  voerkorven 120 gram aangehangen  zonder probleem meter of 20 a 30 het water in . Mijn maat heeft vorige week de shimano beastmaster power gekocht  die heeft hem vandaag ook voor het eerst uitgeprobeerd  dit is toch wel de barbeel stok van grote klasse.

Hierbij laat ik mijn verhaal  heb er een foto bijgedaan van de barbeel .

Groeten Jan Endevoets

Someren

Patrick Gooren met zijn eerste.

IJssel

Beste Frans,

Wat kan het per dag verschillen, de laatste keer op 20 april 6 barbelen en op 1 en 2 mei op dezelfde stek in 2 sessies 1 barbeel. Maar afgelopen weekend ging het weer beter. 8 mei zat peter al vanaf 12.00 op dezelfde stek , ikzelf kon pas om 16.00 en haalde er tot schemer 2 barbelen ca 53cm uit, tijdens de dril dacht ik dat ze veel groter zouden zijn, maar ik denk dat ze veel sterker geworden zijn in vergelijking met de vangsten in maart. 9 mei wilde ik proberen mn pr te verbeteren met aan 1 hengel halibut pellets 16mm en de andere kaas, de eerste op kaas was 49cm en de 2e 33cm , wel leuk een kleinste record de 3e 54cm en de 4e om 20.00 62cm beide op 12mm red halibut pellets, normaal duiken ze bij de kant nog even weg maar deze van 62cm was zo sterk, dat er vanaf de kant nog een niet te houden run van 15 meter kwam, top gevecht! geen pr maar wel mn grootste voor 2010

Groeten Kees

33 cm IJsselgeweld.

en ook een dikkert van 66 cm voor Kees.

Producten van Korum en Sonubaits zijn sinds kort online via een webshop te bestellen. makkelijker kan het niet! Lekker thuis vanuit een luie stoel winkelen voor barbeelspullen. Korum en Sonubaits hebben beide een range speciaal voor de barbeel. Ik kan het alleen maar aanbevelen. Voor meer info klik op de foto.

Het is mooi zitten aan de IJssel