week 20

een nieuwe uitdaging in een gewaagd weekend

De afgelopen weken heb ik al diverse keren goede vangsten geboekt, wel steeds op dezelfde kribben van de Waal. Ook Tim en Mike van ijsselbarbelen.nl hadden vrijwel dezelfde resultaten. Het regelmatig terugkeren op dezelfde stek, zeker in het voorjaar, levert toch al vroeg in het jaar veel barbeel op. Terugkijkend op deze periode is er een aanwijsbaar verschil met de plaatsen waar zo maar eens gevist wordt. Juist op die plaatsen moet je dan erg veel geluk hebben om in het voorjaar al barbeel te kunnen vangen. Op veel plaatsen werd zelfs ook helemaal geen witvis gevangen. Afgelopen woensdag heb ik een poging gewaagd in de buurt van Zaltbommel op een krib waar bijna nooit niemand komt. Ook hier kregen we geen aanbeet van een barbeel. Wel konden we op de made 2 kleine witvissen vangen. Met het vooruitzicht van het pinksterweekend en het goede weer maakte ik plannen met Harold Zeebregts om deze drie dagen eens te benutten op een geheel nieuwe plaats. De missie was om te kijken of we op een vreemde plaats barbeel konden vangen. Bij vertrek na de eerste dag zouden we pellets voeren in de hoop daar snel vis op te vangen in de volgende dagen. De planning is om er een paar weken op rij elk weekend 1 dag door te brengen. Op donderdag kreeg ik al in de gaten dat het een heel moeizaam weekend zou gaan worden. De voorspelling over het weer zou drie dagen minimaal 25 C opleveren. Op deze warmte zou de vis wel eens kunnen reageren door de kuit en hom die ze al weken meesleuren, massaal te lozen. De watertemperatuur liep ook mooi op. Eindelijk zouden we afscheid gaan nemen van het koude voorjaar, nu alleen nog maar hopen dat de barbeel zou meewerken dit weekend.

De drie dagen van pinksteren waren gepland om overdag te vissen. Het weer was schitterend, volop zon en praktisch geen wind. Wat dat betreft waren het drie lange dagen van afzien. Maandagavond zag ik er niet alleen uit als een kreeft, ook voelde ik me zo. Afgelopen jaar heb ik eigenlijk alleen in de late middag en vroege avonduren gevist. Ik weet nu ook weer meteen waarom dat zo goed bevallen is!! Voor een experiment moet je soms wat offers brengen en daar hoorde dit warme weer ook bij. Het was zowiezo een gewaagde expeditie, niet alleen een nieuwe stek, ook het eerste echte warme weer en de vis die waarschijnlijk massaal kuit zou gaan schieten. Of ??.... Al zittend en wachtend op de krib zaten we wat te filosoferen over de gedragingen van de barbeel. Op de grote rivieren laat deze explosieve sportvis het helemaal afweten in de wintermaanden. Afgelopen jaar was het zelfs eind oktober al gedaan. Een paar weken later zou de lange en vrij koude winterperiode beginnen. Dieren voelen dit aan en nemen op tijd de benen of leggen op tijd een voorraad voedsel aan.

je zou het niet zeggen, maar gewoon langs de Waal....

Zou dit ook gebeuren in het voorjaar was onze vraag...stel dat barbeel naar een paaiplek zou trekken waar hij zich voortplant, zou hij daar dan een tijdje geleden al naar toe getrokken zijn, wetende dat er dit warme weekend aan kwam?? Of vertrekt hij momenteel massaal omdat de temperatuur nu pas aangenaam wordt voor mens en dier? Heeft de barbeel wel een apart paaigebied, of zoekt hij de ondiepe grindbanken op die in zijn buurt liggen? Allemaal vragen waarop we de antwoorden nog niet weten. We weten er nog te weinig vanaf, immers de barbeel is nog niet zo lang echt bekend in Nederland. Ook ik ben er pas een paar jaar mee bezig en op dat gebied is er nog veel te leren. Onderzoeken naar en over de barbeel zijn veelal gedateerd. Ook voor de onderzoekers ( als die er al zijn...) is de tijd nog te kort. In de meeste gevallen moeten we het nu doen met info uit vooral Engeland, domweg omdat daar de barbeel al veel langer huisd.

zaterdagmiddag was er erg veel vleigverkeer boven ons.

Terug naar onze nieuwe stek. De krib die we uitgezocht hadden lag in een buitenbocht en was volgens de foto die we op google maps bekeken hadden vrij diep. Het water op in die krib was donkerder van kleur dan de andere, wat duid op een dieper gedeelte. Die info klopte in ieder geval. De eerste nering was een heel stuk dieper dan in de verdere neringen. Er werden drie hengels klaargemaakt, twee zouden de eerste drie neringen bestrijken en de met de derde werd de vis gezocht die verder weglag. Op de eerste dag ( zaterdag ) hebben we bij aanvang hennep en wat pellets gevoerd. De haken werden beaasd met een pellet van 12 mm. De eerste montage werd voorzien van een 200 grams korf en een lange onderlijn. De tweede met een 80 grams korf en een kortere ondelijn. De derde montage werd voorzien met 180 gram en een lange onderlijn. De neringen lagen mooi gestrekt in één lijn. Zelfs bij het passeren van schepen veranderde er niet echt veel. Dat gaf ons al meteen goede moed. Na de eerste 10 minuten wisten we al dat dit een heel aparte krib was om te vissen. De montage voorzien met een 80 grams korf bleef steeds liggen op dezelfde plek. Als een schip passeerde bewoog hij licht en meteen daarop volgde een aanbeet. Dit in tegenstelling tot de andere twee voorzien met zwaardere korven. Deze bleven op hun plek liggen en bewogen helemaal niet.

zo zwaar vissen werkte niet op deze stek

In de loop van de eerste twee dagen bleef dit zo. Veranderde we de eerste montage van loodgewicht terug naar 80-100 gram dan schoof deze naar dezelfde plek als de tweede en veroorzaakte meteen een warboel. Na een half uurtje werd de 80 grams montage voorzien van een stukje kaas. Niet veel later kregen we daarop de eerste tikken te zien. Na een uur vissen vingen we in tijdsbestek van 7 minuten twee barbelen, beide op de kaas.

Ook de zware montages werden daarna voorzien van kaas. Toch was het steeds dezelfde plek waarop we beet kregen. De scheepvaart op zaterdag was vrij normaal en was er dus ook regelmatig een schip wat ons kort passeerde. Het ritueel die dag was ook steeds hetzelfde. De schepen die kort langskwamen zorgde voor verschuiving wat vaak resulteerde in een aanbeet. Geen felle maar steeds korte kleine tikjes wat vaak missers opleverde. Daarom werd het stukje kaas op de haak gezet waarna de beten wel verzilverd konden worden. Ook werden er soms made op de haak gedaan wat ook weer vis opleverde. Het bleek in die drie dagen dat varieren in aas vaak aanbeten opleverde. De zware montages leverde in de eerste twee dagen nog geen 10% van de gevangen vis op. Daarmee zijn we natuurlijk aan de slag gegaan. Ook deze hengels werden voorzien van lichtere korven of rollood. Ook deze veranderingen zorgde niet voor het gewenste effect.

Meer dan 90% van de aanbeten kwam gewoon van dezelfde plek, ruim 30 meter uit de krib. Kort gezegd hadden we met 1 hengel gevist, dan hadden we waarschijnlijk hetzelfde resultaat gehad. De eerste dag bleven de aanbeten voorzichtige korte kleine tikken. In totaal vingen we 5 ( 4 kleine en 1 grote ) barbelen enkele brasems en een snoekbaarsje op kaas. Rond 17.30 uur gooide we al ons voer en aas in de eerste nering en vertrokken huiswaarts.

de tweede keer dat ik een snoekbaars vang op de kaas.

Zondagmorgen zaten we rond half 11 weer op de krib. Om beter beschermd te worden tegen de fel brandende zon hadden we een bivy ( zeer ruime paraplu met zijkanten ) op de kop van de krib opgezet. Dit beschermde niet alleen ons maar ook het aas tegen de warmte. Prinsheerlijk zaten we te wachten op wat ons zou overkomen. Na ruim drie kwartier kregen we pas de eerste aanbeet. Die hadden we natuurlijk al veel eerder verwacht! Het was wel meteen een barbeel die we vingen, weer op de lichte montage en ook nu weer op dezelfde plek. Hetzelfde als de vorige dag zou vandaag ook weer gebeuren.. Na de barbeel volgde enkele grote brasems, die wonderwel allen een felle spurt namen en de baitrunner flink lieten gieren. Dat zou je juist verwachten van barbeel. Zelfs tijdens het drillen van de brasems bleven we twijfelen of het al dan niet een barbeel was.

De scheepvaart op deze zondag was erg miniem en ook nu weer met het passeren daarvan kregen we pas een aanbeet. Om meer beweging te creëren hebben we ook pop-up gevist. Een klein stukje foam zorgde daarvoor, maar leverde niet het gewenste resultaat op. Alleen de beweging in het water die voortkwam door de stuwing van een schip zorgde voor tikken op de top! Uiteindelijk leverde de tweede dag ook een diversiteit aan vis op. Naast 6 barbelen vingen we ook diverse brasems, winde en zelfs een blauwneus.

een heus blauwneusje.

Het viel ons op dat we erg veel witvis vingen. Op de ons bekende stekken gebeurd dat veel minder, zeg maar gerust minimaal. Gekscherend maakte we een opmerking nu nog kolblei en meerval dan hebben we bijna alles gevangen......De gevoerde pellets van de vorige dag en deze morgen hadden niet het gewenste resultaat opgeleverd. Tenminste....er lag wel veel vis op de stek, toch hadden we in twee dagen slechts een brasem en een winde daaraan gevangen. Met 11 barbelen in twee dagen hadden we een heel mooi resultaat en waren we erg tevreden. De formaten waren niet echt groot, het aantal maakte dat weer ruimschoots goed. De derde dag zou Harold alleen vissen op die stek ik zou het gaan proberen op de stek waar ik de laatste weken heb gevist. Zou er verschil zijn? kon ik daar met mijn zware korven wel gewoon beet krijgen?

2 barbelen reikte tot de mooie lengte van 70+

Harold begon al vroeg, rond half 8 zat hij al weer op de krib. Toen ik hem twee uur later passeerde belde ik en had hij enkele brasems, winde, ook weer een blauwneus en 1 barbeel. Hij ving nu wel vis op een pellet. Aangekomen op de voor mij bekende krib zag ik al meteen het grote verschil in de neringen. Op deze kribben zijn die veel breder dan dan wat ik de laatste twee dagen had gezien. Ik zette mijn vertrouwde opstelling klaar en voorzag de nodige haken met een pellet. De normaal gewende snelle aanbeet bleef uit en dan weet ik al dat het een moeizame dag wordt. De eerste twee uur waande ik me zelfs op de IJssel. Heel sporadisch kwam er een schip voorbij. Na 45 minuten kregen we op de top die het verst weglag een paar mooie tikken. Mijn vrouw sloeg aan en kreeg weinig beweging mee aan de andere kant van de lijn. Je kon wel kleine schokjes waarnemen, er zat dus vis aan. Voor de zekerheid nam ik de hengel even over en het voelde inderdaad aan of je een vuilniszak eraan had. Het kwam tergend langzaam mee en bleef vast over de bodem zwemmen. Het bekende 80+ senario. Ik gaf haar de hengel terug ( onder protest...:) ) en zei haar verder naar de kant te moeten lopen. De barbeel bleef langzaam meekomen en bleef ook op de bodem. Pas kort tegen de kant kreeg ze hem voor het eerst echt van de bodem. De verwachtte spurt naar de stroming bleef ook uit en even later kregen we hem al te zien. Ik kon er meteen het schepnet onder zetten zodat hij zich niet meer kon bedenken! Gezien de dril en het zwaar aan de bodem blijven van de barbeel viel zijn lengte van 60+ tegen. De barbeel was ook meteen hersteld zodat hij kort daarna al weer vrij rond zwom.

Terwijl we met de ene hengel bezig waren hoorde we de slip van de andere molen gieren. Dat bleek een dikke winde te zijn. Even daarna belde Harold me. Of ik nog wist wat we gisteren lachend zeiden over de kolblei en de meerval. Ik heb er 3 kolbleien bijgevangen zegt ie en een meerval van 78 cm!! Prachtig om te horen natuurlijk.

Daarna bleef het lang stil...erg lang stil. Zelfs veranderen van gewicht leverde niets op, aaswisseling ook niet. Precies 5 uur na de eerste beet kregen we weer een aanbeet. De tweede barbeel konden we scheppen. Even voor 17.00 hebben we daarna ingepakt. Verder vissen had geen nut, de aanbeten bleven uit. Het resultaat van dit weekend met 13 barbelen en veel witvis overtreft achteraf toch de verwachtingen. Gezien de omstandigheden hebben we heel goed gevangen. Gelukkig ook voor de vele andere die er op uit trokken om te barbelen. Deze keer heb ik alleen maar vangstmeldingen gekregen.

Overige vangstmeldingen

Waal

Hoi Frans,

Ben zondagmorgen op barbeel jacht geweest na mijn eerste barbeel dit jaar op21-3. Daarna 6 keer blank. Eindelijk weer een barbeel 50 cm aan mais Paul een vismaat waar ik soms mee ga vissen ging voor het eerst op barbeel en vangt er een van 60 cm aan kaas. Ik hoop dat het blanken nu voorbij is en dat we regelmatig vangsten kunnen melden.

Gr.Martin Timmer

Hei Frans,

Aan de mooie Waal en zijn (of is het haar) omgeving toch wel barbelen gevangen. Het waren er slechts 2, eenmaal gemist. Beide op pellets.

Met groet, Gerard Roosloot

Na enkele keren geblankt te hebben op de Waal ving ik op tweede pinksterdag de eerste barbeel van dit jaar.

groeten Martijn Snoeren

Martijn en de eerste van 2010

Henk Tielking had een goed weekend vertelde hij me. Zaterdag ving hij 3 barbelen en maandagavond kon hij er nog eens 2 landen. Normaal vangt Henk zijn barbelen al veel constanter in het voorjaar maar ook bij hem verging het de laatste weken erg moeizaam met veel blanksessies. Henk vist altijd met kaas.

veel brasem deze keer als bijvangst

Ruud van Berlo zond zijn vangsten per telefoon door. Zaterdagavond had hij er 3, allen op kaas. Zondagavond ving hij er 2, beide op de pellet. Maandagavond bleef hij beetloos.

Hey frans,

Gisteren waren we naar de Waal geweest.
Helaas de stekken waren volzet en zijn we maar naar de overkant gereden.
We zaten recht tegenover de haveningang. We zijn geariveerd rond 11u
en gestopt om 18u.
Over de vangst kan ik kort zijn mijne maat heeft 1 barbeel weten strikken van plus minus 50 cm en ik niets.
probleem daar was regelmatig vasthangen met lijnbreuk tot gevolg top gebroken en de schepen die rakelings paseerden.
We hebben met vanalles gevist kaas maden mais pellets maar het mocht niet zijn.
Maar we geven niet op hoor we zullen nog wel een poging gaan ondernemen maar weet nog niet wanneer.

In elk geval bedankt voor de tips.

Groetjes Mario

IJssel

Hey Frans,

Vrijdag aan de ijssel geweest, peter en mn neef waren er al even, 6 lijnen in t water en er gebeurde niets, mn geduld werd gelukkig nog beloond met om 21:00 een 58cm. al jaren eet ik zondags een vers bruin broodje met schelvislever in olie, dit leek me goed en heb n heel blikje door t voer gemixed, na de enkele vangst al het voer op dezelfde plek achtergelaten, dit blijkt de volgende dag goed te werken. Zaterdagmiddag 17:50 alleen, lijnen erin nu ook de pellet 1 minuutje in de schelvisleverolie geweekt 18:10 geweldige klap op de top van mn net aangeschafte hengel; fox barbel duo lite E.B. 15ft 2.75lb, de hengel vloog ondanks de vrijloop direct horizontaal in de standaard maar ik kon m net grijpen, Hele zware bonken , wat een gewicht!! Na een lange dril in het net (mn benen trilden ervan) laat ik n metertje steel vanaf het schepnet vrij , normaal met n 50tiger gaat dat goed, nu knapte mn steel doordemidden gelukkig ging het verder goed en lag mn nieuwe PR 75cm op de onthaakmat, Wat gaaf! in de drie uur daarna volgden er nog 6 : 36,39,49,59,62 en 65cm , Wat n topdag!

Keep in touch, Kees

een dikke 75 tiger, en hieronder meteen de tip van Kees.

Ook op de IJssel is er op diverse plaatsten barbeel gevangen. Net als op de Waal komen ze nu echt los.

Hoi Frans!

In de 2e week van de meivakantie richting zuid frankrijk geweest en daar o.a. gevist op de rivier de Lot. De week ervoor kon er vanwege de harde stroming (door de regenval) bijna niet gevist worden. Ik had meer geluk, het was lekker weer en ik kon gelukkig gewoon vissen en binnen 5 minuten was het meteen al raak en kon de eerste barbeel genoteerd worden. Elke dag een paar uurtjes kunnen vissen en uiteindelijk die week 23 barbelen, 5 brasems en een grote kopvoorn kunnen vangen. Alle barbelen gevangen aan de pellet. De kopvoorn ving ik op kaas en de brasems ving ik op cocktail van worm/mais. Verder op de boilies nog twee zware vissen gehaakt, maar deze kon ik helaas niet landen...vermoedelijk karper of meerval (waar het daar van wemelt).