week 21

nog volop paaifeest

Vorig jaar op de visma ontmoette ik de Belgische barbeelfanaat Bart Serreyn. We spraken die dag af om een keer samen op de Waal te vissen. Bart vist veelal in België, en voor de barbeel rijd hij vaak naar de Ardennen. De grote rivier de Waal was voor hem een uitdaging tot afgelopen weekend. Eindelijk konden onze agenda's elkaar kruisen. Bart had een camping geboekt en vandaaruit zouden we samen een dag vissen. De gehele afgelopen week was het mooi weer met goede temperaturen. Het weekend zou zelfs nog beter worden, met alleen op zondag veel regen. We hadden afgesproken om op zaterdag te vissen, maar eind van de week wijzigde we de plannen. Omdat het vrijdag een mooie dag zou worden spraken we al op vrijdag af. We zouden vissen van 17.00 uur tot wie weet hoe laat het zou worden... afhankelijk van de aanbeten. Bart zou wat eerder arriveren op de plek en hij had alvast flink wat hennep en wat pellets gevoerd. Ook het nodige grondvoer zou zijn werk gaan doen.

Bart zijn eerste van de Waal.

Met een aangename temperatuur van 22 C zaten we rond half 6 te vissen. Twee hengels zouden de eerste 4 neringen bestrijken en een derde zou de vis verder naar achteren moeten opleveren. De hairs werden voorzien van kaas en pellets om te kijken wat er op deze krib mogelijk was. Ik was zelf op deze plaats nog nooit geweest, er wordt wel vaak vanaf die krib gevist. Vol goede moed nestelde we ons achter de hengels. Bart voor zijn eerste Waal barbeel, en voor mij was er ook een mijlpaal te bereiken. Ik kon mijn 1000e barbeel vangen sinds ik eind 2006 verslaafd raakte aan deze magnefieke krachtpatser. Bart vertelde van zijn Ardennse avonturen, samen met Peter Tulpin, die hij via deze site heeft leren kennen. Samen hebben ze al verschillende tochten gemaakt. Al pratend werd het ondertussen later en later en wat we ook veranderde aan het aas of loodgewicht, we kregen geen enkele tik op onze hengels. Rond 21.00 uur zakte de zon achter de dijk en koelde het meteen flink af. Doorvissen had niet echt zin in mijn ogen en een half uurtje later besloten we onze spullen in te pakken. Alles wat we bij hadden aan aas en voer verdween in de eerste nering. Zaterdagmorgen nog maar eens proberen op deze krib! Bart zou beginnen zodra hij wakker werd, ik zou rond 9 uur volgen.

1 aanbeet en toch 2 van onze haken in zijn bek.

Terwijl ik naar de afgesproken plaats rijd bel ik even met Harold om te kijken hoe het hem vergaat. Ook Harold zou vroeg beginnen deze zaterdag. Hij had er al twee te pakken. Ik was nu ook benieuwd hoe het Bart vergaan was. Als ik met mijn spullen aan kom lopen schud Bart mistroostig zijn hoofd. Hij is deze morgen om 6 uur begonnen en nog steeds geen enkele tik gehad... Bij aanvang heeft hij nogmaals flink wat hennep gevoerd. We spreken af om het tot 12.00 uur te proberen op deze stek en daarna alsnog te verhuizen. Het duurt uiteindelijk nog tot half 11 voordat we de eerste tik op de top zien. De eerste vis die we vangen is een brasem. We krijgen nu regelmatig wat tikken op de top en zelfs lijnzwemmers. Na een paar brasems is het de beurt aan Bart om zijn eerste Waal barbeel te drillen en te scheppen. Elke aanbeet verwachten we een barbeel, toch vangen we voornamelijk brasem. De laatste weken heb ik veel bijvangsten, meer dan normaal. Ik vermoed dat ook de brasem en de winde de pellet aantrekkelijk vinden.

Met deze erbij was het 1000 x topsport! Elke barbeel is een beleving opzich.

Telefonisch hebben Harold en ik een paar keer contact 0ver het verloop van de dag. Harold vist dezelfde stek als vorige week en daar is het na de paar eerste snelle beten stil gevallen. Bart en ik vangen nu regelmatig vis. Gelukkig hebben we tussen de brasems ook een paar barbelen zodat ik mijn 1000e mag noteren. Om 13.30 gaan we even de krib af om wat te eten. Als we een half uurtje later terugkomen is de vis verdwenen. Tot bijna half 5 krijgen we geen enkele aanbeet meer. Ik besluit te stoppen en rijd naar huis. Voor mij zit het visweekend erop. Bart besluit het op zondag nogmaals te proberen.

Zondagmorgen duurt het bijna 1,5 uur voordat de eerste aanbeet zich laat zien. Wederom een brasem. De tweede aanbeet zordt voor een gierende run. Ditmaal is het wel barbeel. Een exemplaar van rond de 40 cm zorgde voor het nodige spectakel. Kort daarna moet ook Bart stoppen. Hij moet de boel nog afbreken en weer terug naar België rijden. Voor ons een moeizaam weekend wat de barbeelvangsten betreft. Slechts 4 stuks in die drie dagen. Dat het ook anders kan lees je bij de overige vangstmeldingen.

overige vangsten

waal

Hoi Frans

Heb zaterdag middag nog even op barbeel gevist in de waal van 3 tot 6 uur. Om kwart over 3 een run op de mais resultaat een barbeel van 58 cm. Even later een aanbeet op een groot blokje kaas maar later bleek dat de montage in de knoop zat. Na een goed begin volgden helaas geen aanbeten meer, tot de volgende keer.

V.G.Martin Timmer

Hey Frans,

Zoals je al weet ben ik gisteren naar de Waal geweest, smorgens was het
aardig, 2 barbelen (alletwee 40-ers) en wat witvis als bijvangst, van 12
tot 4 was het zeer moeilijk, tussen 4 en 6 gelukkig nog 2 barbelen
kunnen vangen (40er en 50er) en wederom wat witvis als bijvangst.

Vandaag ondanks het voorspelde weer toch met mijn schoonvader weg naar
de Waal geweest.
Voor de middag was het nog redelijk weer, daarna werd het minder en we
hebben tegen 3 uur onze spullen gepakt omdat het weer toch wel erg
slecht werd, veel regen en een harde wind recht van voren. De vangstpiek
was wel smorgens, maar de aanbeten bleven wel komen!
De vangst was erg goed, we hadden totaal 10 barbelen en 1 brasem. Het
vooral veertigers die we vingen, 1 30er, 1 vijftiger en de grootste was
68cm, gevangen door mijn schoonvader.

We hadden ook nog een stuk of 4 losgeschoten vissen en 1
onderlijnbreuk.... zit me toch niet helemaal lekker, de vangst had nog
beter kunnen zijn.... maarja al met al was het toch een geslaagde visdag!

Groet Harold

Zaterdagmiddag viste Ruud van Berlo aan de Waal. Toen hij me belde had hij er al 3, allen aan de made. later kwamen er nog 4 barbelen bij. Met een totaal van 7 barbelen een hele mooie vangst voor de tijd van het jaar. Allen gevangen op de made.

IJssel

Hey Frans,

leuk vorige week mn verhaal op je site te zien, het was mn beste sessie sinds ik hieraan verslaafd ben! alleen jammer dat we deze week weinig te melden hebben vrijdag /zaterdag aan de ijssel geweest ikzelf had er zaterdag middag 1 van ca 35cm en peter had er in 2 sessies 3 stuks van rond de 50cm. wat kan het wisselvallig zijn, ik zie net dat t bij jullie t zelfde gegaan is.

Dit weekend is het eindelijk zover, vrijdag middag en zaterdag aan de po in italy ik heb heel internet al uitgeplozen en er schijnt in de buurt van occhiobello een kolonie grote barbelen te wonen, en toevallig zit ik daar vlak bij. de foto's die ik op internet vond liegen er niet om! zojuist gebeld met italie en de reden dat er veel in dat gebied zit is omdat er een suikerfabriek op die plek zit, die regelmatig zoetigheid loost, mischien moet ik maar een blok chocola aan de hair zetten.

groeten Kees Kempenaar

Met onderstaande foto's probeer ik te laten zien waarom een barbeel bijna altijd gehaakt wordt. Zoals bekend heeft een barbeel een onderstaande bek en schuift hij zonder van stand te hoeven verwisselen over de bodem op zoek naar zijn voedsel. Normaal gesproken zuigt een barbeel zijn voedsel ver genoeg naar binnen. Zijn mond sluit daarbij op een vrij aparte manier, waardoor de haak vrijwel zeker in zijn mond gehaakt wordt.

de barbeel zuigt het aas naar binnen

alleen bij deze stand kan hij het aas nog naar buiten spugen

als hij zijn lippen sluit kan de haak er niet meer uit

duidelijk te zien dat de bovenlip over de onderlip sluit. De haak kan er in deze stand nooit meer uit.

op deze foto zie je hoe de haak zich zet net achter zijn bovenlip.