week 43

redelijke vangsten

kan het mooier......

de herfstvakantie zit er weer op. Op diverse plaasten en dagen werd er nog gevist op de barbeel. Met zeer wisselvallige resultaten. In het weekend met de oplopende temperaturen werd er zelfs vrij goed gevangen. Op de IJssel was het redelijk goed en op de kleinere rivieren werd ook goed gevangen. Dat er toch nog goed barbeel kon worden gevangen is toe te schrijven aan de oplopende temperatuur van het water. Begin deze week stond deze op 9 C, en op het eind van de week op 10.3 C. Alleen op de Waal bleef het erg stil en kreeg ik helemaal geen vangstmeldingen, terwijl er op de IJssel nog gericht kan worden gevist op barbeel. Een normaal verschijnsel voor de tijd van het jaar.

een prachtige barbeel op een even machtige rivier!!

Afgelopen zondag ben ik samen met Leon Haenen en Rik Lemmens naar de Ardennen geweest op één van de mooie rivieren aldaar. Naast de Semois, Ambleve en kun je ook nog naar de Ourthe. Zeker in deze periode van het jaar en de aankomende koude maanden is het daar mogelijk succesvol om op de barbeel te jagen. De komende maanden kun je hier de avonturen lezen die er opgedaan worden door Leon en Rik. Later op de dag hebben we enkele potentiële stekken bezocht en ik kan alvast verklappen het wordt smullen.....

Een uur te vroeg stap ik in de auto. Als ik goed en wel in de auto zit merk ik dat de klok verzet is...Er zit niets anders op voor me dan thuis nog maar even te wachten. Als ik rond 6 uur aanrijd regend het vrij hard. De gehele weg komt het stevig naar beneden. Pas na Roermond wordt het minder en gaat het over in miezerregen. Op het moment dat ik Maastricht verlaat is het droog. 3 minuten later staan er 2 me verbaasd aan te kijken...regen??? Deed het dat maar. Das waar ook vandaag ga ik op stap met de regenkoning....Toch is het weer me goed gezint, het blijft de rest van de dag droog. Wat heet..! Kort na het middaguur breken de wolken open en in een paar minuten zijn alle wolken verdwenen. De rest van de dag zitten we in een stralend blauwe lucht met bijna 17 C.

het ging erg snel in het begin.

Net na de schemer komen we aan op de plaats van bestemming. Het water staat vrij laag en is ook helder. Niet kraak, maar helder. De stroming is nu niet meer dan een paar meter breed. We spreiden ons op twee plekken. Al snel blijkt dat Rik en ik eerst wat snoeiwerk moeten verrichten. De eerste 4 montages hangen al snel in de takken. Onze veelzijdig genoten opleidingen zorgen in no time voor een ruime plek... Rik zit net halverwege de boom als we Leon horen roepen...schepnet... Leon zien we nog net de laatste meters drillen als we een barbeel scheppen van 64 cm. Voor dit soort rivieren is dit erg groot verzekerd Leon me. In al die jaren dat hij nu in de Ardennen "woont" heeft hij ze nog niet groter gevangen. Een evennaring van zijn PR dus op dit water. De barbeel is niet allen groot hij is ook heel erg gezond dik. Na het nemen van enkele foto's lopen we terug naar onze stek om het daar te gaan proberen. Een kleine 10 minuten later komt Leon naar ons toe. Ik denk dat ze vandaag verderop liggen, elke inzet krijg ik beet... Rik verkast richting andere plek, ik blijf nog even staan, het is nog te snel denk ik om te gaan verzitten.

Rik wist ook een dikke te vangen

Leon blijft goed in de aanbeten zitten en verzilverd er even later nog een. Ook Rik krijgt beet. Niet veel later sta ik tussen de twee Limburgers in.... Vrij snel daarna kan ik ook mijn eerste barbeel binnen draaien. De pellet aan de hair wordt ook hier erg gewaardeerd. We vangen in de eerste 2 uur dat we vissen 6 barbelen en krijgen diverse aanbeten die gemist worden. Na 9.30 uur wordt het ineens stil. Wat we ook proberen, waar we het ook proberen, de vis laat het helemaal afweten. We voelen dat het steeds warmer wordt en Leon is vol verwachting wat de middag gaat brengen. Naar later blijkt niet veel meer dan een blauwe lucht en 17 C. Dat drukt de pret in ieder geval niet. Verschillende keren wordt de rust verstoord door diverse lachsalvo's. Alleen Rik krijgt nog een mooie aanbeet na de middag en kan even later een eend onthaken die zijn pellet van de bodem heeft gedoken.

de Precission ( Korum) in volle actie, ook een tophengel voor een kleine rivier.

Halverwege de middag breken we op. Leon wil langs een paar stekken rijden, vanwaar hij de komende weken verslag gaat doen. Ook al zouden die plekken geen vis opleveren, het zullen adembenemende plaatjes opleveren. Als we de laatste plek bezoeken wanen we ons helemaal in het berbeelwalhalla. Toch verzekerd Leon me dat hij op deze plaats nog geen barbeel heeft gevangen, het is haast niet voor te stellen, deze plek ademd barbeel. Over twee weken gaan we hier aan de slag. We zitten al volop in de plannen over de aanpak. Als het gaat lukken zal de vreugdekreet lang nagalmen in de Ardennen......

we hebben veel gelachen

allemaal mooi dik en gezond

Overige vangstmeldingen

IJssel

Hallo Frans,

Op de IJssel is het seizoen nog niet voorbij. Nadat ik de watertemperatuur de afgelopen dagen goed in de gaten had gehouden, vol vertrouwen naar de IJssel gereden. Gisteren en vandaag 2 sessies van 3 uur gevist. Gisteren 2 barbelen van ± 55 cm en vandaag 1x 35 cm 2x ± 55 cm en 1x 70 cm. Alle barbelen in de eerst 1,5  uur gevangen en tussen 13:00 uur en 15:00 uur. Daarna geen beet meer gezien.

Groeten,

Lorenz

Hallo Frans

Alles goed, nog gevist het afgelopen weekend. De week was niet zo slecht. 2 korte sessies wezen vissen.
Maandag 25 oktober. Was vrij taai. 2 aanbeten en allebei verzilverd 40tiger en 50tiger.

Zaterdag 30 oktober: 5 barbussen, 2×60tigers, 1×50tiger en 2x 40tigers. 4 barbelen in het eerste uur en daarna viel het anderhalf uur stil, nog eentje tijden het afbreken in de schermering.

mooie        zestiger barbeel
Groet Mike

Roer

Hey Frans

Ben je naar België geweest vandaag? Was het wat?

Vandaag ben ik naar de Roer geweest, was er van half 10 tot 2 uur. Rond kwart over tien trok mijn top krom en begon de baitrunner te lopen, nadat ik aangeslagen had bleek dat er een bos waterplanten aan mijn lijn hing... helaas... Om 10:35 krijg ik een echte aanbeet en kon er een barbeel van 61cm geland worden.

Om 11:20 was het weer raak, de top ging met snukken steeds krommer, Toen ik aansloeg voelde ik meteen dat het een mooie was. Na een relatief korte strijd kon ik hem landen, Hij bleek exact 70cm te zijn en besloot voordat ik foto's van hem kon nemen van mijn landingsmat de Limburgse modder in te springen, dat is op de foto's wel te zien helaas.

Rond 1 uur trok de lucht open en maakt de regen plaats voor een fijn zonnetje, Ik hoopte op meer aanbeten maar helaas bleven die uit. Toch genoten van de lekkere temperatuur smiddags, het leek wel lente...

helaas weten we wel beter,

Groet Harold

Hoi Frans,

gisteren (dinsdag) had ik eindelijk tijd om te gaan vissen, de roer is toch best laag op dit moment , met niet te veel bladeren (nog niet !). Ik heb gevist van 14.00 tot 16.00, kon twee barbeel vangen een 60 cm een 55 cm, beide op kaas. Het is goed te zien dat de vissen zijn goed op gewicht klaar voor de winter, ik ben ook een paar plekken klaar aan het maken voor de winter, een handvol pellets twee keer per week, om de vis te kunnen overtuigen te blijven eten door de winter.

Gr dick

onze kok met het middageten....

Duitsland

Afgelopen Zondag met Nico Breevaart richting Duitsland getrokken voor een ochtend sessie bij Cees,
Hebben 3 Barbelen en 2 Windes weten te vangen met Magnetron maden. Nico had helaas ook nog 1 losser maar dat hoort erbij,
De eerste aanbeet was een goeie poeier, de aanbeten die volgende waren Lala aanbeten die we daar nog niet kende.
De zwaarste Barbeel van de dag was 7lbs en 20oz. Conclusie:  Een erg regenachtige dag met goeie vangsten voor het tijd van het jaar!
We zullen hier dit jaar nog zeker eens terug keren!

IJsselbarbelen.nl

Onthaken van een mooie Barbeel

Snorremans!

Mooie goude Barbeel

En hij mag weer terug

Nico met een Winde

België

Van mijn Belgische vriend Arthur kreeg ik volgend mailtje..

Vorige maandag  zijn +- 5 tot 6000  stuks barbeelbroed van+ - 10 gr in de Maas te Luik geplaatst! Deze actie is zeer zeldzaam in zijn soort. Dit is gerealiseerd in verband met de verontreiniging Chimac in augustus 2007.

Uitzettingen hebben plaatsgevonden op diverse plaatsen in de Maas.

Nu maar hopen dat ze goed uitgroeien tot degelijke vissen...

Dit bericht kreeg ik via Paul Roos één van de moderators van een Belgische forum site

Visrijke groet vanuit  Brussel.

weer een paar duizend barbelen op de Maas !!