week 39

Barbeelwedstrijd

Afgelopen week hadden we stabiel weer met zelfs aangename temperaturen. Zelfs oplopend naar het weekend toe. Zaterdag vielen er plaatselijk flinke buien. De watertemperatuur was goed. Met op zondag een barbeeldag in het vooruitzicht geen verkeerde berichten. De laatste jaren wordt er door Sportvisserijnederland een barbeelwedstrijd gehouden. Wedstrijd is niet het goede woord, monitoring is beter op zijn plaats. Het gaat meer om de barbeeltelling op dat moment van de dag op dat stuk water, dan het wedstrijdverband. Na twee jaar Waal was er nu gekozen voor een traject op de IJssel. Om 40 koppels kwijt te kunnen werd er op twee plaatsen gevist, nl in Zutphen t.o. de kade en in Deventer net na de brug A1 achter een grote plas genaamd Bolwerkplas. Beide stukken staan niet echt bekend om een grote barbeelpopulatie. Tijdens wedstrijden worden er wel eens gevangen. Wat we konden verwachten was niet bekend, het blijft toch de IJssel. Het gehele jaar is deze rivier erg grillig. Dit jaar heb ik deze rivier meer bezocht, vaak op wisselende plaatsen. Het is me opgevallen dat er vele plaatsen zijn waar helemaal geen grind ligt op de bodem. Op al deze plaatsen hebben we slecht of zelfs niet gevangen.

Zondagmorgen krijgen we te horen dat we in het Deventer stuk zitten. De stek die we geloot hebben ligt kort aan de weg. In ieder geval een plek waar vaak gevist wordt. Wat heet, er staat zelfs iemand op de krib die er wil gaan vissen. De goede man heeft net zijn viskist neergezet als hij weer mag vertrekken. Hevig mopperend verlaat hij de krib. Ik kan hem geen ongelijk geven; er stond nergens aangegeven dat er een wedstrijd zou plaats vinden. Ook twee Duitsers die in het kribvak achter ons staan te vissen mogen inpakken. Omdat we ruim op tijd zijn op de visplek hebben we alle tijd om alles op te bouwen en klaar te zetten. Pas na de klok van 9 uur mag er gepeild, gevoerd en gevist worden. Op dit stuk ben ik voorheen nog niet geweest en ken de bodem ook niet. De stroming langs de krib is vrij hard, de neringen liggen in een mooie rechte lijn. Het plaatje wat we zien is veelbelovend.

Er wordt gevist in koppelverband vandaag. Het plan is om te beginnen met made, en enkele ballen voer in de stroomnaad te gooien om later op dat spoor te vissen. Elke 3 minuten worden de madekorven gevuld en verdwijnen deze in de eerste twee neringen. De eerste 1,5 uur leverd dat helemaal geen stootje op....Natuurlijk probeer ik de 3e en 4e ook een paar keer, ook daar niets. Op de 14 kribben waar gevist wordt blijkt na een kleine 2 uur al 1 voorn gevangen te zijn.. Zo slecht had ik het nooit durven dromen. Na 45 minuten geef ik de made op en ga op zoek naar grind. Met een loodje van 130 gram zoek ik de bodem af , helaas op dit stuk is geen grind te vinden. Ik stap over op een pellet die ik in de 4e nering plaats en hoop tegen beter weten in.. De harde wind die haaks op de stroming staat zorgt voor een grote lijndruk. Zelfs mijn korf van 240 gram wordt gewoon uit de nering gedrukt. Na 1,5 uur stoppen we helemaal met made en wordt de andere hengel voorzien van een stukje kaas op de hair. Zelfs vrij kort wordt de lijn uit de nering gedrukt. We overleggen wat we kunnen doen. Vissen vanaf de kant, omdat dan de lijn beter blijft liggen. Ik opper dan om de hengels uit de steun te halen en deze in het verlengde van de krib gaan afsteunen.

Op deze manier kunnen we de montage een kleine 2,5 meter verder in de stroming aanbieden. We zien meteen dat de lijn nu wel tegen de stroomnaad blijft liggen. De wind heeft nu ook helemaal geen vat meer op de lijn, deze ligt nu net boven de waterspiegel. Nog geen 10 minuten later krijgen we een paar kleine tikjes, een tweetal minuten later gevolgd door een run en een kromme hengel. Zelfs een kleine 30 meter achter ons op de dijk is de beet waargenomen en genieten mee van de kromme hengel. Het heldere water laat zien dat de stenen op deze krib ver weglopen onder water. Ik neem geen risico en loop naar de oever om daar de barbeel naar de kant te halen. Voor het gevoel is het een brasem. De vis geeft constant kopstoten, maar blijft wel diep liggen. Pas als we hem zien weten we pas zeker dat het een barbeel is. Bij het onthaken zie ik meteen hoeveel geluk ik gehad heb, de eerste 30 cm na de haak zijn helemaal gerafeld. Tussen de krib liggen meer stenen dan gedacht. De verandere tactiek leverd direct resultaat op en natuurlijk denken we meteen dat we het gevonden hebben. Ook de andere hengel wordt voorzien van een pellet. De rest van de tijd blijven deze roerloos gekromt staan...we krijgen helemaal geen beet meer. Elk half uur controleren we het aas en laten verder de montage rustig liggen.

Achteraf blijkt dat er slecht 3 barbelen zijn gevangen op de beide trajecten. Een erg tegenvallend resultaat, niet alleen voor de organisatie, ook voor de deelnemers. Een 5 tal koppels heeft een aanbeet gemist of verspeeld. Maar ook die paar hadden het resultaat niet positiever gemaakt.

Na de wedstrijd wordt er natuurlijk druk nagepraat over het slechte resultaat. Gisteren na thuiskomst en vandaag blijkt dat er op andere stukken van de IJssel goed tot heel goed gevangen is. Aan het weer lag het dus niet.... Tijdens de wedstrijd heb ik andere koppels kunnen observeren. Mooi om te zien hoe andere het aanpakken.

Een mooie dag, blauwe lucht met een zonnetje, een stevige wind en een kleine 22 C zorgen voor een perfecte aanblik. Toch blijkt maar eens te meer dat de stek ook bepalend is. Barbeel houdt zich voornamelijk op een grindbodem op. Tref je een zandbodem dan zal deze vissoort zich er niet ophouden. Een verdwaalde kan er dan liggen, zeker geen aantallen.

Komend weekend ga ik met een paar andere barbeelfanaten naar Engeland om op de middle Severn te vissen. Tijdens de korte trip hopen we 2,5 dag te kunnen vissen. De omstandigheden zijn er gunstig. Een mooi waterpeil, 17 C en een kleine kans op regen. Al ben je van dat laatste nooit zeker in dat gebied....Volgende week maandag geen update, dan zijn we net terug. Dinsdag kun je lezen wat het resultaat is geworden.

Barbeel laat zich niet zien aan de IJssel

door Henk Waninge. maandag 04 oktober 2010 | 07:12

ZUTPHEN - Of het is dramatisch gesteld met de barbeelstand, of de karperachtige vis had geen zin om te bijten. Hoe het ook zij, bij een gisteren gehouden viswedstrijd aan de IJssel liet de barbeel zich niet of nauwelijks zien.

In totaal werden er drie exemplaren op het droge gehaald. Toch waren er 74 sportvissers, die in koppels opereerden, op de wedstrijd afgekomen. Die vond in Deventer en in Zutphen (Hovense kant) plaats. Maar ze visten bijna allemaal achter het net. Drie koppels wisten een exemplaar te verschalken. Jan Wildemans en Jeroen Kastelein haalden de grootste, 73 centimeter, uit het water, dus zijn zij, voor zover je daarvan kan spreken, winnaar geworden. Het doel van de wedstrijd, georganiseerd door Sportvisserij Nederland, is om een beter beeld van de barbeelstand te krijgen. Of dat met deze wedstrijd gelukt is, is twijfelachtig. "Waar het aan ligt? Geen idee, misschien wel het mooie weer. Normaal worden in IJssel en Waal, vooral bij de kribben, veel barbelen gevangen. Vorig jaar haalden sommige koppels 12 stuks in een uurtje tijd naar boven", aldus Pieter Beelen vanSportvisserij Nederland.

Aldus de Stentor. Later in een artikel kom ik hier op terug, eerst naar de overkant van de Noordzee eind deze week.

Overige vangstmeldingen

Waal

Hoi Frans,

Gisterenmiddag ( zaterdag) ben ik naar de Waal geweest, daar nog 5 barbelen kunnen
vangen, allemaal waren ze achterin de 50. Het ging wel met grote tussenpozen, toen ik aankwam ving ik er binnen 10 minuten één, toen moest ik 2 uur wachten en ving er toen 3 binnen een half
uur. Hierna moest ik weer ruim 2 uur wachten voor de volgende en tevens laatste vis zich vergreep aan mijn aas.
Wat me opviel is dat de barbeel om het moment weinig strijd levert, dit was
ook vorige week al zo! In het begin van de drill een beetje tegenstand, daarna zijn ze makkelijk binnen te halen en dan bijna bij de krib geven ze nog een beetje tegenstand, naar niet wat we van ze gewend zijn. Waar dit aan ligt???

Vandaag een middagje Roer gedaan. Voor roer-begrippen ging het niet slecht vandaag. Het begon goed, rond kwart voor 11 was ik aan het water, ik had net
één hengel in het water, was de andere nog aan het optuigen toen de top van
de eerste al krom ging. Dat was snel, Na een aardige strijd kon ik hem
landen, een mooie van 65cm. Een uur en 15 minuten later ving ik een brasem,
een kwartier daarna kreeg ik weer een forse aanbeet, was duidelijk een
barbeel. Helaas zwom hij zich tijdens de drill tussen de planten en kon zich
daar ontdoen van mijn haak. Een kwartiertje later kreeg ik weer een aanbeet
op dezelfde plek, deze kon ik wel landen, niet heel groot maar toch mooi,
46cm mat hij. Een uur en een kwartier later kreeg ik weer beet en deze vis
gaf behoorlijk wat strijd, na landing bleek deze 67cm te zijn, Drie kwartier
later ving ik nog een brasem. Het was inmiddels erg warm geworden en rond
half 4 heb ik het voor gezien gehouden. Al met al een geslaagd dagje Roer.

Groet Harold

Hoi Frans

Afgelopen woensdag nog keertje naar de Waal geweest, het was geen wonderdag, eigenlijk als verwacht, regen en al behoorlijk afgekoeld,heb k er toch nog drie weten te vangen, twee zevenenvijftig, een zesenveertig. Al bij al veel te veel uren voor drie stuks, toch wordt er ook genoeg geblankt, mag dus niet klagen, hopelijk nog een keer een superdag wat best nog wel kan, vaak wil barb zich nog wel s rond eten voor de winter er echt aan komt, tot zondag met de wedstrijd.

Allerbeste groeten, ps fabuleus Julie vangsten in U K, ga zeker weten die kant nog keer op, heel leuk stuk, je voelt bijna de barbeel aan de hengeltop!

Groeten Walter van Sant

IJssel

Hoi Frans,

Vreemd, dat er zo weinig is gevangen op de IJssel tijdens de barbeelwedstrijd.

Heb zondag middag zelf op de IJssel gevist en goed gevangen. 10 cm, 42 cm, 57 cm en 65 cm. De laatste aanbeet tijdens het opruimen van de eerste hengel. Opvallend, dat de barbeel van 65 cm zich zo snel gewonnen gaf, terwijl die van 57 cm als een gek te keer ging. Tevens weer enkele lossers onderwater. Laatste sessies op de IJssel niet te klagen gehad.

Groeten,

Lorenz

Hey Frans,
Gisteravond toch nog me visjes gevangen, ben 1,5 uur geweest en 2 barbelen

vandaag hadden we er 7!
Dus er zit nog vis Glimlach Emoticon

Heb je eind van de maand nog tijd voor een sessie?
Groet
Tim

Italië

Hey Frans,

Afgelopen week weer in italie geweest voor n werk/vis combi,ben weer op dezelfde plek aan de Po geweest, donderdagmiddag was het de bedoeling om voor te voeren met halibut pellets, en ben toen gelijk 2 uurtjes gaan vissen met kaas en red halibut,na een kwartiertje de eerste van 55 op de kaas en gelijk 5 minuten later een mooie van 70 op de halibut, in t uur daarna nog 2 zestigers, goed begin dus, rond 7 uur werd t heel snel donker en heb gauw een volle emmer red halibut in de Po geloosd, vrijdagmorgen om half 9 op de plek, om 10uur waren er 5 binnen alemaal 60tigers, toen werd t bijna n uur stil , na 11uur lichte tikken , tijdens de dril kon ik niet raden wat er aan de lijn hing, in iedergeval geen barbeel, toen ik m binnen had leek het n "blauwneus" van 45cm te zijn, ik had hier tot vorige week (jouw verhaal) nog nooit van gehoord, gelijk 5 minuten later weer 1 van 54cm , ze vechten n stuk feller als brasem! de 3de "blauwneus" van in de 60 raakte ik vlak bij de kant kwijt,vandaag op internet gekeken is het toch geen blauwneus? maar wat dan wel, ze hebben weinig slijm en een blauwe bobbel op de neus, en n blauwe rug. Even later kwam de barbeel weer op gang en tot half 1  wist ik er nog 3 mooie bij te vangen.

t spannende van deze rivier is dat er heel veel soorten vis rondzwemmen, zelfs steur wordt hier gevangen!  al met al weer n mooie ervaring , en een nieuwe soort op mn lijstje.