week 40

schitterende vangsten!

Eerder dan verwacht zijn we teruggekeerd uit Engeland. Doordat we gisteravond rond 21.00 uur lokale tijd wegreden, arriveerde we al om 2.00 uur 's nachts bij Ramsgate waar we met de Ferry verder zouden varen. Aanvankelijk was de planning om daar vanaf 13.00 te vertrekken. Tegen een kleine vergoeding konden we nu mee met de Ferry van 8 uur, waardoor we een kleine 5 uur eerder thuis waren dan gepland. Omdat het verkeer op maandagmorgen rondom Lonon altijd muurvast zit wilde we geen risico lopen en zijn eerder vertrokken.

Nico met weer een rivier erbij

Samen met Nico Breevaart, Marcel Pomp en Rik Lemmens hebben we daar enkele schitterende dagen beleelfd. Later hierover uiteraard meer. Via enkele foto's kan ik een kleine impressie geven. In drie dagen vingen we met zijn allen 31 barbelen.

Ook bij Marcel was het genieten!!

Terug in Nederland zit mijn mailbox behoorlijk vol en blijkt er ook hier zeer goed barbeel te zijn gevangen. Beide grote rivieren leverde mooie vangsten op!

Rik = SCHITTEREND!

Waal

Hallo Frans,

Hoe was de trip naar Engeland geweest? Met  zoveel barbeelgiganten zeker wel aardig gevangen! Zondag op zoek geweest naar een nieuwe plek aan de Waal leuke stek gevonden op ongeveer een half rijden het weer was schitterend en ook nog barbeel gevangen, 3 stuks 1 x 73 cm, 1 x 62 cm en 1 x 46 cm. Alle barbelen gevangen aan de nieuwe 11 mm pellet van Sonubait spicy sausage en de pasta.

We waren met zijn drieën alleen ik ving barbeel en 2 grote brasems van 63 cm en 61 cm alle vissen in de tweede nering, Rene ving ook nog 2 brasems beiden van 57 cm.

Dit is zeker een plek waar we terug gaan om de barbelen en ook nog genoeg plek om de familie mee te nemen.

Groeten Jerry

Jerry in zomerteneu.

Hoi Frans,

Hoe was je vistrip? Doordat het zo mooi weer was, zijn Martin en ik zondag toch nog maar even naar de waal gegaan. We hebben er 2 kunnen vangen. Martin een barbeel (55cm) en een grote winde en ik een barbeel (67cm)

Grt van ons.

Hoi Frans

Heb zaterdag middag nog op de barbeel gevist van 14.00 tot 18.00 om ongeveer 15.00 een ruk op de pellets maar deze zat er niet aan om ongeveer 16.00 een aanbeet op een trosje made barbeeltje van 36 cm daarna nog een paar kleine beetjes die niet door zetten.

Zondag morgen ben ik even bij vismaat Paul gaan kijken die zou op de zelfde stek gaan vissen ik was er ongeveer 9.15 op dat moment zat hij er een half uurtje tussen 9.30 en 10.00 wist hij er 3 te vangen van 47,57,67 cm allen op een stuk kaas Later kreeg een smsje dat hij er nog 1 had gevangen en nog een verspeelt dus 4 barbelen mooi

V.G.Martin Timmer

Hoi Frans,

Dinsdag 5 oktober heb ik de "frustratie" van de barbelenwedstrijd weer lekker van me af kunnen vissen. Ik begon om 12.30 uur, en om 12.35 lag er al een mooie winde in mijn schepnet, nog voor ik de 2e hengel d'r in had liggen. Even later kwam de eerste barbeel aan die 2e hengel, die ik met een "nieuwe" hemp&halibut pellet had beaasd,en aan de haaksteel een dotje hemp&halibut paste. Tot ca. 14.00 uur ving ik er nog 3 bij. Toen viel het stil. Omstreeks 17.00 uur weer een mooie aanbeet, en meteen na het aanslaan voelde ik dat het een grote was. Hele zware bonken op de hengel. Mijn angst was dat het weer een "vin-gehaakte"was, net als vorige week. Maar dit voelde heel anders aan. Mijn eerste 80er? na een prachtige enerverende dril was de vis "scheprijp". Groot en zwaar was ie zeker! Zowat een meter voor het schepnet neemt ie nog een run......en zwemt zich los. Ik weet van mezelf dat ik een on-christelijke en a-sociale vocabulair in huis heb bij bepaalde omstandigheden, gebeurtenissen,cq momenten. Dit was zo'n moment. En ik heb niet geschroomd om alles er uit te gooien. ik was immers toch alleen.
Ik heb die stok aan de kant gelegd, heb een peuk opgestoken (ja. weer een) en heb een minuut of 5 als een wezenloze naar de overkant zitten kijken.
Later ving ik nog 2 mooie zestigers aan de "oude" halibut pellet, maar dat kon me niet meer bekoren. De dag was voor m'n gevoel verziekt. 6 totaal dus.

Maar eigenlijk motiveert zo'n misser alleen maar. Dus vrijdag 9 oktober was ik nog meer dan anders op gebrand om een grote vis te vangen. de wind was gedraaid van zuid naar oost. Uit ervaring ben ik niet zo gecharmeerd van een oostelijke wind. Gelukkig had het geen negatieve invloed. Ik startte om 11.30 uur en om 12.00 uur had ik er al 3; allemaal vijftigers aan de kaas, weer terug in hun element gezet. Een prachtig begin, maar zoals vaak, stagneerden ook nu de aanbeten. Het duurde wel erg lang voordat de volgende zich melde. Omstreeks 16.30 uur trok de volgende, de top krom. Een mooie zestiger aan de halibut pellet. Weer beaasd met een verse pellet, en terug over de 2e nering. Na 10 minuten de volgende run. ook deze voelde weer zwaar aan. Ik betrapte me er op dat de angst voor het verspelen van deze vis enige onzekerheid bij me losmaakte. Maar gelukkig ging het nu wel goed en na enkele minuten, die wel een uur leken, kon ik de vis scheppen. Na hem een recovery gegund te hebben, legde ik hem op de onthaakmat waar ik merktekens op heb gezet. Dit gaf 80cm aan. Blijdschap en trots zijn heerlijke gevoelens.  Na deze kneiter ving ik ook nog een mooie 70er; ook aan de halibut. Dat maakte de dag kompleet met 6 mooie barbelen.

Thuis aangekomen heb ik voor de zekerheid mijn onthaakmaat nog eens precies nagemeten, en moest helaas vaststellen dat de vis geen 80 was maar "slechts" 76. Dus nog geen plek bij de "Hall off fame" van de tachtigers. Neemt niet weg dat ik enorm veel (dril) plezier van deze vis heb gehad, en gezien zijn omvang zat ie dicht bij een double.

Gr.

Frank

IJssel

Hey Frans,

Afgelopen week hebben Mike, David en Ik 46 Barbelen gevangen,
De meeste vingen we aan de Sonubaits crab, en de  Sonubaits elliptical
Voor een uitgebreid verslag moet je even op www.IJsselbarbelen.nl kijken!
De vissen zijn zich het buikje aan het rond vreten, daar hebben we dus optimaal gebruik van gemaakt!

Groet
Tim en de bois

Hoi Frans,

Afgelopen zaterdag ben ik samen met mijn vader naar de Ijssel geweest om de barbeel op te zoeken. Het weer was top en de vangsten ook!
We hebben meerdere vette barbelen gevangen. Je kan zien dat ze zich weer aan het volvreten zijn voor de winter.
De grootste barbelen waren 67 en 73cm. De barbeel van 73cm is voor mij een nieuwe PR. De oude stond als sinds 14-07-2007 op 70cm.

In totaal hebben we 8 barbelen, 3 windes en 2 kolbleien gevangen.

Het complete verslag is te lezen op www.angler.nl

Groet,

André Brandsma

Hallo Frans,

Na 4x is het scheepsrecht en is mijn eerste 80 cm barbeel een feit. Wat een bizar weekend was het aan de IJssel.

Zaterdag:

Dag van de lossers

3x maal een barbeel verspeeld (2x losser en 1x lijn breuk) Voor het eerst een run meegemaakt die niet wou eindigen. Zeker een barbeel tussen de 70-80 of misschien meer! Helaas na 3 minuten onder water gelost. Balen !!!

Zondag:

In één woord "BIZAR"

- In de eerst 5 minuten de eerste run, helaas een vastloper. Montage muurvast. - Daarna 2 uur niets. - Vervolgens een run waar geen einde aan kwam. Net als zaterdag   na 3 minuten onder water gelost. Dan baal je nog meer als zaterdag. - Daarna ving ik een barbeel rond de 55 cm die de pijn van de vorige run   enigszin verzachte. - Weer een uur niets. - Het begint ééntonig te worden,  maar ik werd weer getrakteerd op   een run waar je alleen van kun dromen. Gaan, gaan en nogs een gaan.   Na een paar minuten kwam er eindelijk beweging in, maar je raad het   al los. Deze keer lijnbreuk. De moed zakt dan aardig in je schoenen.   Een 70-80 cm Barbeel niet aan mij besteed vandaag.

- Ik zit vervolgens balend en vloekend op de krib de montage van de hengel   opnieuw te monteren en hoor mijn andere hengel achter me weer door de slip gaan.   Ook deze run kwam overeen met die van de vorige 3 lossers. Een bonk   energie waar je u tegen zegt. Een zenuwslopende dril  van 10 minuten volgende.  Je gedachten gingen al die tijd naar de 3 voorgaande lossers. Het zal je toch   niet voor de vierde keer gebeuren dit weekend.   Na het zien van de voerkorf, voor het eerst een glimp van de barbeel.   Wat een monster.   Niet te vroeg juichen dacht ik nog, want de keien onder water kunnen   nog roet in het water gooien.

Eind goed al goed. Mijn eerste 80 cm Barbeel is een feit. Zie foto's   Wanneer je zoiets meemaakt kan ik me goed voorstellen dat het vissen op   barbelen verslavend kan zijn.

Ik lees wel of jullie succes hebben gehad in Engeland.

Groeten Lorenz

Hey Frans,

Het was weer top op de ijssel, ik wilde de zelfde voerstrategie proberen als de top dag van 2 weken geleden, toen ik aankwam zaten er al 3 vissers , t leek me niet goed om daartussen 2 emmers pellets leeg te gaan kiepen ik denk dat deze plek iets te populair geworden is, toen ben ik 8km zuidelijker gereden waar ik nog n plek wist waar ik 2 70tigers gevangen had; woensdag 2 emmers pellets en donderdag 1 emmer pellets, vrijdag bij aankomst 1 handje 12mm RH pellets, uurtje of 2 lagen de lijnen erin, ik had een kennis uit t dorp meegenomen (martin) die eigenlijk nooit vist, maar t n keer wilde proberen

Martin met zijn eerste barbeel.

, ik zou zijn hengel optuigen,n lichte telescoop met n mini molentje en 16/00 lijn, maar t werd zo druk op mijn hengels dat hij wel 2 uur moest wachten. de eerste 2 kwamen na n korte drill los, nummer 3 was n winde en nummer 4 zwom zich vast geen best begin, maar t wemelde van de vis, zo snel volgde de aanbeten elkaar op! daarna ging t goed 60-68 en 35cm toen kreeg ik even tijd en kon ook zijn lijn dicht bij de kant met n kleine pellet gericht op brasem erin, mijn hengel klapte al weer , maar nu 76cm ,4kg gelijk aan mn oude PR alleen lichter, hierna nog 5 60tigers, 3 windes en 3 brasems gevangen, tussen door ook nog geholpen met 1 van 68 op t lichte hengeltje van martin die niet wist wat m overkwam, topdag 10 barbelen en n berg bijvangst, dat voorvoeren werkt echt top! zondag zat peter aan de ijssel en wist er 5 te vangen 65-63-60-51 en 33. als t weer en waterhoogte goed blijft gaan we t in november nog n keer proberen

Groeten Kees

Pannerdesch kanaal

Dag Frans,

Bedankt voor de informatie. Helaas kon ik enkel op vrijdagochtend vissen. Ik heb het geprobeerd bij het pannerdensch kanaall. Het viel me op dat het water daar niet zo hard stroomt (doordat het breder is dan de IJssel). Hier bleef zelfs mijn mijn 60 grams korf netjes liggen. In ieder geval zijn er 2 barbelen gevangen. Rond de 40 centimeter. Beiden op kaas. Op mijn madenhengel kreeg ik 'vol in de stroom' steeds grondels en voorns. Ook heb ik nog 1 aanbeet gemist en 1 is er na vastzitten, losgekomen. Gelukkig was de lijn intact en zwemt de vis dus gewoon haakloos rond.

Voer jij eigenlijk ook met voerkorven of op een andere manier. De katapult was vanwege de erg harde (tegen-/zij-) wind geen optie.

Ik ben benieuwd naar de ongetwijfeld machtige avonturen die beleefd zijn met de Engelse barbelen. Die zullen ongetwijfeld spoedig op de site te bewonderen zijn.