week 35

Hoog water en missers

Afgelopen week was het water weer stijgend op de Waal en IJssel. Vanaf de kribben was vissen niet mogelijk. Ook de kleinere rivieren stonden hoger dan normaal. De watertemperatuur kreeg ook een behoorlijke tik; maar liefst 3 C zakte deze. Oftewel kort samengevat het onstabiele van het afgelopen jaar gaat gewoon door. Dit jaar moet de barbeelvisser ( en ik denk ook de andere sportvissers) behoorlijk afzien. De laatste dagen van de vakantie werden thuis benut. We waren immers iets meer dan 5 weken van huis. Tegen het weekende zag ik toch nog kans 2 dagen eropuit te trekken om te vissen. Allereerst in Duitsland waar ik op uitnodiging van Cees weer op “zijn rivier” kon vissen. De afgelopen maanden had Cees er regelmatig goed gevangen, met een paar mooie 70+ barbelen erbij. Begin van de week stond ook hier het water hoger dan normaal en na dinsdag zakte het peil.

Het water was nog een beetje troebel en stond een cm of 30 hoger dan normaal. Meteen bij de eerste inworp kreeg ik al een mooie beet, na een paar seconde liet de barbeel los. Dit werd een dure misser zou later blijken. Ruim 3 uur later kregen we pas de volgende aanbeet. Normaal kun je op deze rivier vele barbeeltjes van 20-25 cm vangen. Maar deze lieten het massaal afweten. Andere kleine vis kon ik ook niet waarnemen. 3 barbelen van 50-60 cm konden we nog vangen, evenals een 4 tal kleintjes. Alles werd gevangen aan made, waar we ook alleen maar mee voerde. In het begin en halverwege de dag bracht ik ook enkele grote korven hennep, maar ook dat kon het tij niet keren.

Toch blijft het een genot om in die rivier tot in je knieen in het water te staan. Ook nu weer zag ik iets wat ik nog nooit in het wild had gezien. Een hele grote buizerd vloog hoog, belaagd door een kraai. Hoe langer ik keek, des te duidelijker werd het dat de buizerd geen kop had...Het leek wel een visarend. Cees vertelde me dat hij die al meerder keren had waargenomen. Vermoedelijk hadden ze in de buurt een nest, hij zag er wel eens 2. Kort na de middag kwam de visarend weer terug, deze keer niet alleen. Luid krijsend cirkelde ze rond. Achter ons hoorde ik hetzelfde geluid en een 10 minuten later vloog het jong vlak over onze hoofden naar zijn ouders. Het jong was nog geheel bruin en had de grote van een volwassen buizerd. Rond half 4 namen we afscheid van elkaar met de intentie het nog eens over te doen.

Zaterdagmorgen zag het weer er wel erg goed uit. Het tuinieren gaf ik na een half uur op en maakte wat voer klaar. Kort daarna vertrokken we richting Limburg naar de Roer. De laatste 6 weken had ik die rivier niet bezocht en was benieuwd naar de mogelijke vangsten. Ook hier was het water zakkende en ook hier keek de kleur nog behoorlijk bruin. Op een stek die al een paar keer mooie barbelen opleverde begonnen we net na de middag. Het leverde op die plek nog niet één enkele aanbeet op. Na 3 uur verkaste we naar een ander stuk. Al snel nadat de lijnen in het water lagen gierde mijn molen het uit. Na even contact te hebben gehad brak de onderlijn ter hoogte van de korf. 1 ½ uur later kreeg ik tikken op de top, toch sloeg ik een gat in de lucht. Dit stuk stroomt wel een stuk harder. We wachten nog zeker 3 uur en na 19.00 uur koelde het hard af. We besloten te stoppen en meteen sloeg een top krom en de molen leek wel leeg te lopen..ik sloeg aan en kon de vis stoppen. Op het moment dat ik zijn kop naar me toe kon draaien brak de onderlijn weer. En weer ter hoogte van de korf. Ik kon niets voelen aan de korf wat de oorzaak kon zijn. Toch ligt de korf nu voor de zekerheid in de vuilnisbak! In de hoop op een 4 e aanbeet viste we tot de schemer nog een half uurtje door, helaas....Volgende keer nieuwe kansen.

een bever aan de Roer

Overige vangstmeldingen

Waal

Hoi Frans,

Na het gezellige weekend in Duitsland met toch aardige vangsten, waren we deze week weer aan het "thuiswater", de Waal.

Dinsdag 31 augustus gevist van 14.00 uur tot 19.00 uur. Water stond hoog, maar het ging nog net. Na 10 minuten m'n eerste beet met een prachtige run op kaas. Een mooie zestiger lag even later bij te komen in het leefnet. Vrijwel meteen nadat ik dezelfde hengel, weer beaasd met kaas, op nagenoeg dezelfde plek wierp, volgde de volgende beet. Weer een zestiger.
Het zouden eeneiige tweelingen kunnen zijn. Happy,happy,happy. Maar dat was van korte duur. Ik maakte de kapitale fout om een hengel te voorzien van een grote madenkorf gevuld met maden en maden aan de haak. Zoals we in Duitsland visten. Deze had ik inmiddels al een keer of 4 gevuld. Dit leverde geen barbeel meer op, ook niet aan de kaas of de pellet, maar 14! kleine (ca 10cm) roofbleitjes. Schijnbaar had ik deze aangetrokken met m'n madenexplosie. Barbeel was foetsie.
Na een half uurtje heb ik deze madenkorf onder in m'n tas verstopt, en ben over gegaan op grondvoer met blokjes kaas en pellets. Nu duurde het toch weer ruim 3 uur voor ik ze er weer op had. Maar dat leverde tussen 17.00 uur en 19.00 uur nog 5 mooie vissen op, waarvan een prachtige zeventiger. Allemaal aan kaas, want ik durfde geen maden meer te gebruiken.

Vandaag, 3 september, schrok ik me een hoedje toen ik bij het water kwam. Het water was weer ruim een meter gestegen. Vissen vanaf de krib ging niet. Dan maar "off krib". Hiervoor moest ik wel de korven een aardig eindje (ca 60m) wegzetten. Maar dan komt de klasse van de dutchmasters om de hoek kijken, om een 120grams grote voerkorf daar te krijgen, waar jij hem wil hebben. Over de vangsten kan ik kort zijn. Slechts 1 barbeel van 50, gevangen aan de nieuwe ellips pellet.

Waarschijnlijk ging de barometer vandaag weer omhoog......

grjus

Frank

70+ met hoog water

beste frans

hier een bericht van simon zo kan het dus ook, na een teleurstelling met de actuele waterdata hebben we toch besloten om richting Nijmegen te vertrekken het water zou dermate hoog staan dat de kribben niet meer te bevissen waren aangekomen op mijn favoriete stek zag ik alleen de paal nog staan op de krib maar de krib zelf was verdwenen dus verder gereden. na ongeveer 30 km rijden aangekomen op de 2e krib waar ik goed gevangen heb  en zowaar ik kon vissen weliswaar een krib van 1 meter breed maar ik kon vissen. helaas geen beet maar s,avonds voeren en natuurlijk daar slapen en smorgens natuurlijk zoals vertrouwd achter elkaar barbelen vangen zo groot mogelijk. Dus smorgens half 7 op de stek spullen uit de auto en gaan is er een viswedstrijd, eindelijk een krib is er een wedstrijd toen zijn we naar de krib gegaan waar ik heb leren barbeel vissen,  1 gigantisch aan beet helaas voor de kant brak mijn onderlijn dit was een hele grote  ik stuur even een foto mee van mijn creativiteit misschien zijn er barbeel jongens die dit graag willen hebben en die er niet aan kunnen komen

groet simon

diegene die interesse hebben in deze zware korven kunnen me mailen waarna ik ze doorstuur naar Simon.

Hey Frans,

Vanmorgen tijdens het vissen kwam er iets voorbij in het water, ik dacht
eerst dat het een boomstronk  was, maar toen bewoog hij, ik snel het
fototoestel gepakt en een foto gemaakt, hij is niet heel scherp maar hij
lijkt verdacht veel op een bever niet, grappig hè!
Vlak na de foto dook hij onder en kwam halverwege de volgende krib weer
boven water, een stuk richting strand.

ook een bever in de Waal

Mijn missie voor vandaag is geslaagd, ik wilde graag vandaag de 100e
barbeel van dit jaar vangen, ik moest er nog 8, het duurde 10,5 uur maar
toen had ik nummer honderd op het droge, een gigant van 44cm.... :-)
Jammer dat de honderdste een kleintje was, heb er vandaag ook één van 70
en één van 72 cm gevangen (zie foto's) dus ik mag niet klagen denk ik.
Gevangen aan kaas en pellets.
Heb de jubileumbarbeel ook maar op de foto gezet, is toch een beetje
speciaal. :-)

Groet Harold

de 100e voor Harold

Roer

Hoi Frans ,

omdat ik in de weekend niet kon vissen, was ik heel bij dat er een plek vrij kwam in mijn werkplanning, zodat ik kon vissen vanmiddag. Ik ben gaan vissen op de plek dat ik je had aanbevolen, 2 stuks 60 cm 1 stuk 30 cm, een een goed vis van 60-65 cm verloren net voor de schepnet !  Hoe ging jou weekend, wat gevangen ?