week 36

buitenland aantrekkelijker ??

Het is stil aan de waterkant... De vakanties zitten er weer op, het wisselvallige weer nodigd ook niet echt uit, de avonden worden al merkbaar korter en kouder. Maar belangrijker de vangsten nodigen ook niet echt uit. Plaatselijk wordt er soms wel goed gevangen. En dat is juist wat je hier niet wil lezen. Het blijft de natuur waar we mee te maken hebben, en dit jaar is de barbeelgifbeker gewoon heel diep....

Dan kun je hier blijven en proberen de goden te verzoeken maar je kunt ook over de grenzen trekken. Het leek deze week wel een onderlinge afspraak van sommige barbeelvissers om het over de grens te gaan proberen. Verderop kun je daarover meer lezen.

Het afgelopen weekend stond voor mij niet zo zeer in het teken van vissen. Op zaterdag hadden we een reünie van alle 50 jarige dorpsbewoners van mijn geboorteplaats. Dit is een jaarlijks terugkerend evenment waar alle sara's en abrahammen van dat jaar naar uit kijken. Voor de dag erop stond een afspraak gepland met Gert Broeze en Harold om naar de Roer te gaan. Deze keer niet zo zeer om te vissen, maar om de vissen te observeren. Gert houdt zich momenteel meer bezig met filmen onder water dan met vissen. Na gisteren is me wel duidelijk geworden waarom. Er waren diverse verrassende momenten ! Vanwege mijn uitstapje op zaterdag hadden we pas om 10 uur afgesproken. De hele week hield ik de waterstand van de Roer in de gaten. Afgelopen weekend was het zicht niet echt optimaal en een lichte waterstijging op dinsdag deed het ergste vrezen. Het regende deze zondag ook al weer onophoudend en dat beinvloed deze rivier ook direct. Bij aankomst was het gelukkig droog. Terwijl Gert een stukje verder strookafwaarts zich installeerde maakte Harold en ik snel een hengel in orde en in notime lagen onze lijnen in het water. We maakte ons op voor een snelle aanbeet, die heel gewoon is op dat water. Omdat die uitbleef liepen we na een minuut of 15 al richting Gert om te kijken hoe ver hij was. Deze was net bezig om de camera te laten zakken en eerlijk gezegd heeft hetgeen wat we toen zagen ons meer bezig gehuoden dan het vissen zelf. Kort na het te water laten van de camera begon het ook weer te regenen en bleven we schuilen onder de paraplu. Slechts heel sporadisch keken we om naar onze hengels, die we ook te weinig indraaide om het aas te controleren Meestal was de hair leeg.

De onderwaterbeelden die we te zien kregen vielen qua helderheid helemaal niet tegen. Ondanks de troebelheid hadden we een heel goed zicht op wat zich afspeelde op slechts enkele meters onder ons. Gert heeft de laatste maanden veel gefilmt in een kanaal en vertelde ons wat zijn ervaringen daarvan waren. Ikzelf heb erg veel gevist op kanalen en stond echt versteld wat Gert had waargenomen. Stroming doet veel meer dan je denkt. Erger nog er is vaak meer stroming dan je zelfs aan je lichte dobber kunt waarnemen!! Wedstrijdvissers zullen versteld staan dat weet ik zeker! Ook Harold en ik verbaasde ons een paar keer over wat we zagen. Ook al kun je van slechts één keer niet meteen van alles concluderen, toch heb ik geweldig veel opgestoken van deze middag. Het was erg leuk om te doen, het kostte soms veel tijd om alleen al een voerkorf voor de lens te krijgen, maar de uitkomst daarna was voor mij in ieder geval soms verbluffend. En ik denk voor Gert en Harold ook wel. We konden waarnemen wat voer doet, wat het juist niet doet. Wat de invloed van stroming is op hetgeen je in het water gooit. En niet te vergeten hebben we ook het onderwater leven kunnen observeren. De Roer bevat erg veel Elritsen. Daarnaast hebben we enkele brasem gezien, kopvoorns en gewone blankvoorns. We kwamen uiteraard om barbeel te spotten en ook dat is gelukt. Het waren misschien maar twee seconden dat de barbeel voorbij kwam en we hem konden waarnemen, maar het waren wel de twee mooiste seconde. Na een uurtje of 5 zijn we huiswaarts vertrokken. Harold ving op het laatst toen hij wel even bij de hengels bleef nog een kopvoorn. Vissen zelf was vandaag even bijzaak, in dit geval helemaal niet erg.

De vangstmeldingen deze week zijn dan ook sporadisch. Niet verwonderlijk, iedereen is weer volop aan het werk. We gaan ons als barbeelvisser opmaken voor de laatste weken van het seizoen. Hoelang nog is een veelgestelde vraag. Uit de ervaringen van de afgelopen jaren is één ding zeker, totdat de winter begint.....en dat weten de barbelen ons enkele weken van te voren al te vertellen. Tot die tijd kun je er gewoon op uit trekken en ze vangen. De aantallen zullen minder worden. Toch al krijg je maar één enkele aanbeet, dat zijn wel de momenten waar we het voor doen, die klappen op de top of die gierende molen....

Voor het verslag van mijn tweede trip naar Engeland klik hier

Overige vangstmeldingen

Waal

Hoi Frans

Zaterdag middag gevist met mijn zoon Kelvert gevist met 3 feeders mooi weer en eindelijk een normale waterstand. De neringen waren er onrustig dat kwam ook door velen schepen die voorbij kwamen we hebben de hele middag gevist maar geen beet gezien het blijft moeilijk[bij ons] om een barbeel te vangen op dit moment.

V.G.Kelvert,Martin Timmer

hoi frans

2 dagen gevist maar helaas geen beet gehad misschien weet jij wat de oorzaak is misschien de temperatuur wat ik wel heb gevonden op de krib was een brief fles van een 6 jarig meisje ik vond dat wel leuk of je op een onbewoond eiland zit in dit geval uit de stad tussen de weilanden in

groet simon

De Waal blijft erg wisselvallig, ook nu. Uit de diverse vangstmeldingen dit jaar blijkt dat het onder Nijmegen een stuk moeilijker is om barbeel te vangen. Zelfs onder Tiel wordt het weer slechter. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, toch is dit het beeld van dit jaar. Ook deze week is er op sommige plaatsen goed barbeel gevangen terwijl op andere plekken net als bij Martin geblankt wordt.

David met een duitser

IJssel

Hoi Frans,

Eergisteren lekker snel na het werk naar de stek, eenmaal de eerste barbeel binnen, shit geen fototoestel, dan maar met de telefoon, shit die ligt nog op het werk...zucht...naja 60cm is leuk maar gauw weer terug gezet. Namate de avond voortzet, 4 kolbleien, 1 winde en 3 barbelen verder, de oude feederstok ineens superkrom, terugdenkend aan mijn 1e 70cm grote barbeel land ik na 12 minuten een hele dikke barbeel van 73cm, ik denk wel meer dan een kilo zwaarder dan mijn vorige PR van 70cm. Deze was mooi rond gegeten, helaas geen foto's kunnen maken dus, ook niemand kunnen bellen en er was ook niemand in de buurt. Heb nog 10 minuten staan zoeken naar een wandelaar met hond maar die waren er ook eens niet....jammer maar goed dan maar terugzetten zonder foto, dat is toch het voornaamste. Ik zit nu op een gemiddelde van 4 barbelen op een avondje, pakweg 3-4 uur vissen. Af en toe een kolblei als bijvangst. Met smac veel meer kolblei als bijvangst maar werkt soms beter op barbeel dan kaas / pellets / boilies. Die grote van eergister op miniboilies gevangen van berkley, ik kan ze nog nergens vinden in de winkels, dus zal binnenkort de grotere versie online moeten bestellen. Deze lossen langzaam op in het water, naar mijn mening veel beter dan welke harde knikker dan ook.  De smac zet ik tegenwoordig op een spiraaltje, blijft vaak veel beter hangen, alleen willen de kolbleien er teveel aan snoepen, maargoed is met kaas net zo

Met vriendelijke groet,

Robert Nijland .

Tim

Hallo Frans

Dinsdag 7 sept 3 barbelen

Woensdag 8 september alleen witvis en 2 barbelen verloren omdat de hoofdlijn vol troep kwam te zitten. Pechdag dus.
Donderdag 9 september 3 stuks niets te klagen. Wat me opviel deze dagen dat alle barbelen met kaas waren gevangen. Pellets en andere aas soorten lieten ze links liggen.
hier nog een foto van de het toetje in de schemering.

groet Mike Adamzek ( ijsselbarbelen.nl)

Vorige week werden er 2 bevers gezien, nu werd een otter gespot !! Sommige gaan wel heel ver om hun lucky voerkorf terug te krijgen........( meer hierover zie ijsselbarbelen.nl)

Roer

Hoi Frans ,

omdat ik in de weekend niet kon vissen, was ik heel bij dat er een plek vrij kwam in mijn werkplanning, zodat ik kon vissen vanmiddag. Ik ben gaan vissen op de plek dat ik je had aanbevolen, 2 stuks 60 cm 1 stuk 30 cm, een een goed vis van 60-65 cm verloren net voor de schepnet !  Hoe ging jou weekend, wat gevangen ?

Gr Dick

Cees op zijn thuiswater

Duitsland

Frans,

Ben net terug van 3 dagen vissen in omgeving van Kamp-Bornhofen.Water stond hoog. Zelf heb ik op advies van Frank eigenaar van  http://www.angelcenter-mittelrhein.de  gevist in:

- St. Goarshausen (net voorbij de kraan (links boven) zie Barbeel.jpg)

- Boppard (zie kruis Boppard.jpg)

Frank had het nog over jullie vistrip 2 weken geleden. Vergunning voor 14 personen na kunst en vliegwerkkunnen regelen. Eigenlijk had ieder van jullie naar  het gemeentehuis in Boppard moeten gaan met pasfoto+paspoort om eenFischereischein te halen en daarnaast nog een Angelschein bei Frank in Bad Salzig. Duitse ambtenarij !!Zonder Fischereischein geen Angelschein. Heb het zelf ondervonden.

Dag 1

Eerste stek 's middags in St. Goarshausen van een kade gevist. Lastig maar te doen. Vis landen via een trap.10 Barbelen gevangen. Hoofdzakelijk kleine op 2 na (40 cm). Voor de rest  werd je gek van de grondels.Volgens Frank een goede stek voor grote Barbelen. Water wordt vanuit de Loreley-dal tegen de kade aangedrukt.Grindbed loopt op 15 meter uit de kant (kade). Stek te herkennen aan de oude kraan aan de waterkant. Auto naast de stekte parkeren.

Dag 2

Tweede stek was 's middags in Boppard. Deze stek ligt aan het einde van de boulevard (zie foto x) van Boppard bij de laaste ponton op een helling naar het water.Perfect om te zitten en de auto op 20 meter loopafstand. 12 Barbelen gevangen waaronder 5 50+. Aardig wat verspeeld.Veelal vlak aan de kant. Geen lijnbreuk. Gevist met de maggot-clip. Oorzaak van de lossers!Op deze stek totaal geen last van grondels. Op een enkeling na.Op de hoogte van de ponton is een gat. Daar liggen ze.

Dag 3

Weer in Boppard. Na 10 minuten een mooie barbeel van 57 cm. Daarna 3 uur geen aanbeet meer gezien. Na 3 uur uit het niets opeens een gekkenhuis.De ene na de andere aanbeet. Mooie runs en hoofdzakelijk barbelen rond de 50 cm. In korte rijd meer als tien kunnen vangen.Helaas werd mijn visstek abrupt verstoord. Een gigantische cruiseship meerde juist aan deze ponton aan. Einde visdag.Achteraf maar goed ook, want een uur later ging de hemel open.

Volgens Frank zijn de beste plekken te vinden waar de cruise-schepen vaak aanleggen. In Boppard zijn dat de 2 hellingen (trailer) langs de boulevard.Nadeel je hebt veel bekijks van toeristen.

Tips van Frank:

- Grote barbelen worden gevangen op stukjes frikandellen (duits gehaktbal en stukjes vleesworst.

- Om dit zachte aas te presenteren gebruikt hij speciaal garen die hij om het aas wikkelt. Haak door het garen klaar is kees. Hair principe.

- Maal eens zonnebloemenpitten fijn en doe de olie door het voer. Barbelen schijnen er gek op te zijn.

Mooi verslag over jouw trip in Engeland. Mooie foto's.

Geen wonder dat de engelsen het woord `specimen hunter` gebruiken.

Groeten,

lorenz

Gisteren met Cees gevist  een hele leuke dag, 5 barbelen, 2 windes, kopvoorn brasem en een beek forel.

Tim, Mike en David ( ijsselbarbelen.nl)

Mike voordat hij zijn voerkorf bijna verspeelde

Frankrijk

Bonjour!

Was idd even 'offline' om vast te oefenen voor Engeland. De Maas in Frankrijk was top, ik had nog graag op de semoy gevist maar dat kon door omstandigheden niet doorgaan. Uiteindelijk in 3 dagen 12 barbelen, voorn en 7 brasems gevangen. Geen enorme aantallen maar bijna alle b arbelen waren dik en mooi aan de maat. 7 zestigers en 1 hele dikke van 76cm!! Verder nog een aantal aanbeten gehad die onhoudbaar waren. Volgens een local stikt het er ook van karper en vooral meerval tot zo'n 1.50...dus dat verklaard waarschijnlijk waarom mijn 6 kilo lijntje het niet hield..... Heb wat pics bijgesloten om een indruk te krijgen!!

groet Nikos Barbelos

windstil, neringloos en hele mooie dikke barbelen!!

............

de pellet is bijna groter dan de barbeel......