week 37

dikke barbelen

De vangsten van afgelopen week hadden allen dezelfde strekking. Goed gevangen en mooie dikke gezonde barbelen. Dit houdt dus in dat de barbelen zich opmaken voor de komende winter. De grote vraag is ook hoelang nog kunnen we ze vangen op de grote rivieren. Wat voor winter krijgen we? Als we een bericht in de krant moeten geloven wordt het een natte winter. Volgend bericht las ik in de Metro

Wéér geen elfstedentocht dit jaar.

Schaatsfans kunnen komende winter de ijzers wel in het vet laten zitten. Zeker voor de Elfstedentocht ziet het er weinig rooskleurig uit, verwacht weervoorspeller MeteoVista. Het belooft namelijk een winter met veel neerslag te worden.

mooi helder water in de Roer..

Wie dacht dat we na het drijfnatte einde van de zomer het ergste regenweer wel even gehad hadden, komt bedrogen uit. Ook de komende winter zal een goede paraplu onmisbaar blijven. De oorzaak van al dat hemelwater is een krachtig optreden van het feneomeen La Nina, een opeenhoping van warm water bij Australie. Dat warmt de lucht daar op, maar zorgt er uiteindelijk voor dat er boven de Atlantische Oceaan meer depressies ontstaan die ook nog makkelijker het Europese vasteland bereiken. Of die depressies vervolgens alleen regen brengen of ook sneeuw is nog even afwachten. "Als ze noordelijk langsgaan, krijgen we regen. Gaan ze zuidelijker langs dan kan de koude wind uit het oosten de lucht zo afkoelen dat er sneeuw komt, verteld William Huizinga van MeteoVista. Een nieuwe sneeuwwinter met langdurige gladheid is zo ook allesbehalve uitgesloten. Voor natuurijs is dat natuurlijk funest. Huizinga; "Bewolking en neerslag houdt de vrieskou 's nachts tegen. Daarnaast stuwt de wind het ijs op zodat er geen mooie gladde ijsspiegel komt."

Nederlanders die hun hoop hebben gevestigd op een Elfstedentocht, worden ook dit jaar teleurgesteld, vreest MeteoVista. De krachtiger straalstroom zit de opbouw van hogedrukgebieden boven het Europese vasteland wat in de weg. Nederland krijgt alleen elfstedenkou bij een gefixeerd hogedrukgebied boven Scandinavie. Dit geeft droge oostenwinden, meestal zonder sneeuw. Het lijkt bij voortzetting van de La Nina niet waarschijnlijk, besluit Huizinga.

Over een paar maanden weten we wat hiervan waar is....

Terug naar de huidige situatie. Het weer van afgelopen week was wisselvallig. Veel regen en soms zelfs zon. In de zon was het meteen aangenaam. Het weekend was zelf redelijk goed te noemen, al hebben Harold en ik zondagmiddag toch behoorlijk kou geleden in het anders toch altijd warme zuiden...

De laatste campingweekende zijn in zicht. Vrijdagavond had ik even een paar uur om te kijken wat de Waal in deze tijd doet. In de twee uur dat ik er was kreeg ik 4 aanbeten en kon ik er 2 verzilveren. De mooiste aanbeet was ook meteen weer spectaculair. Ik zou ook eens een weekend niets meemaken...De tweede hengel die in de 5e nering lag stond strak naar voren gebogen, wat op vastzitten duidt. De montage lag op een mooie plek....Stroomafwaarts kwam een groot schip tegemoed. Ik gokte op een aanbeet. De hengel en lijn stond strak gebogen, de steun helde iets...en de eerste hengel die kortbij lag sloeg ineens krom en die druk was net voldoende om de steun om te gooien. Beide hengels schoten te water, zo ook de steun. De eerste hengel met vis eraan verdween in de eerste nering vol in de stroming. De tweede hengel kon ik nog net grijpen toen ik me liet vallen. Een grote draaikolk die veroorzaakt werd door het passeerende schip zorgde ervoor dat mijn steun die al gezonken was weer naar boven gedrukt werd. Met enig kunst en vliegwerk kon ik die net grijpen en deze gooide ik met een zwier achter me. Ik had weer twee dingen terug! De montage van de hengel die ik kon grijpen zat muurvast. Door de hengel naar achteren te trekken en met de hand de molen tegen te houden kon ik de onderlijn kapottrekken. Enkele jaren geleden was me dit ook al eens overkomen. De verdwenen hengel bleef toen recht voor me liggen, waar ik verwachtte dat hij meegezogen zou zijn. Ik liet mijn lood over de bodem slepen, terwijl ik indraaide. Een twintig meter uit de kant voelde ik weerstand. Ik hield de hengel stil en voelde het bonken van de barbeel. Ik zat dus in de lijn! Niet lang, want een lijn brak even later. Mijn lood voelde ik nog wel en toen dat bovenkwam hing er een lijn in...Nadat ik die binnentrok had ik amper 5 minuten na het gebeuren weer alles terug. Soms moet je gewoon geluk hebben......

Zaterdagmiddag hebben we op dezelfde krib nog een paar uur gevist. 6 aanbeten leverde 4 mooie dikke barbelen op. De twee gemiste aanbeten waren identiek; twee klappen, een kromme top waarna de molen begon te gieren. Meteen na het aanslaan voelde we contact en even later loste de barbeel. Beide keren had ik mijn hair verlengd en viste ik met twee pellets onder de haak. De dag erop toen ik aan de Roer zat overkwam me hetzelfde. Misschien te kort voor conclusies, toch is mijn hair sinds afgelopen weekend weer op de lengte die ik al 4 jaar gebruik...

Zondag tegen de middag bezocht ik samen met Harold de Roer weer. Vorige week was er van vissen daar niet veel terecht gekomen. Ik nam een plek in waarbij een vaste plaats bevist zou worden, Harold wilde meerdere plekken bevissen, met een licht rollend loodje. Ik voerde wat pellets en richtte me op mijn gemak in. Harold kon meteen beginnen. Binnen het uur had hij al succes. De hengel was van de steun getrokken en aan de andere kant probeerde een barbeel van bijna 70 cm de bocht om te komen. Ook hier was de barbeel moddervet en oogde goed gezond. Het duurde daarna bijna twee uur voordat we weer een aanbeet kregen op die plek. De met een dubbele pellet voorziene hair was ook hier te lang. Op dit water is het normaal dat er een behoorlijke wachttijd zit tussen de aanbeten. Deze keer zorgde de temperatuur ervoor dat het zeer lange stiltes werden. Het was er zeer koud, de lage wind voelde ver van aangenaam. De voorspelde temperatuur van 16 C werd in geen velden of wegen gehaald. Het werden er uiteindelijk slechts 9 C, en daar waren we duidelijk niet op gekleed. Vroeger dan de bedoeling was besloten we rond half 5 te stoppen. Dit leverde meteen twee aanbeten op, de eerste werd kort aan de kant verspeelt, de tweede was een brasem. Van beide aanbeten kregen we het niet warmer en een 10 tal minuten later zaten we dan ook in de auto. Volgende week weer nieuwe kansen...Het warmtepak kan vanaf nu weer standaard mee.

Roer barbeel

Overige vangstmeldingen

Waal

Hoi Frans,

We zijn net terug van de waal. Hebben er 1 van 63cm kunnen vangen, en nog1 verspeeld door onderlijnbreuk.Maar de tips die we in Duitsland hebben gekregen gaan wel werken denk!Nogmaals dank daarvoor!!!

P.S. Welke hoofdlijn en onderlijn adviseer je ook alweer. We hebben andere molens gekocht en willen er goede sterke lijn op hebben.

Vriendelijke groet,

Martin, Bianca en Hendrik-Jan.

Als hoofdlijn gebruik ik een 37/00 nylonlijn met een trekkracht van 15 lb. Ik let vooral op de trekkracht. Verder kan de lijn me niet dik genoeg zijn. Wat ik nog wel belangrijk vind is de schuurkracht. De hoofdlijn die ik nu gebruik ( Sensor monofil van Daiwa ) daarmee kan ik gemiddeld 7 keer over een steen schuren voordat hij breekt. Als onderlijn gebruik ik 33/00 stugge lijn van Daiwa Sensor clear. Deze heeft een trekkracht van 12 lb.

Ook hier een dikke waalbarbeel.

Hoi Frans,

Maar weer eens een vangstberichtje. Week 36 heb ik helemaal moeten overslaan a.g.v. een longontsteking. En ik had er een fikse woordenwisseling,  voor over (met m'n vrouw) om gisteren en vandaag toch naar de Waal te gaan.

Vorige week heb ik blijkbaar niet veel gemist, afgaande op de vangstverslagen.

Nou, gisteren, 16 september, vol goede moed en een emmer met diverse voerpellets, naar de Waal vertrokken dus. Om 13.30 uur was ik op m'n stek en had de 1e hengel opgetuigd toen ik een complete wolkbreuk op m'n dak kreeg. Vlug onder de plu, en de tijd maar nuttig besteed met het maken van enkele lange (ruim 2m) onderlijnen. Na een half uurtje ging m'n eerste grote 240grams korf naar beneden met pellets van 4,6, en 8mm, afgestopt met een mix van hemp&halicrush en hot&spicy van sonubait. Dit herhaalde ik nog 6 keer. Hierna heb ik de plek met rust gelaten. De andere hengel ging met de bekende mix van kaas, hennip, mais, en dode (bevroren) maden, naar de 3e nering, met op de hair een stukje kaas van de ronde stempel. De levende maden had ik bewust thuis gelaten na het debacle van de vorige keer.
Vanwege de lange onderlijn stopte ik de haak onder in de korf afgedicht met een beetje voer. Jou zeer zeker niet onbekend. De eerste worp leverde na 10 minuten al vis op. Een mooie 50tiger. Na een half uurtje volgde de 2e aanbeet met hetzelfde recept en resultaat. Toen bleef het een tijdje stil. Tijd dus om de eerste voerplek maar eens te bevissen. Met een lange
onderlijn en een ellips pellet. 2 weken geleden had ik er m'n eerste op gevangen dus ik had alle vertrouwen. Ook vanwege de door jou, en Ade, opgedane kennis: Voeren, stek met rust laten, en geduld betrachten. Mijn geduld werd gelukkig niet op de proef gesteld, want al na enkele minuten kreeg ik een loeiharde aanbeet. Zelfs nadat ik de vis gehaakt had maakt hij nog een fikse run. Wauw! zou de eerste 80tiger een feit zijn. Nee. nix 80tiger. Het bleek een mooie 50tiger die stampij maakte voor 2. Maar daarom niet minder spectaculair. Er volgden er nog 2, waarvan een mooie 60tiger. Daar bleef het bij op m'n voerstek. Na nog een uurtje, pakte ik er nog een op kaas. Die zorgde dat de teller op 6 kwam te staan. Niet echt spectaculair, maar gezien het hele vangstenbeeld van de laatste tijd was ik hier echt tevreden mee.

gestopt met roken????

Vandaag 17 september, dezelfde dezelfde taktiek, materialen en aas gebruikt. Wederom nagenoeg hetzelfde beeld als gisteren, met dien verstande dat ik er vandaag 5 wist te vangen
met pellets en de overige 2 met kaas. En mooie bijvangsten in de vorm van 3 knoerten van windes op kaas. Waardoor de teller op 10 kwam. Ik heb dus genoten vandaag, en was vooral verheugd dat m'n voersessies vruchten af wierpen. Jammer dat het seizoen, op de Waal althans, op z'n einde loopt. Ik heb het gevoel dat ik in de goede richting ga met het barbeelvissen.
Dit werkt stimulerend en motiverend..... dus wie weet. Alhoewel het leven van een barbelenaar niet over rozen gaat...als ik je site goed heb gelezen....

Grjus

Frank

IJssel

Hey Frans,

Afgelopen Donderdag aan de IJssel geweest met David,
4 Barbelen, gevangen aan Crab pellets, hemp en spicy pellet, en een hemp boillie!

Vandaag met Cees opstap geweest, beide 1 Barbeel, en nog een aantal brasems en windes.
en beide nog een Barbeel verspilt!

Groet
Tim

ijsselbarbelen...

Grensmaas

Hoi Frans,

Vandaag ( zondag)  met Rik aan de Grensmaas gevist. Op een geweldige strook water vingen we gisteren na heel lang zoeken vijf prachtbarbelen op nog geen anderhalve meter diepte. Het water steeg in de eerste uren flink en zakte later weer naar een extreem lage waterstand. Ook in de laagste waterstand wisten we uiteindelijk barbeel te vangen.

grensmaas barbelen zijn altijd mooi groen

Vandaag  hebben we alle vissen trottend gevangen. De op maatgemaakte stroomdobbers werken perfect. Als aas hebben we uitsluitend met maden gevist. Ruim twee liter maden gevoerd. Daarnaast een serieuze emmer vol met zaden. Het was een top waarbij alles klopte. Het is werkelijk geweldig als je als visser lang ( enkele uren) moet zoeken voordat je de eerste aanbeet krijgt. We hebben beide enorm genoten van deze prachtige visdag.  We hadden overigens ongelofelijk veel “ last” van kleine baars, roofblei en kopvoorn. Als je het aasje iets te dicht langs de oever liet driften, hing er al zo'n kleine bengel aan.  Wij waren in elk geval blij verheugd met zo veel pootgoed.

We kregen de indruk dat de ijsvogel hier net zo over dacht…….prachtig om te zien hoe deze vogels op de kleine vis jaagt.

Groet

Leon Haenen

Leon en Rik maken zich op voor een nieuwe wintersessie.