week 38

Lekker weer en goede vangsten

Eindelijk een week met mooi stabiel weer. Het was zelfs dermate warm dat de watertemperatuur deze week iets steeg. Jammer genoeg kwam daar zaterdag een einde aan. Ook de eerste nachtvorsten zijn weer genoteerd. Een stijging van de watertemperatuur zal er vanaf nu niet meer inzitten dit jaar. Het water van de Waal en IJssel stond op een redelijk lage stand deze week. Binnen nu en 4 dagen komt er weer 1 meter water bij. Gisteren toen ik over de brug van de A50 reed dreigde de verlaagde kribben weer eens boven water te komen. Het zal bij driegen blijven helaas. Dit jaar zijn de verlaagde kribben nauwelijks bevisbaar geweest. De verwachting was dat deze een kleine 100 dagen boven water zouden komen. Volgens mij halen ze de 10 dagen nog niet eens....

Ondanks het mooie weer is vissen door de week bijna niet meer mogelijk, of je moet wel heel erg dicht bij de rivieren wonen. Na 19.30 wordt het al schemerig en niet veel later is het al donker. Voor ons zit het campingseizoen erop. Meestal is dit ook het einde van het barbeelseizoen. Al twijfelen sommige of het seizoen dit jaar wel begonnen is...

Zaterdag kon ik eindelijk weer eens met Pieter Beelen naar de waterkant. Pieter had het vangen van een blauwneus op zijn verlanglijstje staan. Harold en ik hebben deze vissoort op een bepaald stuk van de Waal dit jaar verschillende malen kunnen vangen. Dat was dan ook het hoofddoel die dag. Pieter zou aan de slag gaan met made, ik natuurlijk met pellets en kaas om een barbeel te scoren. Bij aankomst aan het water viel de temperatuur erg tegen. Een stevige wind maakte het zelfs onaangenaam. Dreigende zwarte wolken wisten we in het begin nog weg te bidden, maar na een kleine 1,5 uur vissen werden we toch getracteerd op een klein stevig buitje. De temperatuur zakte meteen enkele graden verder naar beneden. En tot overmaat van ramp wakkerde de wind ook nog eens flink aan. Die was op sommige momenten zelfs zo hard dat normaal praten met elkaar onmogelijk was. Een kwartiertje later was het weer stralend blauw en was het zweten met twee truien aan.

als mijn gids zo op de krib ligt....

weet ik dat dit niet gaat gebeuren!!

Net als het weer waren ook de vissen van slag. Pieter kon de vis niet echt aan de praat krijgen en moest zich in het begin ook nog eens door een laagje grondels heen werken. Na ruim drie uur besloot hij om de ander kant van de krib te gaan bevissen. Daar zat hij helemaal uit de wind en besloot ik er ook maar bij te gaan zitten, ik kreeg toch geen beet. Het was er meteen een graadje of 10 warmer. Terloops keek ik af en toe eens naar mijn toppen, en warempel op een gegeven moment zie ik er een flink uitslaan, waarne deze vooruitbuigt; typisch barbeel. Het duurt een kleine 10 seconde voor ik bij mijn hengel ben en als ik die pak staat de top ook meteen weer recht. Ik sla toch maar aan maar voel niets. De rest van de middag staan de toppen bewegingsloos naar boven gericht. Een echte blanksessie. Pieter weet 5 verschillende vissoorten te vangen, de verlangde blauwneus blijft op het lijstje...

Zondag gaat het gelukkig wat beter op een heel ander stuk van de Waal. Bij aanvang rond 10.00 uur is het heiig, koud en het dreigd zelfs te gaan regenen. Kort na de middag hebben we een heel ander weertype, open zonnig en af en toe een wit wolkje. De eerste 4 uur krijg ik helemaal geen enkel tikje. Enkele passeerende schepen drukken één montage helemaal naar binnen en even later tikt de top een paar keer. Ik vermoed een brasem. Tijdens het binnendraaien blijft de vis diep zwemmen en weet ik dat het een barbeel is. Hij heeft er schijnbaar zin in en probeert in de stroomnaad te komen. Met de grootste moeite kan ik hem eruit halen waarna hij tot twee keer toe nogmaals weet terug te keren tot aan de naad. Hij vecht voor een grote met zijn amper 50 cm. Het laatste uur is het weer stil. Zelfs het drukke scheepvaartverkeer deze zondag kreeg de barbeel niet aan het eten. Ook op deze twee kribben was het hard werken voor een paar aanbeten. Toch werd er plaatselijk goed gevangen, gezien de vangstmeldingen die ik kreeg. Hopelijk krijgen we nog een paar mooie weken. Als de watertemperatuur niet te hard zakt met de stijging van het waterpeil de komende dagen ben ik daar niet bang voor..

Overige vangstmeldingen

Waal

Heej Frans,

Heb vandaag mijn ADV-dag goed besteed met een trip naar de Waal. Rond kwart voor 9 zat ik aan het water en begon met aan beide hengels een pellet en voerde wat bij. De eerst twee uur kreeg ik geen aanbeet, geen tikje, helemaal niets....

ik dacht dat wordt moeilijk vandaag....

Toen ben ik met één hengel overgeschakeld naar de kaas... en binnen 10 minuten lag de eerste barbeel in het net. Hierna heb ik ook aan de andere hengel kaas gehangen en zodoende kwam het toch nog goed met de vangst. 7 stuks kunnen landen, 2 veertigers, 3 vijftigers en 2 zestigers.... helaas ook nog 3 gelost waarvan 2 vlak voor de krib toen ik mijn net al in de hand had... balen... maar ach, al met al valt de vangst niet tegen dacht ik.

Groet Harold

Harold weer aan de kaas

Hey Frans,

Donderdag jongstleden nog kans gezien om, tussen de voorbereidingen voor een nieuwe keuken, een dag naar de Waal te gaan. Ik mag spreken van een goede dag. Begonnen om 10.00 uur en gestopt om 19.30. Eeen hele mooie najaarsdag met een aangename temperatuur en weinig wind. Vanwege het feit dat ik niet zo royaal meer in m'n pellets zat, en deze had gereserveerd voor een dagje aan de Ijssel en een koppeldag aldaar volgende week, had ik me geprepareerd voor de kaas en made visserij. Was geen miskleun. 9 wist ik er die mooie dag te vangen. Allen tussen de 50cm en 70cm, waarbij de piek lag tussen 11.00 en 14.00 uur. Terwijl dit normaliter toch later ligt; zo tussen 16.00 en 19.00 uur.
Vanaf 15.00 uur wist ik er nog 2 te vangen.

Vandaag, zondag 26 september, hadden mijn koppelmaat (voor de wedstrijd van volgende week) en ik een "oefendag" aan de Ijssel gepland. Na wat mail over en weer, besloten we in de buurt van Wilp, niet ver van de snelweg A1 het maar eens te proberen. Om 08.30 gingen onze korven het water in. 1 in de buurt van de krib met kaas, en 1 verderop in de voerlijn met pellets. Mijn broer die ca 40m verderop zat in ons voerspoor gaf ik eigenlijk de beste papieren.

Tot 11 uur gebeurde er nks. Plots kreeg ik een mooie aanbeet d.m.v een paar forse rukken. Een dikke winde kwam in het net. Even later dito voor m'n koppelmaat. Die was zelfs nog een maatje groter en was makkelijk aan de 2kg. Maar geen barbeel....

Om 12.00 uur een kreet van verderop. M'n broer had prijs. Eindelijk een barbeel aan de pellet. Helaas verspeelde hij hem vlak voor de kant, waar hij muurvast kwam te zitten.

En dit was het eigenlijk voor die dag. Verder geen stootje meer gezien. Een degelijke blanc dus. Kon wel eens een moeilijke pot worden volgende week zondag voor velen......waaronder
ondergetekende. Maar is het gezegde niet: " een slechte generale, en een goede uitvoering"?

grjus

Frank Pulles

Hoi Frans,

Vandaag naar de Waal geweest. Eerst wat bix gevoerd en de eerste hengel klaargemaakt en ingegooid. We zijn de 2e hengel aan het klaarmaken en de eerste staat al krom!! Bianca haalt mooie barbeel van 65 cm binnen. Dat geeft goede moed voor ons. Snel 2 lijnen in het water dus.

Dan worden we overvallen door een regen en windhoos!! Alles waait bijna van de krib stoelen onthaakmat enz. zijn nog maar net te redden!! Dan waait ook de steun met hengels om. Nadat we alles weer een beetje veilig gesteld hadden en vastgelegd moesten we alleen nog de hengel op de steun zetten. Bianca had de hengel even vast zodat ik de steun kon verzwaren, begint opeens de beetrunner te gieren. Sneller kun je dan niet aanslaan. Het was mijn beurt om hem binnen te halen. En toen sloeg het noodlot toe, Bianca wilde mij helpen met de vis te landen, maar door de regen was het spekglad en gleed uit en brak haar pols. Dus na het landen van de vis snel ingepakt en naar het ziekenhuis.

Helaas hebben we maar een uur kunnen vissen. Dit had weleens onze beste sessie van het jaar kunnen worden!! Zo zie je maar dat het ook slecht kan aflopen op een gladde krib.

Vriendelijke groet,

Bianca en Hendrik-Jan

IJssel

IJsselbarbelen

Afgelopen Zondag een aantal uren aan de IJssel doorgebracht met David.
De eerste aanbeet liet lang op zich wachten maar daarna volgende ze in hoog tempo!
10 Aanbeten waarvan 7 Barbelen! Deze week deden de nieuwe Sonubait pellets het goed! de Hemp en Halibut en de Spicy!

Tim en  David

Tim van en met ijsselbarbeel

Hey Frans,

Mijn laatste melding is alweer 2 maand geleden, we zijn tot 6 september ook maar 4x geweest. Met in totaal 10 barbelen, alles 60tigers en 2 van 75, 1 aanbeet was zo verschrikkelijk heftig, dat het wel leek of mn hengel zou knappen, ik had de slip tijdens de drill al wat zwaarder gezet, want hij  vloog erdoor of t niets was, na 5 minuten op n 5 meter van de krip nam hij zo'n felle duik dat zelfs met gierende slip mn hengel voor de helft onderwater verdween toen hij de keien op de bodem bereikte knapte de onderlijn, zonde dit zou mn eerste 80tiger geweest zijn :-(

één van de 15!!

Vorige week heb ik mijn favoriete red halibut pellets binnen gekregen, ben direkt dinsdag begonnen een voerplek aan te leggen, de bedoeling was om dan vrijdagmiddag te gaan vissen, maar maandag gaf weeronline voor vrijjdag regen en 5 graden daling aan, niet best dus, toen de donderdag maar gepland, op dinsdag gingen er 2 grote emmers red halibut in 12-16 en 20mm, woensdag 1 emmer 20mm, donderdag 14:30 op de plek, in de hoek van de krib zaten jongelui te feederen die gelukkig geen bezwaar hadden dat ik voor hun ging zitten, na n kwartier was t al raak en hing de eerste van 66cm het viel direkt op dat hij rode halibut poepte,hierna bleef t maar doorgaan, het was zo druk dat de jongens achter me hielpen met scheppen, toen ze om half 6 weggingen stond de teller al op 8, en rond 19:30 haalde ik met vermoeide armen nummer 15!! binnen, wat n dag.

leuk rijtje 66-60-66-65-71(3.8kg)58-64-66-66-68-65-37-69-63-69 eentje probeerde te vliegen, gelukkig lande hij op de onthaak mat en zwom even later weer vrolijk weg.(zie foto)

Zaterdag met Peter op dezelfde stek 4 lijnen, in 5uur 1barbeel van 72cm, temperatuurdaling is dus niet best voor de vangsten. Eind van de week doen we weer n sessie aan de Po rivier!

Groeten Kees

Hoi Frans,

Er zijn dagen die je niet snel vergeet. Vorige week verspeel je binnen 20 minuten 2 mooie barbelen door lijnbreuk en vang je gelukkig nog een moeie barbeel van 58 cm. De lijnbreuk werd veroorzaakt door het verkeerd wikkelen (eerste wikkel om de opening van het oog van de haak) van de hair op de haak bleek achteraf. Met de informatie op het barbeel forum heb ik alle onderlijnen direkt vervangen.

Vandaag de eerste drie uur geen beet gezien. Dan begin je al langzaam aan een blank te denken. Een krib voor me was een andere barbeelvisser na 3 uur ook niets gevangen te hebben al afgehaakt. Ik gaf mezelf nog een half uurtje en was bezig langzaam alles op te ruimen, tot de magische 15 minuten aanbrak. Uit het niets hoor ik de slip achter me. De hengel al krommend in de steun. Na een mooie dril een moeie barbeel van ± 57 cm. Na deze vangst de hair voorzien van een nieuwe pellet en in de eerste nering gegooid. Nog geen 5 minuten later op dezelfde hengel weer een mooie aanbeet gevolgd door een schitterend run de volle stroming in. Na een dril van enkele minuten weer een mooie barbeel van rond de 57 cm. De dag kan dan al niet meer stuk. Opnieuw de hair van een pellet voorzien en weer in de eerste nering gegooid. De hengel ligt nog geen 5 seconden in de steun en opnieuw een aanbeet. Weer een schitterende run de volle stroom in. Ook deze barbeel geeft zich niet één twee drie gewonnen.Na enkele minuten ligt nummer 3 in het landingsnet. Deze barbeel is net als de vorige 2 rond de 57 cm.

Je zou bijna denken dat het om dezelfde barbeel gaat. Resultaat zie foto.

Mvg, Lorenz

Hallo Frans,

Hoe gaat het? Hoe staat het met de visserij? We zouden nog een keer samen barbeel gaan vissen, maar ik heb helaas bijna geen tijd, dus vandaar dat ik me ook nog niet gemeld had.

Ik ben afgelopen week overigens wel lekker een weekje aan het karperen geweest en daarbij mijn eerste barbeel gevangen! 4 kilo en 950 gram, dus direct een leuk exemplaar. Ik ving hem trouwens op 2 20mm boilies.

Groet, Matthijs

Heute Maas

Ha die Frans,

Ik blijf je avonturen volgen via je site natuurlijk, heerlijk leesvoer !

Op de Maas is er op dit ogenblik goed vis te vangen zowel met vaste stok als feeder, kopvoorns, barbelen, geep, voorn, brasem... Vorige vrijdag bij een test heb ik een mooie 60+ barbeel gevangen met de vaste stok. Alvorens hem te vangen was ik wel een vijftal keren mijn onderlijn kwijtgespeeld ! Nadien een 10% van 23 cm onderlijn met een haak 16 gezet, en na enkele minuten was hij gevangen !!! De collega's in de buurt konden nauwelijks geloven dat je met zo een lichte montage barbeel kan vangen. Ik ving ook nog enkele voorns en kopvoorns maar geen brasem deze keer (lag aan het voeder). .

Arthur vangt ze met de vaste stok (foto Lieve Praet)

Normaal als het weder niet te guur is kan je eind oktober nog wel een barbeel verschalken op het stuk waar ik woon (tussen Franse grens en Hastière)