Langzaam maar zeker komen ze.....

week 15

Nadat de afgelopen dagen de temperatuur alleen maar steeg konden barbeelvangsten eigenlijk niet uitblijven... Toch werd er ondanks dat nog erg veel geblankt. De watertemperatuur maakte ook een grote sprong en kwam na zaterdag zelfs uit boven de 15 C. Enkele vangstmeldingen door de week binnen gekomen maakte het vermoeden dat het dit weekend eindelijk los zou gaan alleen maar groter. Dat stekkeuze hierbij nog bepalend zou zijn had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Zaterdagmiddag toog ik ondanks dat er geen grind lag nogmaals naar één van mijn betrouwbare kribben. Op het moment dat ik neerstrijk op de kop van de krib is er even geen scheepvaart. De stroming loopt perfect langs de kop weg en ik kan precies in de stroming vissen...Ik ga er vandaag vangen, de vraag is alleen hoeveel is mijn eerste gedachte. Snel voer ik wat schapenkorrels, pellets en een paar ballen grondvoer. Daarna tuig ik mijn spullen op en maak snel twee nieuwe onderlijnen. De ene voorzie ik van een stuk kaas en een korf van 240 gram in de tweede nering en de andere verdwijnt met een pellet en een korf van 150 gram in de derde nering. Met de montage met kaas en zware korf voer ik om de paar minuten pellets en grondvoer in de hoop snel een mooi spoor aan te leggen. In de tussentijd zijn er een paar schepen om de bocht gekomen en naderen met rasse schreden. De prachtige lijn van de neringen verdwijnen en deze worden samen met mijn montages helemaal naar de oevers gedrukt.... Deze krib heeft zich nog niet hersteld dus.

Vorige keer had ik hem al een beetje afgeschreven, nu kan er definitief een streep door. De hoge rand tussen stroomnaad en kribvak is hier helemaal weggevaagd, samen met het grind. Ik kan de montage niet meer op zijn plek houden. De situatie is dermate veranderd dat goed vissen op barbeel hier niet meer kan. Net achter de krib is een langwerpige diepe kuil ontstaan naar de oever toe en bij het passeren van een schip wordt nu bijna de helft van het kribvak leeggezogen. Dat het diep is blijkt wel dat ik bijna tot 8 kan tellen voordat de korf van 240 gram de bodem heeft bereikt. Normaal wordt gerekend met een korf van 100 gram dat deze elke seconde 1 meter zakt... Omdat ik deze middag maar een kleine 1,5 uur tijd heb om te vissen blijf ik zitten. Ik verander een paar keer van aas en verwacht niets meer. Na iets meer dan een uur krijg ik toch een paar kleine tikjes en sla toch maar aan. na een korte strijd komt er toch een barbeel boven en is mijn eerste Waalbarbeel van 2011 ook weer een feit. Nog niet eerder heb ik er zo lang op moeten wachten. Dit voorjaar is uitzonderlijk zacht en toch blijven de barbelen langer weg... De barbeel zit helemaal onder de bloedzuigers wat er op duidt dat hij nog maar sinds kort zijn winterplek heeft verlaten. Kort daarna pak ik in met de wetenschap dat ik hier echt niet meer terug hoef te komen. Ik zal in de komende maanden wel een paar keer gaan kijken of het kribvak zich hersteld, maar ik ben er bang voor....

Zondagmiddag ga ik op zoek naar een andere krib. Ondanks het mooie weer tref ik nergens vissers aan de waterkant, wel veel wandelaars. Vandaag wil ik het net na een bocht gaan proberen. De situatie aan deze krib is helemaal anders. De stroming is hier nog wel helemaal naar buiten. Aan de oevers is geen grind of schelpen te bekennen. Tijdens de scheepvaart verander de nering niet veel. Dat is in ieder geval hoopgevend. Ook nu start ik weer hetzelfde als gisteren. De eerste hengel kaas met 240 gram. Ik kom nu amper tot 2 tellen als de lijn al slap valt...Een heel verschil in diepte. Ook de derde nering is ondiep. Met de warme zon op het water zou dat wel eens gunstig kunnen zijn.. Maar net als gisteren blijven ook nu de toppen bewegingsloos. Pas na bijna 2 uur krijgen we de eerste tikken en kunnen we een kleine barbeel binnendraaien. Ook deze zit helemaal onder de bloedzuigers. Ook vandaag moet ik het met deze ene aanbeet doen. De Waal ontwaakt langzaam maar zeker. De barbelen komen weer richting de kribben al is het niet met de verwachtte snelheid. Toch nog maar een weekje langer geduld hebben.......

Overige vangstmeldingen Waal

Hey Frans, ( do 7 april)

ik kon er vandaag 3 in het net krijgen aan de Waal.  Eigenlijk 4, maar de eerste was gehaakt in z'n rugvin, dus die tellen we niet mee voor de statistieken, Wel heb ik er nog 2 verspeeld. Die gingen er gewoon af. Ook nog een kilo winde gevangen.

Al de beten lagen tussen 11.30 uur en 14.00 uur. Daarna kwam de bewolking opzetten en koelde het meteen een paar graden af. Daarna heb ik nog gevist tot 17.30 uur, maar geen stootje meer gehad. De temperatuur blijkt dus nog gevoelig voor barbus.

Maar goed, er begint beweging in te komen.

Grjus

Frank

Hey Frans, ( zaterdag 9 april)

De teller is vandaag bij mij op 2 blijven staan. 1 barbeel en een winde. Beide mooie vissen Barbeel 68, en de winde 52. Verder. tijdens het inpakken kreeg ik nog een snoeiharde aanbeet, maar die haakte ik niet, simpelweg omdat de onderlijn halverwege was gebroken. Reden? Geen idee. Zal vermoedelijk wel een beschadiging gezeten hebben, die ik niet heb gezien.

Grjus

Frank

Ook vandaag maar 1tje van 60 en 1 winde ( 11- 4 )

Beste Frans,

Gisteren hebben zijn we eens bij een (voor ons) nieuw stuk Waal gaan kijken. Met enige aarzeling, na de zanderige berichten op jouw site. De omgeving was prachtig, de kribben waren prachtig, en de stroomnaden waren (zeker op de tweede krib die we bevisten) perfect. En je mocht er wonder boven wonder nog vissen ook! Maar de bodem was glad en zanderig. Nul aanbeten in wat de Barbeelzone zou moeten zijn. Met de tweede hengel wat geklooid buiten de stroming, om toch nog wat winde-actie te beleven.

Jammer. Hopen dat het weer goed komt met de bodem...

Barbeelloze groeten,

Gijs van Straten

Overige vangstmeldingen IJssel

Hallo Frans,

Afgelopen donderdag een heerlijke visdag gehad aan de IJssel met mijn eerste barbeel van het jaar!!!
  De eerste aanbeet op kaas was een brasem op de 1e hengel, daarna een aanbeet op de 2e hengel met een duidelijk stuiterende top ( jes it`s a barbel!!!) , dit was een vechter van 54cm.
  Om ongeveer 15.00 een slippende molen, een mooie volle barbeel van 65 cm, na eerst uitgerust te laten hebben, onthaakt en gemeten.

Met het terugzetten had deze wel wat problemen, voor mijn gevoel ben ik er wel een kwartier mee bezig geweest!
  Daarna volgde een kneiter harde aanbeet weer op de tweede hengel ( hij lag er net weer in ) ik sla em aan, en voel dat het een monster barbeel moet zijn!
  De beastmasterclassic met 2.0 top krom tot over het handvat, de molen door de slip heen trekkend, run op run............................

Tot vlakbij de krib de onderlijn breekt, ongelooflijk een 0.30 onderlijn die ik gecontroleerd heb voordat ik deze terug in het water deed, aan flarden gescheurt over de stenen!!
  Na dat alles was bezonken kreeg ik nog een stuiterende top van een barbeel van 56 cm.
Het was een prachtige visdag, en dit smaakt naar meer...

Ongelooflijk wat een kracht komt er vrij bij zo`n grote barbeel, ik hoop dit nog veel mee te maken, maar dan met betere afloop!!

Oh ja nog even te vermelden de barbelen zijn gevangen op Crab- en Halibutpellets.
  Ook de groeten aan de collega barbeelvisser die nog even langs kwam en ook een vaste lezer van jouw site is.
  Ik ben vergeten om onze gegevens uit te delen, mail even naar robinvieleers@hotmail.com a.u.b. dan kunnen we een keer afspreken o.i.d.

Groeten,

Robin Vieleers

Hoi Frans,

Deze week geen vangsten qua barbelen. Vandaag een mooie karper gevangen op een pellet van 16mm. Ik dacht toen ik in gevecht was, dit wordt een nieuw record voor mij qua barbeel!! Na een half uur zag ik de mooi gekleurde karper. 90cm lang. Toch nog wat teleurgesteld om geen barbeel te hebben gevangen, ha ha.

echt geen vervelende bijvangst !!!...........

Groetjes Gé

Hey Frans,

Vorige week voor t eerst weer aan de ijssel geweest, 1 misser en verder bleef t stil. Woensdag ben ik met peter naar de Po in italie gereden voor 3 dagen barbelen, We wilden op mijn favoriete plek voorvoeren en daar n dag later gaan vissen, jammergenoeg zat de plek vol met vissers en konden we niet voeren, We hadden van de italianen nog n 2e spot gekregen in Polesella, een erg stijl strandje , alle hengels met 20mm halibut beaasd na 30 minuten kreeg ik n fikse run en de lijn gierde maar door, toen ik m vasthad voelde ik gelijk iets heel zwaars t maakte diverse niet te houden runs, peter en ik stonden te raden wat t nou kon zijn , n hele grote barbeel?of een meerval? hij bleef heel lang op diepte en toen we m eindelijk zagen waren we heel verbaasd, n dikke schubkarper! 84cm en 10Kg wat n geweld!, n half uur later weer n dikke run , bij aanslaan wist ik t al, weer n karper, alleen deze was 90cm en 12,1Kg

verder geen enkele beet meer gehad. Vrijdag en zaterdag konden we wel op de goede plek vissen maar t bleef bij 7 barbeeltjes onder de 50cm, t water van de Po heeft 3 weken geleden 4meter hoger gestaan en de italiaan vertelde dat de bodem strukturen zichzelf eerst moeten resetten zodat er weer goede spots ontstaan. al met al weer n leuk avontuur, van de zomer hopen we t beter te doen.