week 17

Vroeg zomer

De temperatuur steeg deze week gemiddeld naar de 25 C. Voor de tijd van het jaar is dat ruim boven gemiddeld. Ook de watertemperatuur steeg mee en was afgelopen maandag al boven de 19 C. Van barbeel is bekend dat ze met een watertemperatuur van 17 C beginnen met de paai. In vrij korte tijd lozen ze dan hun kuit en hom en trekken weer terug naar waar ze vandaan kwamen. Sommige blijven de rest van het jaar bij een krib liggen, andere trekken als nomaden steeds een bepaald traject rond.

de kribben liggen hoog uit het water

Doordat de paai in volle gang is waren de vangsten op vele plaasten erg mager zoniet nihil. Ook nu was het weer belangrijk om op de goede plek te zitten. Niet dat er massaal gevist werd, het warme paasweekend maakte ook andere recreatie mogelijk. Aan de waterkant was het ook al snel ( te ) warm. Op sommige plaatsen was het water tussen de kribben bijna geheel verdwenen. Plaatselijk waren de gevolgen van het hoge water begin dit jaar goed zichtbaar. Net achter de kribben is een lange diepe sleuf ontstaan. Ook is er tussen de kribben veel meer zand gekomen en is het er een heel stuk ondieper geworden. De witvis vangsten zijn wel normaal voor de tijd van het jaar, de barbeel blijft net als in het voorjaar 2008 lang achter. Toen was het ook snel en vroeg warm en paaide de barbeel ook een paar weken eerder dan normaal.

soms is het een hele klim....

Zaterdag vond ik een grindkrib, deze was vrij diep. Ondanks de lage waterstand kwam ik zeker tot 8 meter water. Het leverde 1 aanbeet op van een brasem. Ook bleef de montage hier niet tegen de stroomnaad aan liggen en werd steeds snel naar binnen gedrukt. Het is steeds zoeken naar geschikte plekken en met deze omstandigheden maak je vcaak een verkeerde keuze wat krib betreft. Nooit een mislukte keuze want het levert altijd stekinfo op....

Klassieker....

Maandagmiddag pak ik een ondiepere krib en probeer het daar. Ook hier is de stroming niet ideaal maar toch probeer ik het. Ook nu blijft de montage moeilijk liggen en wordt steeds met elk schip te ver naar binnen gedrukt. Na 45 minuten probeer ik met een kleine aanpassing dat te voorkomen. Dat pakt heel erg goed uit. Kort daarna krijg ik mijn eerste aanbeet. En niet zomaar één. Dit is een klassieker.... Met een harde klap wordt de hengel naar beneden getrokken waarna een run volgt. De barbeel was net boven de 70 cm. Kort nadat de montage weer in het water ligt volgt de tweede aanbeet al, deze is net onder de 70 cm. De barbeel is wel beduidend dikker dan de vorige. Beide laten geen hom of kuit los.

lang en dik

Binnen het half uur kan ik nummer 4 al loslaten. Beide laatste zijn net rond de 40 cm. Ik heb vandaag maar twee uurtjes tijd om te vissen en het laatste half uur val ik stil. De meeste spullen heb ik al ingepakt en ik besluit mijn voer op deze stek achter te laten. Ik sta net onder aan de krib als ik mijn hengel hoor bewegen. Hij wordt meteen over de steun getrokken en vliegt richting water. In een flits kan ik het handvat nog net pakken en zet de haak. Ook dit is weer klassiek voor de barbeel....nooit je spullen alleen laten....eens leer ik het nog.... Als de run stopt heb ik meteen het vuilniszak gevoel. Typisch voor een 80+ barbeel. De hele dril duid hierop. langzaam maar zeker komt de vis dichterbij steeds met een run probeert hij terrein terug te willen. De gehele tijd blijft de barbeel over de bodem zwemmen. Nadat ik hem uiteindelijk in het net heb laat ik hem eerst goed bijkomen. Met 76 cm en 5,7 kilo een mooie afsluiter van dit klassiek uurtje barbelen. Het geeft ook een goed gevoel dat het ondanks de veranderde omstandigheden nog kan. Heel zachtjes durf ik te zeggen dat het barbeel seizoen weer begonnen is...

overige vangstmeldingen Waal

Hey Frans,

Was het "goed" deze week? Nee!
Was het "slecht" deze week? Nee, dat ook weer niet.
"Gematigd" zeggen politici altijd. Zo'n dooddoener waar je alle kanten mee op kan.

Nou, zo zou ik deze week willen beschrijven qua vangsten. Ik begon maandag met 2 vijftigers en een mooie winde.
Woensdag was een blank; wel een winde en brasem als bijvangst.
Omdat ik hier niet blij mee was, besloot ik woensdagavond, om het de dag daarop, donderdag, nog maar eens te proberen.
Hiervoor schoot ik met de katapult zowat een kilo mixed pellets van allerlei soort en grootte naar de 1e en 2e nering.
Dat legde me geen windeieren. Donderdag kwamen er 5 (64,58,54,50,48) in het net, en ook gingen er nog 2 af.  Als bijvangst had ik nog 4 dikke windes.
Om te kijken of ik dat kunstje kon herhalen zonder voor te voeren, ging ik vandaag nog een paar uurtjes proberen.
Een complete blank was het resultaat vandaag.

Al met al, geen al te beste week van barbeel, maar met de mooie windes er bij (die bepaald geen straf zijn om te vangen) en natuurlijk het fantastische weer,
had ik toch vele momenten het "zwitserleven" gevoel.

Frank was even in de barbeelhemel......

Grjus

Frank

Hey Frans,

eigenlijk zat het helemaal niet in de planning om vandaag, 1e paasdag. te gaan. We zouden visite krijgen.
  Het was supertoffe visite, want ze belden vanmorgen af. Die mogen vaker komen.....
  Aangezoien we verder nix op het programma hadden staan, moesten we dus naar de Waal. Alternatieven zijn er niet met dit weer...
  Ik had m'n zinnen gezet op een heuse paasbarbeel. En zowaar die kwam ook nog in m'n net. 3 zelfs: 67, 58, 52.
  Met nog 4 windes en een brasem was het een mooie afsluiter van de week.
  Kijken wat volgende week ons brengt

Grjus

Frank

Hallo Frans,

Gisteren ff 2 uurtje op barbeel gevist.
Van 08.30u tot 10.30u gezeten en 1 barbeel gevangen van 71 cm.
Als aas had ik kaas. Dat was ook de enige beet die ik gezien had.
Ik had niet het idee dat de structuur van de bodem hier veel veranderd was.
Ik voelde nog duidelijk dat ik op een grindbodem zat te vissen.

MVG

Marcel Peek

overige vangstmeldingen IJssel

Hoi Frans,

Met pasen 3 korte sessies aan de IJssel geweest. Zeer wisselvallig. Zaterdag ochtend allen 2 brasems tijdens het kriphoppen. 's Avonds nog een paar uur op mijn favoriete krib. Resultaat 3 barbelen waarvan 1 van 70 cm. Zie foto. Het moest deze keer van ver komen. 3de en 4de nering. Vandaag alleen 1 aanbeet gehad, helaas verspeeld aan een berucht obstakel.

Dit obstakel heeft me al aardig wat mooie barbelen gekost.