week 7

IJssel en Waal vangsten

Afgelopen week hebben we flink getwijfeld wat we in het weekend zouden doen. Naar de Ardennen rijden, daar kunnen we nog maar twee weken terecht. Ook de Nederlandse rivieren trokken wel. Zeker de Roer. De Waal en IJssel kon ook nog. De temperaturen waren goed. Het water al weer bijna 7 C en op zaterdag 14 C, al was dat wel erg plaatselijk. We bleven dubben. Halverwege de week viel voor mij de Roer af. Frank Pullens had er een middag gevist en moest trosteloos naar zijn toppen blijven kijken. 1 middag en 1 stek zeggen dan wel niet alles, in het achterhoofd bleven de Ardense rivieren roepen... De waterstand van de Waal en IJssel was goed, de kribben liggen al weer ruim boven water. Twee uitslagen van wedstrijden op de Waal lieten zien dat de witvis nog niet los is, waarschijnlijk de barbeel dan ook niet. En zo kwamen we vrijdagmiddag dan toch maar weer uit op een ritje naar de Ardennen, een zekerheidje de laatste weken.

Vrijdagavond krijg ik van Lorenz Zwiers een blij emailtje.

de 1e ijsselbarbeel ??

Hoi Frans,

Zojuist 3 uur aan de IJssel gezeten. Na 1,5 uur niets een schitterende aanbeet. Resultaat : 67 cm Zie foto's. Aas : Sonubaits Pellet.

Laatste weken de temperatuur goed in de gaten gehouden. Qua temperatuur verloop zag het er goed uit. Natuurlijk geen garantie om een barbeel te vangen.

Zeker nadat ik jouw vangst historie van de laatste jaren heb bekeken. Ik hou je op de hoogte qua vangsten in de IJssel. Compliment voor de mooie reportages uit de ardennen. Ziet er goed uit. Alleen een beetje ver rijden vanuit Arnhem.

Groeten en een prettig weekend

Lorenz

met 67 cm meteen een forse.

Lorenz Heeft net deze middag zijn eerste IJsselbarbeel gevangen. De eerste van 2011 voor hem en volgens de berichten ook de eerste van dit jaar voor Nederland. Lang niet alle berichten komen overal binnen natuurlijk. Zo weet ik dat er tussen kerst en nieuwjaar aan de Waal maar liefst 4 barbelen gevangen zijn in 3 dagen. Het was toen niet echt super weer met al die sneeuw en vorst en dan zijn 4 barbelen in een paar dagen toch een erg groot aantal. Ondanks deze vangstmelding blijven we toch bij ons besluit. Tim trekt er zaterdagmiddag een paar uur op uit naar de IJssel naar één van zijn vaste stekken. Enkele dikke windes en brasems weet hij dan te vangen, de barbeel laat het bij hem afweten.

Als Harold, Tim en ik zondagmorgen richting Luik rijden is het kort na de schemer al zonnig. Op zaterdag was het erg aangenaam met bijna 14 C in de tuin. Bij Tim aan de waterkant bleek het veel kouder te zijn, amper een graad of 8 en een koude wind. Volgens de weersberichten kunnen we nu ook een graad of 13-14 verwachten en dus maken we ons op voor een mooie zondag. Wat onze keuze voor vandaag ook bepaalde was het gegeven dat Tim al vroeg in de week aan me liet weten dat hij deze dag het water in wilde op de stek die ons al zoveel materiaal gekost had. Hij wilde perse weten wat daar op de bodem lag...en wij wilde dat ook graag weten en zien...dus nam Tim zijn otterpak mee zoals zijn waadpak heet. Bij aankomst zagen we een mooie waterstand, een kleine 20 cm meer dan de laagste stand die we daar hebben gehad. We besloten om wat verder uit elkaar te beginnen en zodoende de barbeel sneller te traceren. Deze stek heeft ons geleerd dat de barbeel hier ergens ligt in een school en tot nu toe op drie plekken. Tim pakt het stuk waar hij met zijn centerpin kan vissen, terwijl Harold en ik zich links en rechts van hem poseren.

de eerste snelle aanbeet met de centerpin...

Op deze stek wil ik nog twee opties proberen om het stevige materiaalverlies tegen te gaan. Diverse dingen heb ik al geprobeerd, steeds tevergeefs. Een klein tempexballetje voor het lood op de hoofdlijn wil ik nog uitproberen. Hiermee wil ik bereiken dat de hooflijn meer naar boven wordt geleid en zodoende minder vast kom te zitten. Toch begin ik anders vandaag Ik heb vandaag mijn Dutch Master meegenomen van 4,32 meter en daarin een holle top bevestigd, oftewel een lb top in plaats van een feedertop. Deze hengel kan sinds enkele maanden uitgevoerd worden met zo'n top. In ben benieuwd hoe deze hengel in deze combinatie reageerd. Mijn voorkeur voor barbeel gaat al sinds mijn beginperiode uit naar een hengel van 4,5 meter met zo'n holle top. Zeker voor de Waal en IJssel ideaal in mijn ogen. Terwijl ik deze hengel aan het optuigen ben heeft Tim bij zijn eerste worp al een barbeel te pakken en hoor ik harold roepen, dit is mijn derde onderlijn al..... We zijn slechts een paar minuten bezig....beide bekende taferelen van deze plek zijn nu al weer een feit....veel materiaalverlies en toch snel barbeel vangen.

een magere..

Bij mijn eerste paar worpen valt me al meteen op dat ik met deze hengel minder contact heb met de top. Ik voel het verplaatsen van het lood minder in mij hand. Met de meter meer lengte omhoog hoop ik ook minder snel vast te komen zitten. Het eerste half uur is een verademing voor me...ik heb nog steeds mijn eerste onderlijn en kwam bij twee vastzitters meteen los. Omdat ik minder contact heb met deze hengel kijk ik steeds naar mijn top. Maar goed ook want de eerste aanbeet zie ik wel op de top maar voel ik bijna niet. Voor mij blijft het uiterst wonderbaarlijk dat ik niet vast kom te zitten. Terwijl deze stek ons toch de laatste paar weken erg veel materiaal heeft gekost. Het lijkt wel alsof op deze plek de bodem geheel vernieuwd en vlak is... Harold is zijn stek beu na zijn zoveelste lijnbreuk en komt mijn kant op. Geloof het of niet, zijn eerste drie worpen zit hij weer muurvast.... Stilletjes hoop ik dat de langere hengel werkt. Het zou op deze stek enorm veel materiaal schelen. Vandaag blijf ik me elke inworp verbazen dat ik niet vast kom te zitten. Het lijkt er wel op ofdat dit gedeelte van de rivier helemaal opnieuw is aangelegd en de bodem bijna vlak is.... ook als ik verder naar links of rechts gooi kom ik niet vast te zitten.

prachtig toch......

Ondertussen vangen we regelmatig een barbeel. Omdat het water vandaag erg helder is neem ik meer foto's van de barbeel onder water. Tijdens het drillen kunnen we de vis mooi langs de kant leiden en kan ik enkele mooie platen maken. Jammergenoeg schijnt hier vandaag de zon niet. Terwijl we deze morgen de vallei in rijden wordt het een beetje mistig en bewolkt, en deze verdwijnt niet meer deze dag. De mist gelukkig wel, de bewolking blijft en dat maakt het niet echt aangenaam. Tim twijfeld om over te stappen op een gewone molen omdat hij niet echt mooi kan driften met de centerpin. Uit het niets krijgt hij een mooie aanbeet en roept om het schepnet. We snellen toe maar achteraf hadden we gerust nog een tijdje door kunnen vissen....hij krijgt de barbeel niet aan de kant...steeds giert zijn molen weer en blijft de vis tegen de stroming hangen.

een monsterlijke dikke voor Ardennen begrippen.

Wel een mooi geluid iedere keer. Het is een spectaculaire dril. Ook de opmerking dat we nu wel weten dat hij een visje aan de haak heeft en dat iedereen het wel gezien heeft helpt ook niet. Hij staat te glunderen en te genieten.... Als dan eindelijk de barbeel in het net ligt zien we meteen dat hij erg dik is. hij is zeker 1 kilo zwaarder dan we gewend zijn te vangen hier. Niet erg lang , wel dik en stevig. Dat maakte de dril ook super en vandaar ook dat de barbeel zo sterk was. We hebben geluk vandaag en vangen zelfs 3 van deze super dikke barbelen. Voorzichtig strijken we ze een beetje af, misschien al kuit?? Toch is dat nog niet het geval. We ontwaren zelfs enige pellets.... We vangen dan ook niet alleen aan de smac vandaag maar ook aan de halibut en spicy pellet.

steeds elkaar helpen en blij voor elkaar.

Na enige uren vissen met de Dutch master blijft het fijne gevoel met de kortere hengels uit. Deze lengte hengel vist op deze manier van vissen niet fijn op dit water. Ik heb de hengel steeds in de hand gehad en niet vanaf een steun gevist. Mij scheelde het op het eind van de dag wel erg veel materiaal. Ik was slechts 5 onderlijnen kwijt terwijl Harold en Tim elk kort bij de 20 kwamen.

Tegen het eind van de middag als de beten al een tijdje uitblijven besluit Tim zijn waadpak aan te trekken om de bodem te bevoelen. We zijn erg benieuwd wat hij aantreft..In ieder geval meer water dan we verwacht hadden. Een meter of 15 uit de kant is het al meer dan 1.40 meter diep en kan hij niet verder lopen. De bodem voelt erg ruw aan met vrij grote stenen. Dit bevestigd zijn vermoeden dat tijdens het hoge water de bodem als het ware schoongespoeld is van kleine stenen. Halverwege het rechte eind ligt een flinke hoop kleine kiezel die na het hoge water is achtergebleven. De rivier wordt daar ter plekke nu wel erg smal. Als hij terugloopt naar de kant krijg ik nog een mooie aanbeet. Ik leid de barbeel naar Tim en die onthaakt hem in het water. Het blijkt onze vriend éénoog te zijn die we voor de derde keer deze winter op dit traject vangen!! Het is nummer 8 van vandaag en zeer tevreden rijden we weer richting Nederland.

een mooie groene ardenner barbeel

Thuisgekomen blijkt dat vandaag op de Waal en de IJssel ook al weer barbeel gevangen is. De omstandigheden zijn zo vroeg in het jaar al gunstig genoeg, ook voor deze rivieren. Echt los zijn ze nog niet, maar plaatselijk zal het al mogelijk zijn om ze ook hier te vangen. Voor ons komt dat mooi uit, over twee weken sluit het visseizoen op de Belgische rivieren en kunnen we naadloos overstappen naar onze thuisrivieren.

kapitein éénoog had ook weer honger....

Ook Harold had een dikkerd te pakken