week 30

goede wisselvallige vangsten

Afgelopen week begon de week goed met 6 barbelen op maandag. De 4 dagen die volgde waren goed en wisselvallig. Niet alleen bij mij maar ook bij andere barbeelfanaten. Er werd deze week op veel plaatsen gevist en ook ik zag regelmatig dat de kop van de krib bezet was. De wisselvalligheid kwam per dag tot uiting. De ene krib werd goed gevangen terwijl op de andere geen stootje te bekennen was. Opvallend was wel dat de meeste barbelen aan kaas werden gevangen. Kaas was duidelijk de baas ! Slechts op 1 krib kon ik met een pellet een paar barbelen vangen. Waren de barbelen op maandag nog in de 50 cm, de rest van de week haalden ze met moeite vaak de 40 cm.

vele kleine deze week

Dinsdag had ik 2 kribben bevist. Tussen de buien door wisselde ik van krib. Op de tweede krib kreeg ik pas beet nadat rond 19.00 uur een flinke bui gepasseerd was. Een paar kribben verderop overkwam Jos Raaymakers hetzelfde. Tussen de 40 cm barbelen zat gelukkig wel een exemplaar van dik in de 70 cm. Deze gaf ook een mooie strijd al duurde het niet erg lang. Met 9 stuks was het een goede dag. Op de zware montage kreeg ik maar 1x beet, de 70+er. Op de andere montage had ik steevast de hele week een 100 grams korf gemonteerd. Deze lag ook steeds minimaal 50 meter uit de kop van de krib.

Woensdag was ook een goede dag. Op de eerste krib had ik er 5 in iets meer dan een uur. Daarna viel ik 2 uur helemaal stil. Daarop besloot ik te verkassen naar een paar kribben verderop. Ook daar bijna hetzelfde beeld, 3 stuks in 45 minuten, daarna geen beet meer. Op de eerste krib ving ik ze met kaas op de tweede met pellets. Tijdens het vissen met kaas had ik ook de korf gevuld met een brok kaas. Op 2 kribben had ik telkens na het inhalen grind in de korf. Dat maakte de dagen helemaal kompleet. Gelukkig twee kribben waar in ieder geval weer grind ligt.

70+

Donderdag was volgens de verwachtingen een droge dag. Na de vele buien de dagen ervoor een verademing. Elke avond de week, rond de klok van half 10 barstte er in mijn omgeving steevast helse onweersbuien los. Ook 's nachts viel er vaak veel regen. Gelukkig bleef het die donderdag droog....helaas liet de vis het afweten. Slechts eenmaal kreeg ik een aanbeet, een barbeel van rond 60. 's Middags werd het zelfs erg warm toen eindelijk de bewolking brak. In notime steeg de temperatuur naar de 25 C. Ook op woensdagmiddag overkwam me dit. Na woensdag zakte het waterpeil weer langzaam. De afvoersnelheid was de hele week goed. Ook erg goed merkbaar was de vakantieperiode. Meer vissers op de kribben en veel minder beroepsscheepvaart. Op sommige tijden slechts een paar per uur. Op tijden met drukkere vaart kreeg ik dan ook de aanbeten.

kaas was de baas....

Vrijdag stond een sessie aan de IJssel gepland. Na een paar dagen Waal weet je dan niet wat je overkomt. Ondanks de mindere scheepvaart blijft de Waal een woeste rivier. De IJssel is dan een verademing. Vaak lees je dat de IJssel rustgevend is. Dat overkwam me vrijdag ook. Niet eerder had ik deze ervaring. Niet alleen de omgeving maar ook de rust op het water. Slecht een paar plezierjachten zorgde voor wat opwinding. De stroming was goed en hard. In alle opzichten had ik een rustige dag....geen enkele aanbeet.

Het resultaat voor mij was goed deze week ondanks de laatste twee dagen die maar 1 barbeel opleverde. Met 24 barbelen waarvan ca 80% rond de 40 cm opvallend veel kleintjes. Over de hele linie hetzelfde beeld deze week gezien de diverse telefoontjes. Gelukkig zijn ze weer vangbaar en dat is wat het belangrijkste is.

Vandaag nog afgereisd naar de Ardennen en een hele succesvolle dag gehad. Vandaag met de zon op het water was het voor de eerste keer dat ik de barbelen echt kon zien, zien flanken zien eten en zien bijten. Al met al een zeer unieke ervaring met weer veel leermomenten. Het was druk aan het water er werd veel gevist veelal op kleine elritsen. Later komt er nog een uitgebreider verslag van vandaag. Nu eerst een paar foto's

Volgende week is de update op woensdag i.v.m. een korte trip naar de Po in Italië. Natuurlijk voor de barbeel....

Overige vangstmeldingen

Waal

hee frans,

ik heb een paar dagen met schapen brokken gevoerd,
en gister ben ik met mijn vader weze vissen.
ik was bezig met een hengel eruit aan het draaien en draai om staat mijn vader met de andere hengel een barbeel te drillen.
het duurde lang voor hij erwas, we hebben hem 1 keer boven zien komen een bak van een beest! de 70 cm redde hij makkelijk, hij schudde een keer met zijn kop en weg was hij mijn onderlijn brak 3 cm na de lus.
op na de volgende krib, ma 20 minuten vissen: beet! hij trok de hengel uit de driepoot, ik pak de hengel maar voel niks meer ook dit ker was mijn onderlijn gebroken op 3 cm van de lus. hoe kan het dan? misschien door het lood dat er langs schuurt ofso?
in iedergeval mooi om 2 keer beet gehad te hebben.

groeten
stan croes

De dag erna deze mail....

mooie herkenbare dikke barbeel!!

hoi frans,

ik heb een mooie foto voor je van een barbeel van 82 cm!
gisteravond gevangen,
groeten stan croes.

Hallo Frans,

Ben vandaag wezen barbelen aan de waal. Had 2 barbeel power meegenomen maar op de zwaarste uitvoering gezet want ik had een nieuwe visser meegenomen 32/100 ste als onderlijn haakje 10 van fox eraan met een quickstopper eraan. Op de hair heb ik een pellet van sonubait met kaas en knoflook.

We vingen eerst 2 windes en eindelijk om 17:30 was daar de eerste barbeel van het seizoen. De barbeel was 47cm groot en kwam vrij makkelijk aan de kant. In het schepnet onthaakt en op de onthaakmat gemeten en foto gemaakt en op adem laten komen in het schepnet en hij zwom snel weg.

Heb 2 foto's meegestuurd en hoop dit jaar nog een keer met je aan de waterkant te staan.

Met vriendelijke groet

Jerry

hallo frans

ben helemaal vergeten om je vorige week de fotos te sturen van die mannen die een hap uit de krib voor en achter mij namen en er daarna weer een hap stene teruglegden maar is bij deze geregeld

verder vorige week vrijdag 5 stuks gevangen allemaal tussen 45 en 60 cm

donderdags 7 aanbeten gehad en er maar 2 kunnen verzilveren maar al met al het beste resultaat sinds lang

gr jos

hallo frans

heb even moeten zoeken maar hier heb je de fotos van een verlaagde krib aan de waal. duidelijk te zien dat de hele kop leeggespoeld is door het hoge water en dit eigenlijk hodig gerepareerd zou moeten worden

toevallig zat hier iemand op barbeel te vissen zoals je ziet,had er de hele dag gezeten  en deze barbeel gevangen

grtz jos esser

duidelijk te zien dat de kribben slecht zijn afgewerkt na de verlaging!!

Hey Frans,

Hierbij een paar foto's van afgelopen zaterdag, zoals je al weet ben ik toen met mijn vader naar de Waal geweest.

We hebben 3 kribben gehad, op de eerste hadden we na 3 uur vissen nog maar 1 barbeel van een centimeter of 40 na een heel voorzichtig aanbeetje.

Op de volgende krib vingen we 3 barbelen en een mooie winde van 53 cm. Toen het daar ook weer stil viel zijn we nog een krib verder gegaan. Daar vingen we nog 4 barbelen, totaal 8 stuks dus, de kleinste was rond de 40 cm, de grootste 65 cm. We hebben er niet één gevangen aan de kaas, 1 op een krabboilie en de rest op de Halibut pellet. Grappig, laatst was kaas juist het beste aas.

Groet Harold

Hoi Frans,

In het voorjaar heb ik een workshop bij u gevolgd. In deze tijd werd er slecht gevangen. Tijdens de workshop vingen we er dan ook maar eentje. Wel heb ik hier een hoop van opgestoken en ben het ook blijven proberen. Tijdens mijn vakantie in Italië, las ik op uw website dat er vorige week goed was gevangen. Het gevoel bekroop mij dat het mij nu ook maar eens moest gaan lukken. Vanavond heb ik dan ook twee barbelen weten te vangen op de Waal. Een was erg klein, de ander was erg mooi en zorgde voor flink wat kracht.

Groetjes Freek

Hallo Frans,

Ik kon het niet nalaten even bij je langs te komen middels dit mailbericht.

Afgelopen zondag terug van mijn vakantie in Frankrijk zag ik dat de weersvooruitzichten voor deze week eindelijk enkele mogelijkheden bood voor een poging aan de Waal.

Vanmorgen, woensdag zat ik dus om 08.30 met beide hengels in het water. Ambitieus gevoerd van tevoren, eerste hengel met 150 gr. korf  in de 3 e nering en 2 e hengel rollend met 140 gram in de 5 e nering.

Alles zag er goed uit, behalve de aanbeten. Zonnetje kwam door om ca. 10.00 uur en ik stond op scherp. Veel te vroeg, want het weer betrok en er kwam een frisse wind opzetten. Alle hoop verdwenen.

Totdat het om 13.00 opklaarde en weer warmer werd. Minder scheepvaart en mooie nering. Ik voelde dat er wat moest komen en ja hoor om 13.30, eindelijk na al die blanks van de afgelopen maanden.

Ik twijfelde aan mezelf en of de vis verdwenen was uit dat kribvlak…volgens mij toch wel een beetje.

Anyway, nog geen 10 minuten later de tweede. Allebei niet groot, 40/50, maar in elk geval vis en geen verloren vissessie. Eindelijk…..(maar ik ben nog niet blijen gerustgesteld…..)

Tot zover Frans, graag tot de volgende keer.

Met vriendelijke groet, René van Doornum

Hallo Frans,

Vorig jaar heb ik jou een keer aan de telefoon gehad en gaf jij mij een plek aan de waal, nou daar ben ik vandaag weer geweest. 1 barbeel van ongeveer 60 cm en 3 x goede aanbeet ( 1x te vroeg, 1x te laat aangeslagen en 1x mis ).

Ze willen goed bijten maar ik zit elke keer weer vast ondanks snel binnenhalen, de zwaarste korven die ik heb zijn 140 gram met anker ( hoe stel je eigenlijk dat anker? ) maar die blijven niet liggen in de neerringen tussen krib en de gele paal ( te licht, dus hoe doe jij dat? ) , en… op kaas wilden ze niet, halibutpellet matig maar op luncheonmeat gingen ze helemaal los, veranderen van aas deed dus heel wat alleen te laat ivm tijdgebrek.

Spijtig dat Gert  Broeze er niet meer is, had hem nog graag een keer willen onmoeten ( woont maar 6 km bij mij vandaan ), heel erg jammer.

Mvg Ralf Imbos

Hallo Frans,

Hierbij een berichtje n.a.v eerder contact wat we hebben gehad; Nou, de eerste barbelen uit de Waal zijn op de onthaakmat beland (80+ cm) en moet zeggen vindt het geweldig. Na 25 jaar actief karperen is dit weer een erg leuk deel als toevoeging op onze visserij. Tijdens al deze jaren karperen heb ik vaak barbeel als “bijvangst” gevangen en zou deze ervaring nu ook wat gerichter willen toepassen tijdens het barbeel vissen.

Groet,

Rob

hey Frans,

Afgelopen week was wisselvallig. Ik durf nog niet te spreken van een totale vangstverbetering. Ving ik er afgelopen donderdag 9 op een stek. Op de "thuisstek"
viste ik 2 sessies van 6 uur en was het nog slecht, met respectievelijk beide keren 1 visje.

Op een andere stek, waar we d'r vorige week nog 4 wisten te verschalken hadden we een complete blank dag.

Deze week weer een nieuwe uitdaging.

Grjus

Frank

ijssel

Hallo Frans,

Afgelopen  zaterdag wezen barbelen in de IJssel bij Zutphen. Na twee uur deze barbeel gevangen, verder deze dag niks meer. Mijn vis maat had na tien minuten een barbeel en verder ook niks.

Groeten van Teun

Enkhuizen....

Hallo Frans

hier in Enkhuizen[gelegen aan het IJsselmeer] zijn in de haven enkele barbelen gevangen. Heb altijd gedacht dat de barbeel een echte riviervis was.

Of hoor jij wel vaker van barbeelvangsten in niet stromend water in Nederland of het buitenland. Misschien een interessante ontwikkeling,overigens vangen we hier al jaren roofblei en meerval ,daar kijkt niemand meer van op hier.Ook een enkele kopvoorn trouwens.

vr gr Jaap Klopper.

Inderdaad opmerkelijk. Niet verwacht wel een mooi bericht....

roer

Hoi frans,

een kort verslag van mijn roertrip van afgelopen vrijdag en zaterdag.

Afgelopen vrijdag ging ik vol goede verwachtingen naar de roer. Alle omstandigheden wezen erop dat dit wel eens een goede dag zou kunnen worden. De waterstand was iets hoger, het weer was super. Na enkele uren moest ik huiswaarts keren met een dikke nul. Geen enkele aanbeet over een grote strook water die ik beviste. Ik probeerde vanalles maar het zat er gewoon niet in.

Dit was mijn 1e blank van dit jaar. Tja ooit komt er een dag dat je met niets huiswaarts gaat. Toch gaf het me geen rust omdat ik gewoon niet kon geloven dat er geen barbeel die dag in de buurt rondzwom.

Zaterdag ging ik terug met een ander plan. Ook zaterdag waren alle omstandigheden super en kon de barbeel niet uitblijven. Ik beviste een grote strook die ik ruim van voer zou voorzien. Mijn plan slaagde en ik ving binnen anderhalf uur 4 mooie barbelen van 61,62,64,66 cm. Verder kon ik nog vier kleine barbelen vangen van ongeveer 10-12 cm. Met de barbeelstand zit het dus wel goed. De dag kon gewoon niet meer kapot en ik was dik tevreden. Vlak voor het inpakken kreeg ik er nog een dikke op. Na een korte dril schoot de haak net voor mijn landingsnet los, weg en dus vette pech.  Ik zag dat het een mooie dikke barbeel was. De 5e was me blijkbaar niet gegund.

Zo zie je maar weer dat de roer een grillige rivier blijft en vol met verrassingen. Het is ook een rivier waarbij ze je niet zomaar het net in zwemmen en je vaak tot het uiterste moet gaan.

Groetjes,

Richard

USA

veel overeenkomst met barbeel

Ha Frans,

Wat mooi om te lezen dat de Barbusvangsten op onze nederlandse rivieren weer een beetje de goede kant op gaan!  Dan ga ik ook maar weer eens een barbeel expeditie plannen.

Bijgesloten enkele plaatjes waarvan ik dacht dat jij ze misschien ook wel leuk zou vinden.
Ik ben onlangs (voor de tweede keer) bij Amerikaanse hengelvrienden op bezoek geweest. Mijn vrienden zijn niet zoals de stereotype Amerikaanse (Bass/Walleye) hengelaars. Het zijn allemaal gepassioneerde allrounders. Veel van de soorten die wij als europese hengelaars het interessantst zouden vinden, worden door het grote Amerikaanse vispubliek genegeerd, dus de paar mensen die zich daar wel op richten, hebben het rijk alleen!

Het is daar een paradijs voor de allrounder. Ik heb 40 vissoorten gevangen, waarvan er 14 nieuw waren voor mij. Prachtige rivieren vol met vis, rust en ruimte genoeg! Voor een paar tientjes heb je een jaarvergunning die geldig is in de hele staat (de staten waar ik dit keer heb gevist, zijn allemaal vele malen groter dan heel nederland). De vergunning is een papiertje van het formaat credit card, en meer hoef je niet bij je te hebben. En dan mag je overal vissen. Bij een stuw? Natuurlijk mag je daar vissen! Je hebt immers een vergunning! Waarom zou dat niet mogen? Dat zijn toch juist hotspots?! Tsja, en dan zijn er landen (piepkleine landen) waar je met 5 "vispassen" en een half pond aan boekwerk nog niet weet waar je aan toe bent en nog op vele VELE plaatsen niet mag vissen...

Maar niet gezeurd, plaatjes! Ik heb de soorten uitgezocht die jij als Barbeel-man vast kunt waarderen. Vijf soorten Redhorse, een White Sucker en een Northern Hogsucker (is die niet komisch?) In plaats van snordraden hebben al deze vissen dikke lippen vol met papillen. Iedere soort heeft een uniek stel lippen. De grote River Redhorse (die goudbruine bruut) was een van de hoogtepunten van mijn verblijf. Op zicht gevangen in een glasheldere, snelstromende rivier. Dat was een behoorlijk gevecht aan mijn lichte vijfdelige 11 voet, 1.25 lb reishengel. Qua kracht en stoerheid deed deze vis zeker niet onder voor een enorme barbeel!