week 25

Enkele maanden geleden kreeg ik het verzoek om de voor 1e jaars leerlingen van Sportvisacademie Alkmaar een barbeeldag te verzorgen. Samen met voorzitter van Sportvisserij NoordWest Nederland Gerard Roosloot hebben we deze dag op poten gezet om deze leerlingen kennis te laten maken met de barbeelvisserij. Nederland kent momenteel 3 sportvisacademies en deze uit Alkmaar mocht de spits afbijten. Als datum kozen we voor woensdag 15 juni. Mede omdat de barbeel normaal gesproken goed te vangen vanaf juni. De slechte vangstberichten van de afgelopen weken temperde de verwachtingen, toch keek ikzelf al een paar weken uit naar deze dag. Er kwamen maar liefst 28 leerlingen die 14 kribben zouden bezetten. Dat zou een goed beeld op kunnen leveren. Er werd gevist op de kribben in Gendt waar we de volledige medewerking kregen van de plaatselijke hsv de Snoek. In hun clubgebouw kreeg de klas eerst een uitleg over de barbeel en zijn gewoontes, waarna er gezamelijk een montage werd geknoopt. Daarna vertrokken we naar het water waar er ca 3 uur gevist zou worden. Diverse vrijwilligers begeleidde de fanatieke leerlingen, de meeste van hen zijn vooral karpervissers.

ook zij wachten.....

Bij aankomst aan het water werd wel meteen duidelijk dat de bijna voltallige klas uitsluitend vist op karper. Stromend water was hen onbekend. De rivier Waal maakte een enorme indruk op hen. Ook de scheepvaart trok veel aandacht. Op deze woensdag was het niet erg druk met de boten. Ondanks de stijging van het waterpeil waren de meeste schepen toch maar half gevuld en kleiner van formaat dan normaal. Voor de leerlingen maakte dat niet uit, die kende voornamleijk vijvers en plassen... In alle opzichten hadden we een perfecte dag uit gekozen. Voor en achter ons trokken zware regenbuien langs ons. De waterstand en watertemperatuur waren ideaal, nu alleen nog wat barbelen.... En net als de weken ervoor lieten deze het massaal afweten. Slechts op 1 krib werd er een barbeel gevangen. Er werd met een vrij statische en een rollende montage gevist i.c.m. pellets en kaas. Al met al een teleurstellend resultaat, ook al waren de vangsten al weken slecht. Diegene die de barbeel uiteindelijk ving toonde wel hetzelfde enthousiasme als alle andere sportvissers die voor het eerst een barbeel vangen, wat vaak resulteerd in het zgn barbeelvirus. Ook hij vertoonde deze symptonen...

kwamen ze maar eens los.....

Het afgelopen weekend heb ik zelf niet gevist. Niet alleen de slechte vangsten maar ook het vooruitgestelde slechte weer hielden me thuis. Toen ik zondagavond mijn mailbox checkte bleek dat er veel meer zo over gedacht hadden. Ik kreeg beduidend minder mailtjes, en voor het eerst sinds 3 jaar had ik zelfs alleen maar blankmeldingen.... Met een groep van ca 250 barbeelvissers heb ik wekelijks contact via de email en telefoon over hun vangsten. Het zat er al een paar weken aan te komen en hopelijk hebben we nu het echte dieptepunt bereikt. Ook komen er via die mails natuurlijk diverse vragen en opmerkingen mee waarin het steeds gaat over het feit waarom de vangsten momenteel zo slecht zijn. De vele meningen lopen uiteen van een late paai tot lage waterstand en verzanding tot de schuldige vinger naar de beroepsvisserij. Waar het nu precies aan ligt is erg moeilijk te zeggen. Deels omdat we nog maar sinds enkele jaren bekend zijn met de barbeel in Nederland. Of we er uiteindelijk ooit zullen achterkomen is de grote vraag. Wel is het duidelijk dat de vangsten nu erg slecht zijn. Sporadisch worden er echt wel barbelen gevangen. Niet iedereen wil zijn vangsten teruglezen. Wat mij persoonlijk opvalt is dat het vorig jaar ook al een stuk minder was ten opzichte van het jaar daarvoor. Ik persoonlijk denk dat waar geen vis is je ze ook niet kunt vangen. Waar ze nu wel zijn kan ik ook niet aangeven. De paaitijd moet al achter ons liggen. De optie dat de barbeel dit jaar ver weg is getrokken om te paaien op grindbedden kan ik niet helemaal delen. Ook op een riviertje als de Roer zijn ze nu niet aanwezig terwijl ze daar normaal volop paaien. De omstandigheden zijn nu optimaal voor de barbeel. Over enkele weken weten we iets meer, al zullen we nooit een antwoordt krijgen voor de huidige slechte vangsten.

Overige vangstmeldingen

ijssel

Huidige situatie IJssel:

Afgelopen week 2x aan de IJssel geweest. 2x een korte sessie van 2-3 uur. Beide sessies 1 barbeel kunnen vangen. Een nieuw record qua tijd. 5 tellen na het neerleggen van de hengel in de hengelsteun.

Beide barbelen rond de 45 cm. Voor de rest alleen brasem en veel korte tikjes op de top.

Groeten,

Lorenz

luxemburg

Hey Frans,

Gisteren ben ik met Jurgen naar Luxemburg naar de Sure geweest.
Laag kristalhelder water, in een paar "diepe" (circa 40-50cm) putten hadden wat barbeel gespot.
De taktiek heb ik wel een beetje aan moeten passen, de bodem daar is bezaaid met middelgrote tot grote keien, fijne grintplaten waren er niet.
Op zink vissen was dus geen optie, rollend ging niet, je zat constant vast.
Na wat proberen met de dobber aan de gang gegaan, eerst met maden, maar daar ving ik alleen forel en grondel aan, barbeel was niet geïnteresseerd.
Toen met smac op de haak, dat trok de barbeel wel, ze kwamen regelmatig kijken maar deinzden op het laatst weer terug.

Op een gegeven moment lagen er twee achter een grote steen, daar kon ik mooi de dobber met de stroming mee laten gaan en zo se smac voor hun neus presenteren.
Na een paar pogingen zag ik één van de twee draaien, een halve seconde later dook mijn dobber weg, ik aangeslagen en hangen!!! Kicken !! Even later was mijn eerste Sure-barbeel een feit, ik helemaal gelukkig.
Hierna nog wat geprobeerd maar het bleeft bij deze ene.
Was best moeilijk vissen daar, maar wel leuk.