week 22

Aanpassen

Schrikken doe ik niet zo snel en me aanpassen aan de omstandigheden die er op dat moment spelen lukt me ook altijd. Er is altijd wel een gaatje of positiviteit uit de situatie te halen. Toch moest ik afgelopen weekend een paar keer flink achter mijn oren krabben toen ik aan de waterkant van de Waal kwam. Het water was weer gezakt. Geen verrassing dat had ik al kunnen volgen op internet. Ook de stroomsnelheid was erg teruggenomen. Deze is nu nog maar de helft van de normale snelheid ( 1600m3 per sec.) Maar dat het in werkelijkheid zo slecht gesteld was..... lobith geeft nu 724 aan.

De stroomnaad die normaal langs de kop van de krib raast, ligt nu meer dan 25 meter verder. De Waal stroomt altijd krachtig, maar wat ik nu zag...natuurlijk het is nog altijd bovengemiddeld maar dan nog. Mijn korven van 240 bleven liggen waar ze het water raakte. Ook later bleek dat een korf van 80 gram gewoon bleef liggen. Normaliter kun je met deze gewichten op afstand vissen omdat ze door de stroming worden meegenomen nu kwam er geen beweging in. het was erg moeilijk om de stroomnaad te bereiken. De lijndruk kon ik niet voorkomen en daardoor werd de montage steeds te ver naar het minder stromende gedeelte gedrukt. Ook het vissen met een bocht in de lijn bracht me geen soelaas. Dan weet ik dat het moeilijk wordt en alles uit de kast moet halen.

eindelijk tijd om hun ook een knoop te leren....

Zaterdag probeerde ik het een paar uur. De temperatuur was ideaal, de wind eigenlijk te hard, de voorspelling was dat het droog zou blijven. De neringen lagen erg ver in de rivier en dus probeerde ik het met zware korven en een bocht in de lijn. Al snel zag ik dat dit niet zou helpen. De ervaring leert dan dat het op die stek moeilijk gaat worden. Aanpassen aan de situatie is dan het enigste wat barbeel kan opleveren. Mijn lichtste korf die ik bij had woog 80 gram. Voor de omstandigheden nog te zwaar....50-60 gram was beter geweest. Deze zaterdag was de scheepvaart ook erg minimaal. Daar kon ik ook al geen beroep op doen, de extra zuigingen die dat normaal oplevert. Ook de scheepvaart heeft last van de lage waterstand. Minder vracht en minder snelheid maken de Waal nu bijna tot een kanaal.... De watertemperatuur is de laatste 4 dagen met 1,5 C gezakt. Ook al geen gunstig gegeven.

Lourens Wijnsouw ving ook dit weekend aan de Waal

Met de minimaal rollende montage wist ik toch nog een barbeel te strikken op een halibutpellet. Het enigste wapenfeit van deze middag. Verder kreeg ik geen enkele tik op de top te zien. later toen ik huiswaarts reed heb ik nog enkele ander stukken bezocht en zag dat de koppen van de kribben bijna bloot komen te liggen. We hebben heel hard een meter water nodig. Niet alleen de boeren en de tuinen maar ook de rivieren.. Op TotalFishing was afgelopen donderdag te lezen dat Leon Haenen een schitterende dag had gehad vorige week op de grensmaas. Hopelijk kan hij daar een tijdje op teren en heeft hij nu extra tijd om te bidden voor regen....dat lukt hem normaal vrij aardig.

Duidelijk is in ieder geval dat het nu erg moeilijk is op de grote rivieren om succesvol te barbelen. Wat de Waal betreft zou ik nu de ondiepe stukken en binnenbochten helemaal mijden. Zoek het nu in de buitenbochten, zeker daar waar de schepen vlak langs de kribben komen. Daar is nog relatief veel stroming te verwachten. Aan de IJssel zijn er meer mogelijkheden. Daar is een montage iets makkelijker in de rivier op zijn plek te houden. Daarvoor is het vissen met een bocht in de lijn wel noodzakelijk. Nadat het lood de grond heeft geraakt, geef je snel 10-15 meter extra lijn. Daardoor wordt de lijndruk een heel stuk minder en is het mogelijk relatief lang recht voor je uit te vissen ( bv vanaf de oever). De aanbeet verloopt wel anders...de top zal bij een aanbeet niet naar beneden getrokken worden maar lichte tikken naar achteren weergeven. Draai nu eerst lijn naar binnen voordat je aanslaat anders is de kans zeer groot dat de haak niet gezet wordt.

Voorlopig komt er geen regen van betekenis. Aankomend weekend wordt het ook nog eens erg warm. Ook deze week zal het weer heel moeizaam worden.....

nog even en ze komen helemaal vrij te liggen...

Hey Frans,

Het was weer een zwaar dagje vandaag!

Vanmorgen rond kwart voor 7 zat ik aan de Waal..

Op de krib was het ook alles behalve diep, maar rond 7:15 kon ik na een paar korte tikjes toch de eerste barbeel van de dag landen, een kleintje van ik schat hem nog geen 40cm. Rond 8:00 kreeg ik twee hele korte tikjes op mijn top waarna het weer stil viel, ik baalde dat de aanbeet niet doorzette en liet mijn lijn nog een minuut of 10 liggen. Toen ik hem binnen haalde bleek een klein barbeeltje zich vergrepen te hebben aan mijn kaas, ik denk dat ie nog geen 30cm was, maargoed, we tellen hem. Hierna bleef het akelig stil en ging het steeds harder waaien. van 1 tot 2 nog even op een andere krib geprobeerd, is ook niet super diep maar daar lag de stroomnaad in ieder geval vlak langs de krib. Helaas hier ook geen aanbeet meer gehad.

Het is nog taai op dit moment, het wordt tijd dat het eens een tijd flink gaat regenen zodat het waterpeil een stuk stijgt, het staat nu extreem laag, zeker voor deze tijd van het jaar.

Tot zover het verslagje van vandaag.

Groet Harold

Hoi Frans,

De 2e reis naar Duitsland zit er op. Was de eerste trip begin april een orientatie, nu was het dus de bedoeling om de vergaarde kennis van de stekken te toetsen.
Nadat ik eerst mijn vergunningen had opgehaald was ik maandag om 16.00 uur aangeland bij stek 1.
Het bleek een prachtig stuk water met een diepte van ca 2,5m en een mooie grindbodem, met op een meter of 18 een geultje. Geen problemen met vastzitten en scheepvaart!!
Veelbelovend. Na een uurtje, waarbij ik constant met 2 hengels flink wat korven (180gr) met maden had gebracht kwam de 1e  aanbeet van een Rijn barbeel.

Rhein barbeel

Geen grote, ca 40cm, maar dat was geen belemmering voor de vreugde. Ze waren er. Vrijwel meteen daarna volgde een 2e snoeiharde, echte, barbusaanval.
Na een enerverende dril kwam een leuke zestiger in het net. Er volgden er daarna nog 2. Een goed begin van 4 stuks in 3 uurtjes vissen.

Dinsdag heb ik 2 andere stekken bevist. Stek 2 moet eigenlijk beschouwd worden als een "hoogwaterstek". De 3e stek die ik geprobeerd heb lag zowat 750m stroomopwaarts van de 1e stek. Deze stek was van een andere garnituur. Ca 4m diep en een zware stroom. Korven van 200gr+ waren hier echt nodig anders hield je het niet op de plek.
Deze stek leverde slechts 1 vijftiger op.

Woensdagmorgen nog maar eens op de 1e stek geprobeerd. En ja hoor. Weer 4 mooie, beresterke, maar compleet afgepaaide barbelen. Ik snap niet waar ze de kracht nog vandaan halen na de paai.

Kortom; 8 barbelen in 2 sessies van 3 uur.

grjus
Frank

Hoi Frans,

Na een paar leuke dagen in Duitsland, werdt het geduld weer danig op de proef gesteld aan de Waal.
   Vandaag, vrijdag de 27e,  om 12.10 uur een vijftiger, en om 12.15 uur nog een vijftiger.
  Dat was het dan weer; van 10.00 uur tot 18.00 uur.

Lange dagen zijn het momenteel.

Grjus

Frank

mooi uitzicht daar in Duitsland

Ha Frans,

We zijn vandaag wezen vissen in de Vienne in Frankrijk. Overdag niks gevangen. Het was 30 graden, denk te heet voor de vissen! Zijn "s avonds terug gegaan en hebben 3 barbelen kunnen vangen en wat brasem. De barbelen waren 2x 60 cm en 1 keer 50 cm.

We houden je op de hoogte!!