week 39

In Memorium Bart Serreyn

Afgelopen vrijdagmiddag bereikte mij het trieste nieuws dat mijn barbeelvriend uit België Bart Serreyn tijdens een ongeval op zijn werk in Vietnam om het leven is gekomen. Slechts 3 dagen ervoor hadden we ons laatste mailcontact.....

Ik heb Bart 2 jaar geleden voor het eerst ontmoet op de visbeurs in Kortrijk. Sindsdien hadden we regelmatig mailcontact en gingen we ook regelmatig samen vissen voornamelijk aan de Waal. Samen met zijn vrouw Heidi verbleef hij dan op een camping waar ik ze altijd bezocht tijdens hun verblijf. Tijdens zo'n sessie samen met Bart bereikte ik een mijlpaal, ik ving in zijn gezelschap mijn 1000e barbeel. Hij was nog trotser dan ikzelf...Drie weken geleden kwam ik Bart per toeval tegen toen hij aan het vissen was in de Ardennen. Ik sprak zijn zwager aan die een eind van hem af stond. Toen hij zei dat zijn zwager regelmatig in Nederland op de Waal viste wist ik al meteen dat het Bart moest zijn. Die stond een eind verderop in de struiken te vissen. Een hartelijke ontmoeting volgde. Net als ik verbleef hij ook de nacht in een plaatselijk hotel en zo spraken we af om de volgende morgen samen te vissen. Jammergenoeg zou dat onze laatste sessie samen worden.

Een paar weken geleden toen Gert Broeze overleed kreeg ik van Bart een mail daarover. Ze hadden elkaar nooit ontmoet maar het leek wel of hij hem kende. Net als Gert werkte Bart in het buitenland waar hij dan 6 weken verbleef. De 6 weken erop was hij dan vrij. Bart sprak in die mail dat hij het heel erg vond dat Gert zover van zijn gezin alleen was gestorven in den vreemde. Hij hoopte dat dat hem bespaard zou blijven........ Ook tijdens onze laatste ontmoeting sprak hij daarover. Het zat hem diep dat Gert op die manier was heengegaan. Dat hem dit nu moet overkomen is erg wrang !!

Bart met zijn eerste waalbarbeel begin vorig jaar

Bart was naast een verfent barbeelvisser ook een verwoed bedenker om een montage te verbeteren. Alles wat hij zag waar hij het nut van inzag maakte hij zelf na. Ook tijdens onze laatste ontmoeting kreeg ik van hem iets waarvan hij dacht dat het een hele verbetering was. Het betrof een lood variatie om minder vast te komen zitten. Hij had het zelf nog maar éénmaal getest zonder resultaat. Afgelopen zondag in de Ardennen heb ik er mee gevist met als resultaat 11 barbelen en niet één maal een vastzitter !! Daarover ging ook ons laatste mailcontact....hij was trots dat het werkte. Deze constructie zal voortaan zijn naam dragen.

Bart ik ben je heel dankbaar voor je warme vriendschap. Je was een grootse man en onze gesprekken waren altijd zeer prettig. Je was een hele wijze man die iedereen altijd een hart onder de riem stak zeker in slechte tijden. Ik zal je zeker heel erg missen! Ik wens via deze weg Heidi en de kinderen heel veel sterkte toe in deze zware dagen.

Bart ik weet zeker dat op de plek waar je nu bent je Gert zult ontmoeten en dat jullie samen veel tijd zullen doorbrengen.

Bart Bedankt...

Onnodig om te zeggen dat ik hoop dat het hier bij blijft. In heel korte tijd heb ik twee barbeelvrienden verloren die voor hun werk in het buitenland verbleven en daar het leven lieten...

Het was afgelopen week genieten van het nazomerse weer. Donderdagmiddag besloot ik te gaan vissen aan de Waal samen met Rico Jan. Normaal verblijf ik in de strook Lobith - Nijmegen maar ook afgelopen week werd daar stevig geblankt zoals het hele jaar daar al vaker gebeurd. Diegene die er afgelopen week vingen moesten genoegen nemen met 1 of 2 stuks. De berichtgeving van het stuk Dodewaard - Zaltbommel zijn de laatste weken een stuk beter. Daarom besloot ik een poging te wagen in die regio. Op een onbekende krib die er op het eerste gezicht erg goed uitzag pakte we de hengels uit. De stroomnaad boog op de krib naar buiten toe. Een heel gunstig teken. De montage blijft hierdoor beter in de rivier liggen. De eerste nering liet een diep gat zien voorbij de kribZoals ik bij aankomst al verwachtte bleef de korf van 240 gram zonder probleem in de stroomnaad liggen. Ook vandaag waren en lange tijden met zeer weinig scheepvaart en op die momenten vielen de beten even weg.

kogelrond

Als de scheepvaart dan ineens weer op gang kwam namen de beten ook weer toe. Tijdens het voeren met de korf had ik het voer een beetje te vast aangedrukt en de korf kwam dan ook half vol mee terug. Ik was blij verrast met wat ik zag. Het betrof slechts een beetje voer, de rest was grind... Dat kon al niet meer misgaan! Een tweetal uren daarna bleek dat ook wel. 6 barbelen, waarvan 5 meer dan 60 cm en 1 zelfs over de 70 cm ging waren het bewijs dat mijn gevoel goed was. Alle 6 barbelen werden gevangen aan de pellet en vertoonde een kogelronde gezonde toestand.

Het was erg druk aan de waterkant. Op een bepaald stuk waren zelfs 3 kribben opeen bezet. Het mooie weer trok nog veel barbeelvissers over de streep. Ook in het weekende werd er veel gevist op barbeel met goede vangsten als resultaat. Op sommige kribben werden mooie aantallen gevangen. Opvallend veel meldingen met vangsten aan de pellet daar waar kaas al weken de boventoon voerde. Niet alleen de Waal maar ook de IJssel werd druk bevist en ook daar mooie aantallen. De laatste weken komen ze ineens los op bepaalde stukken. Met de vooruitzichten van het weer in het achterhoofd zal het zeker nog een paar weken duren voor ik verwacht dat de vangsten gaan inzakken. Diegene die nog willen gaan kan ik adviseren om dat de komende weken nog te doen.

Overige vangstmeldingen

Waal

Hoi Frans,

Wij hebben weer genoten van het lekkere weer en goed gevangen!!!

We hadden er 7 totaal en nog 1 verspeeld voor de kant het waren allemaal dikkertjes en tussen de 45 en 60 cm.

Groeten,

Hendrik-jan

Hoi Frans,

Daarnaast wil ik je nog even meedelen dat n.a.v. die mooie sessie van afgelopen donderdag ik het niet kon laten om afgelopen zaterdag opnieuw af te reizen naar zelfde krib met mijn broer. Het weer was eveneens perfect en onder gelijke omstandigheden als afgelopen donderdag. Om 12:35 uur had ik 2 hengels in het water en na 30 minuten kreeg ik voor het eerst beet (witvis dacht ik), misgeslagen, na 5 minuten weer beet en weer misgeslagen. Tot 10 minuten later en toen wel raak. Een mooie grote brasem. Echter geen barbeel beten.

Een uur nadat ik begon een mooie run en een barbeel van 64 cm. Daarna tot aan 16:30 uur nog 6 barbelen, waaronder een prachtige barbeel van 78 cm op de crab-pellet 14mm. Schitterende dril aan mijn shimano Catana gehad, het duurde ca. 7 minuten voordat ik hem in mijn net had. Wederom een super sessie met 7 barbelen op een in mijn ogen heel behoorlijke krib.

Met vriendelijke groet,

Rico Jan Roering

78 cm

IJssel

Hey Frans,

Na een blank sessie op 25 september heb ik vorige week weer een voerplek gemaakt aan de ijssel, Woensdag en donderdag een paar emmers pellets gevoerd en vrijdagmiddag vissen. Toen ik aankwam zag ik dat jammergenoeg alle plekken bezet waren,toch maar even een praatje gaan maken, op de plek zat barbeel kollega Andre Brandsma + Sr, van Angler.nl , leuk kennisgemaakt, vreemdgenoeg had hij nog geen barbeel gevangen,ben toen in de hoek van de krib gaan zitten en met verre worpen op 3/4 van t kribvak gaan vissen, moest even naar de auto  voor mn schepnet maar terug moest ik rennen want mn hengel stond al te stuiteren in de steun,gelukkig had andre een schepnet klaar liggen en kon een mooie barbeel van 71cm geland worden, Andre viste met maden en andere pellets en het was al gauw duidelijk  dat de barbeel de voorkeur gaf aan de gevoerde pellets.

Om half 8 stond de teller op 9 vette barbelen(en 12 brasems) waarvan 5 60tigers en 3 70tigers de grootste was 76cm en 4,5kg gelijk aan mn oude record.

Eindelijk weer een goeie sessie aan de ijssel, dat beloofd nog wat voor t najaar!