week 38

een goed weekend

Met een graad of 23 in het vooruitzicht en een lage waterstand besloot ik dit weekend weer eens af te reizen naar de Ardennen. De dagen ervoor via google earth naar geschikte plekken gezocht om deze via de heen en terugreis even te bezichtigen. Want ter plekke kun je het beste beoordelen hoe de stek er werkelijk uit ziet. Met de zon in het vooruitzicht zou het veel makkelijker zoeken zijn. De bodem is dan goed zichtbaar en de eventuele diepere gedeelten ook. Maar niet onbelangrijk het spotten van de barbeel is dan ook goed mogelijk.

De verwachtte lage waterstand bleek nog lager te zijn en op sommige plaatsen was het niet meer dan een paar meter breed. De vele stenen op de bodem doen je dan afschrikken en toch als je dan goed kijkt zie je ook weer mogelijkheden. Zo rijdend langs het water kwamen we langs een stuk waar de rivier een meter of 20 breed was en de diepte schatte ik er op 50 cm. Het was kraak en kraakhelder en je zag alleen wat stenen op de bodem liggen. De stroming was zeer gering en de overhangende bomen leken een goede schuilplaats voor de aanwezige barbeel. Het was gokken of ze er lagen. Ik voerde op 3 plekken flink wat hennep en liep daarna rustig terug om de spullen klaar te maken. Een minuut of 20 later zie ik op de middelste plek al een barbeel flanken. Niet veel later begint het water ineens te stijgen, de stroming neemt ook meteen flink toe en 5 minuten later staat er ruim 30 cm water meer. In het begin verkleurd het water bruin maar een paar minuten later komt er een massa heel fijn toiletpapier mee wat het water bijna grijs kleurt. Het is overduidelijk dat een overstort van de riolering in werking is gezet want de drollen drijven massaal mee. De geur van het water veranderd ook naar penetrant en al met al duurt het bijna 2,5 uur. Al die tijd krijg ik geen enkele aanbeet. Mijn lijn moet ik regelmatig schoonmaken dat wel....

Na 2,5 uur begint het water ineens met dezelfde snelheid dat het steeg weer te zakken. Ook de papiermassa is over en tegelijk zie ik op een van de plekken barbeel zwemmen. Ik schiet wederom wat hennep en niet veel later is het flanken weer te zien. Een teken dat ze eten en niet veel later staat voor de eerste keer de hengel krom. Het flanken is net waarneembaar, de rest is niet te zien. Het water is te troebel na de stroomversnelling. In een uur tijd vang ik 4 barbelen allen rond de 60 cm. Daarna is het gedaan met de pret en de 3 uur die volgen zie ik niets meer gebeuren. De troebelheid van het water neemt wat af maar het zicht blijft slecht. Het was oorspronkelijk de bedoeling om tot na de schemer door te vissen, maar rond 19.30 uur besluiten we toch maar op te breken. Ondanks de geur knorren de magen en zoeken we ons nachtverblijf op. De dag erop wil ik deze stek nog even proberen en besluit een paar kilo kleine pellets te voeren op één plek. Ik ben nieuwsgierig wat het resultaat daarvan is.

De zondagmorgen begint een beetje heiig maar al snel loopt de temperatuur op. We rijden via een andere weg naar het water terug met de bedoeling onderweg andere stekken te bezoeken. Twee ervan vallen tegen en kunnen we wegstrepen. De derde ziet er wel goed uit met ook hier een mooie diep gedeelte. Het water is zakkende en nog een beetje troebel. Ik besluit het hier even te proberen maar kort na aanvang stijgt het weer en wederom komt er een massa fijn papier mee. Het is ongeveer dezelfde tijd als gisteren dat het gebeurd. Ik probeer het een uurtje of twee maar krijg geen beet. Ondertussen wordt het stuk water waar we zijn druk bevist. Twee personen vissen met de vaste stok en drie vliegvissers proberen het op verschillende plaatsen. Er stopt regelmatig een auto, het is duidelijk dat dit een druk bezochte en beviste stek is. Aan de vaste stok worden 2 forellen gevangen. Kort na de middag rijden we richting de plek waar ik de dag ervoor flink gevoerd heb.

Hopelijk is daar de papiermassa al weg en hebben we wat zicht. Aangekomen op de stek is daar het water net zakkende. Ik loop naar de voerplek en zie verschillende barbelen flanken... een zeer goed teken. Dat zal later ook blijken. In een paar uur vangen we 11 barbelen, de meeste moddervet en kogelrond. Ze schijten flink wat zwarte smurrie uit een teken dat de pellets lekker waren. Die worden dan ook gretig gepakt als we die aanbieden. Maar ook de smac doet het uitstekend. Tot drie maal toe breekt de onderlijn tijdens een run. In de paar uur dat we daar verblijven wordt het water zeer helder en met de zon erop is alles goed waarneembaar. 3 x zie ik hoe een barbeel mijn aas pakt en voel ik tegelijkertijd de tikken op mijn top. Een sensatie die zijn weerga niet kent, dat kan ik garanderen!! Het is zo'n mooi en spannend gezicht om de barbeel tergend langzaam naar je aas te zien zwemmen. Opvallend was dat als ze ondertussen niet flankte ze gewoon over je aas heenzwommen en het links lieten liggen.

Regelmatig schoot ik hennep en kleine pellets over de stek heen en niet veel later werden de barbelen weer actief. Het was de hele middag erg genieten van de diverse mooie runs, het flanken van de barbelen en ook het gedrag wat ze vertoonde als ze niet aten. Al met al weer een leerzame middag wat het zoeken naar barbeel op laag water weer een stukje eenvoudiger heeft gemaakt.

De montage die we gebruikt hebben dit weekend bestond uit een wartelloodje van 30 gram in combinatie met de runrig. Één daarvan had ik via een loodje omgeturnd tot een vastloodsysteem en de andere een gewone vrijloop gelaten. Er waren geen onderlinge verschillen in de vangstverhouding, en het gewicht van de loodjes gaven ook niet echt een verschil in aanbeet of run. De gebruikte onderlijnen waren tussen de 100 en 150 cm van 22/00 en de gebruikte haken was haakmaat 12. Moe maar erg voldaan reden we tegen de avond terug. Het vissen met de hengel in de hand en het constant turen in het water is toch vermoeiender dan we dachten...maar het was weer alles waard!!

kogelrond op zondag..

ook vanuit Hasselt succesvol.

prachtige kleuren

Overige vangstmeldingen

Waal

Ha Frans,

We zijn nog naar de waal geweest vandaag. Het was zo mooi weer! Resultaat 6 barbelen Allemaal 50+! En nog 2 verspeeld

Groeten,

Martin en Hendrik

IJssel

Hallo Frans,

Ik ben afgelopen vrijdag weer een dagje naar de IJssel geweest.

Om 09.15 kwam ik aan en om 9.30 lagen mijn hengels in het water, en had er gelijk een winde van 45cm aan.
  Ondanks dat ik lekker in het zonnetje zat, wilde de vissen verder niet bijten .
  Om 18.30 heb ik voor het laatst m`n hengels beaasd en begon met het opruimen, ik was bezig mijn stoel in te klappen toen ineens mijn baitrunner begon te gieren ( een mooier geluid bestaat haast niet !! ) .
  Ik keek op en pakte de 1e hengel uit de steun, klikte de baitrunner eraf en voelde gelijk dat het raak was !!

Na een paar keer draaien voelde ik de wilde schokken aan de lijn, dit was onmiskenbaar Barbeel, en geen kleintje ook.
  Na diverse runs kon ik de vis naar de kant krijgen, op het laatste stuk met de punt van de hengel naar beneden kwam de vis mooi omhoog.
  De barbeel besloot toen maar om de krib heen te zwemmen . De Beastmasterclassic 2.0 ging hoepeltje rond!!
  Na deze weer terug gedrild te hebben gaf hij het op, en was het tijd om te scheppen, en bij te laten komen ( ik ook ) . Wat een geweldig gevecht, zo zie je maar de aanhouder wint !!
  De barbeel was 73cm en mooi vol gegeten jammer dat ik alleen was en geen mooiere platen kon schieten.
  Gevangen op de marine halibutpellets met kaas flavour, tja je probeert wat he als ze niet willen bijten !

Groeten,

Robin Vieleers

Semois

Beste Frans,

Dit weekend nog voor een laatste maal dit seizoen gaan vissen naar de Semois.

De waterstand van de Semois was gestegen tegenover een maand geleden, maar stond voor deze tijd van het jaar toch nog behoorlijk laag.
Er stond een mooie stroming en het water was kraakhelder.
Geen toeristen meer, weinig kayaks en gedurende het hele weekend prachtig weer.
Toch zie je dat stilaan de herfst zijn intrede begint te doen.

Vrijdagavond een drietal uurtjes gaan vissen. Tegen alle verwachting in was de vangst goed, de vis zat duidelijk op mijn stek :
De eerste gehaakte barbeel onwikkelde tijdens zijn run zo'n kracht dat hij mijn onderlijn stuk trok. Dit was met alle zekerheid een 65-plusser. Verder werden er nog 3 barbelen (51, 53 en 55 cm), 2 snepen (46 en 49 cm) en 1 mooie kopvoorn van 51 cm gevangen. Een andere grote barbeel ging van de haak net voor ik hem ging scheppen.
Verder werd nog wat ondermaatse barbeel, kopvoorn en alvers gevangen. Zoals steeds werden alle vissen met de bolognesehengel gevangen. Als aas gebruikte ik tarwe.

Zaterdagmorgen . Een heel mistige start. Ik had mij voorgenomen om met de spinhengel nog eens te forellen met de vairon, nu het nog toegelaten is.  (Vanaf volgende week is de visvangst op forel op de Ardeense rivieren verboden)
Eerst wat kleine elritsen gevangen met een stukje pier en vervolgens mijn geluk geprobeerd. Aanvankelijk was het niet veel soeps , maar eens de zon er goed (na 10u30) door kwam en het warmer werd, heb ik toch 2 beekforellen (27 en 29 cm) kunnen verschalken. Gemeten en uiteraard weer teruggezet. Ook nog een kleine baars gevangen.

Zaterdagnamiddag en avond . Gedurende vijftal uurtjes gevist. Wederom perfecte omstandigheden en .... de barbeel zat nog steeds op mijn stek.
Deze keer gevist met hennep en "à la perle". Resultaat 9 barbelen (63; 61; 58; 57;55;55;53;51 en 50 cm) en 2 kopvoorns (48 en 46 cm).  Daarenboven ook nog 3 missers. Eigenaardig genoeg geen enkele aanbeet gekregen van kleinere barbelen. Wel veel kleine kopvoorns en alvers.
Van de 2 grootste barbelen is een foto toegevoegd.
Deze dag is dit jaar zonder twijfel mijn beste visdag geweest.

Zondagnamiddag . Pas enkele minuten bezig en mijn pen vloog alweer naar beneden. Wat waren de aanbeten hevig dit weekend. Een barbeel van 55 cm was het resultaat. Daarna nog 2 missers gehad en gedurende de hele namiddag .... geen enkele aanbeet van een barbeel meer gehad.
Begonnen met hennep, later overgeschakeld op tarwe maar niets kon de barbeel nog verleiden. Wat een verschil met een dag eerder. Nochtans zag je ze constant kantelen op mijn stek.
Wel nog een sneep van 48 cm met gelukje gevangen en een kopvoorn van 51 cm.
Rond 17u30 zat het erop en keerde ik, met spijt in het hart maar wel tevreden naar huis.

Voor mij is het voor dit jaar "over en uit" met het vissen op barbeel.
De balans is ondanks de lage waterstanden deze zomer uitermate positief geweest. Niet alleen de barbeel en de grote kopvoorn beet geweldig ook voor de sneep was dit het beste jaar gedurende lange tijd. En dat voor een vissoort waarvan men zegt dat er de laatste jaren steeds minder en minder te  vinden zijn in onze rivieren.

Bijgevoegd vind je wat foto's van dit weekend.  Originele foto's maken als je alleen bent is wel niet zo eenvoudig .

Groeten en nieuwe afspraak in juni volgend jaar.

Rudy

Frankrijk

Hoi Frans

Ben net terug uit frankrijk en heb de vakantie van mijn leven gehad! Ben op vakantie geweest aan de ardeche en heb én barbeel gevangen en gezien! De eerste 2 dagen heb ik bij de camping gevist en heb daar goed barbeel gevangen. De meesten daar waren allemaal barbeeltjes  van 15 cm t/m 50 cm. De meeste heb ik daar op één ouderwetse pluim brood gevangen! Deze manier van vissen had ik afgekeken van één franse barbeelvisser, deze beste man ving er goed op en nog mooie vissen ook. Ik kon mijn ogen niet geloven.

kom jij aan met je hele arssortiment met aas! Na één kanotochtje mijn vriendin kom ik over één stroomversnelling en zie ik daar over één stuk van 300 m een barbeel liggen dat je niet wilt geloven. Wat ik daar allemaal heb zien zwemmen aan barbeel op dat stuk van de rivier heb ik nog nooit gezien. Over één stuk van 300 m heb ik meer dan 400 barbelen en barbeeltjes zien zwemmen! De grote barbelen vanaf 30 cm tot 60+ kon je goed zien zwemmen maar er zaten ook nog één hoop kleinere bij die je wel ving maar niet zag. Bij naar de camping door gepedelt en ben die middag op de google earht de plek gaan zoeken! De plek lag maar 3 km stoomopwaards van de camping! Heb de spullen in de auto gezet en ben er heen gereden,na wat speurwerk aan de waterkant is de plek gevonden. Ik het water in om te kijken of ze er nog lagen en ja hoor ze lagen lekker te zonnen en te flanken. Ik mijn hengel op getuigt en vissen maar en vangen maar! Nou niet dus,heb van alles geprobeerd maar vangen,homaar. Wat ik ze ook voorhield pellets,lunchmeat,brood,kaas enz niets moesten ze hebben! Ben op één gegeven moment nog kokerjuffer larven gaan zoeken om mee te vissen en die moesten ze ook niet. Heb die dag er met pijn en moeite nog 7 weten te vangen!

De volgende dag bent ik terug gegaan met 1 liter maden en heb de dag van mijn leven gehad. Deze dag heb ik 25 barbelen gevangen in 3 uur,waarvan 10 boven de 50 cm. Ben er nog 4 keer heen geweest om te vissen en het werd steeds gekker op de vierde dag heb ik er meer dan 50 gevangen. Op deze plek heb ik in 5 dagen rond de 200 stuks gevangenen de hele vakantie rond de 300 stuks, waarvan rond de 60 stuks van boven de 50 cm. De laatste 2 dagen kregen de grotere barbelen het door en waren ze moeilijk te vangen maar dat gaf weer een uitdaging om ze wel te vangen. Al de barbelen heb ik gevangen met één lichte matchhengel met één centerpin of molen in combinatie met één lichte madenkorf van 15 gr. Met de dobber kon ik daar niet vissen om dat de bodem ongelijk was,maar dan had het nog spetacularder kunnen zijn!  Om de grotere barbelen te vangen,kun je het best op zicht vissen. Op deze manier kon je de grotere vissen er uit pikken! De meeste barbelen die ik heb gevangen waren tussen de 30 en de 45 cm groot. De manier van vissen is ook leuk, je vist de hele tijd met de hengel in de hand om zo de beten te registeren. Doe je dat niet dan vang je ook niets omdat je steeds te laat bent! Heb ook nog op één andere camping aan de ardeche gestaan aan het begin van de rivier, maar dit stuk is minder goed om op barbeel te vissen. Dit stuk van de rivier vind je veel meer keien in het water en staat er bijna geen water in.

Heb wel één mooi stukje gevonden bij de camping en ook mooie barbelen gezien. Deze 5 barbelen waren allemaal 60+ en niet tot azen te krijgen. Heb hier 3 avonden gevist en niet één beet gehad. Op dit stuk van de rivier zijn de vissen zo schuw, dat ze bij elke beweging weg schoten en pas laat weer terug kwamen! Heb op dit stuk ook erg genoten om te proberen zo dikke vis te vangen, dit geeft ook wel één kick ondanks dat ik niets heb gevangen! De laatste 4 dagen zijn nog in luxemburg geweest. Heb daar ook nog 2 keer op de bovenloop van de súre gevist en dat was ook moeilijk vissen omdat de vissen daar ook erg schuw waren.

Op het stuk waar ik gevist heb omgeving Dirbach zijn ook niet veel barbelen te vinden, maar wel hele grote! Dit gaf mij ook weer een kick om deze te vangen, maar helaas geen beet gehad. Op de bovenloop van de súre kun je niet overal vissen van wegen alle prive stukken die liggen en je geen vergunning van kunt krijgen. Op sommige camping en hotels in de omgeving zijn wel vergunningen te krijgen voor bepaalde stukken,maar dat moet je even uitzoeken. Voor het vissen in de Ardeche heb je ook één vergunning nodig. Deze zijn te verkrijgen bij de plaatselijke tabakszaak, viswinkel of vvv. Deze heet Carte Vacances en is geldig voor 7 dagen en kost 30 euro.