week 27

goede vangsten op diverse stekken

Ook afgelopen week kwamen er weer diverse goede vangsten binnen van zowel de Waal als IJssel. Van de laatste waren het minder berichten en gezien de laatste jaren is dat geen uitzondering. Om één of andere reden blijft de IJssel in deze periode achter bij de Waal. Het is duidelijk merkbaar dat de vakantieperiode is aangebroken er wordt meer gevist. Dat blijkt uit de meldingen die door de week heen binnenkomen. Normaal krijg ik gemiddeld een 30 tal berichten per week binnen van zowel Waal als IJssel. Het betreft een redelijk vaste groep barbeelvissers. Nu met de vakantie loopt dat op tot 40-45 berichten. Voor mij een redelijke afspiegeling van wat er aan het water gebeurd.

Als normaal 70-80 % van de meldingen spreken van goede vangsten dan bericht ik dat ook hier. Ligt dat % rond de 50 dan noem ik het wisselvallig. En daaronder is het slecht. Over het algemeen wordt er bij beide rivieren op diverse plekken gevist en krijg je ook een goede indruk van de eerlijkheid van de rivieren. Hiermee bedoel is dat er niet op enkele plekken goed wordt gevangen maar op diverse plekken langs de hele rivier. Blijkt uit de meldingen dat het slechts enkele plekken zijn die goed vangen en andere waar het minder is dan kan ik daar hier op ingaan zonder de plekken te vernoemen.

zaterdag zwierven er een 20 tal minuten...

Momenteel is het zo op de Waal dat het stuk Nijmegen- Beuningen minder is nu. Boven Nijmegen wordt er goed gevangen en richting Zaltbommel blijft het moeizaam. Afgelopen dinsdag heb ik het een keer geprobeert in Gameren. Het grote verschil merk je dan met de Waal meer richting Duitsland. De invloed van eb en vloed is duidelijk merkbaar. De machtige Waal stroomt in die streek een stuk minder door toedoen van vloed. De bodem is er duidelijk meer verzand en de stroming een heel stuk minder. In het kribvak sprong wel reglematig vis maar in de stroomnaad bleef het de hele dag stil.

een groep van 9 ooievaars boven me.

Van de IJssel komen er momenteel minder berichten. Gezien de ervaringen van de laatste jaren is dat een normaal verschijnsel. In deze periode is de Waal beter. Wat en waarom de IJssel achterblijft is een raadsel. Deze rivier komt rond augustus weer op gang en gaat dan door tot diep in november. Daardat er nu meer meldingen binnenkomen zitten er ook meer mindere vangsten bij en ook blankmeldingen. De IJssel is nu redelijk goed te noemen tussen Zutphen en Deventer. Rond Olst- Zwolle blijft het slecht terwijl de regio Westervoort vrij wisselvallig is.

Na de blanksessie van dinsdag was het afgelopen zaterdag aan de Waal een moeizame sessie. Het water was stijgende, altijd goed voor de barbeel. De stroomnaad ligt dan kort langs de kribben en de montage wordt dan in de krib geduwd. Ook de komende dagen staat nog en lichte stijging te wachten. Een veilige marge blijft er net over. Voor actuele waterstanden raadpleeg je txt 720. Bij een stand Nijmegen 810 is het nog veilig. Bij de stand 850 liggen de kribben net onder water.

Het duude lang voor de eerste aanbeten zich meldde. De eerste bleek ook nog eens een winde te zijn. Daarna bleef het stil tot rond 12.30 uur waarna een kort bijtmoment volgde. Rond 4 uur kwam een tweede bijtmoment ook deze was kort. Door de hele dag heen wisselde ik regelmatig van aas. Met dien verstande verschillende soorten en smaken pellets. Maar wat ik al langer wist en weet bevestigd kreeg, aaswisselingen zorgen niet voor barbeel. Ik moets gewoon wachten op de bijtmomenten. De aanwezige vis had duidelijk geen honger en ik moest gewoon wachten op de vis die langskwam. Uiteindelijk leverde dat 3 barbelen op en 2 windes. Allen rond de 50 cm op één barbeeltje na die kwam niet verder dan ca 23 cm. Dat is de 4e kleine barbeel in de laatste weken.Het zijn steeds 3e jaars barbelen volgens de statistieken.

Ook deze week weer regelmatige vangsten op de Roer en Grensmaas. Over het algemeen zijn de vangsten deze week goed te noemen in Nederland. Komende week wordt het minder qua weer. Veel regen en temperaturen die inzakken tot rond de 16C . Volgende week is te lezen of dit van invloed was op de barbeelvangsten.

Overige meldingen

Beste Frans,

Complimenten over jouw site.

In je laatste artikel over vangstmeldingen herken ik een stuk van mijzelf,over stekken en einden rijden en ,ik heb het met belangstelling gelezen. Dit doe ik overigens altijd met de laatste meldingen waar ik altijd weer naar uitkijk.

Ook ik ben besmet met het virus en reis vanuit Lelystad regelmatig richting IJssel om op barbeel te vissen. Eigenlijk vang ik er altijd wel één of krijg op zijn minst een goeie aanbeet wat mij dan doet besluiten om toch nog een uurtje te blijven. Maar ook blanken komt vaak voor. Zo ook weer afgelopen vrijdag.

De plekken waar ik vis zijn nooit hetzelfde,zoals jij ook al eens geschreven hebt, i.v.m. erosie en waterstanden e.d. en let hier ook goed op. Ik ging net voor de middag weg,omdat de meeste aanbeten vanaf de namiddag tot in de avond komen althans dat is mijn ervaring. Ik besloot net voorbij Zutphen te gaan vissen in een buitenbocht die er erg mooi uitziet.

Daar aangekomen zag het er goed uit op de krib,veel stroming en mooie neringen en tussen de kribben zag ik regelmatig vis rollen(brasem,winde)kortom er zat in ieder geval vis zat. Om een lang verhaal kort te maken,ik heb mij scheel gevangen aan alle soorten grondels(zwartbek en kessler) dit was de laatste keer meer stroomafwaarts richting Wijhe en Olst ook al zo. Moet ik dit maar voor lief nemen of zit ik op niet zo gunstig barbeel gebied,ik bedoel zegt dit iets over mijn stekkeuze?.

Ik ving regelmatig kluiten driehoek mosseltjes,door die zelfde grondels vast gezwommen,die ook grind bij zich hadden. Ook de top laat tikken zien als hij over de bodem rolt voor hij stil ligt. Ik heb die dag één goeie aanbeet gehad en één flinke vis verspilt dus ik ga er wel van uit dat ik goed zit.

Als je een keer een grondeltje vangt is dit niet zo erg ,maar dit is om gek  van te worden hele blokken kaas,pellets en miniboilies vreten ze op. Heb jij deze ervaringen ook en hoor je hier ook anderen over?

Ik kom nooit andere barbeelvissers tegen en dat brengt mij,ondanks mijn aanbeten en vangst van barbeel, dan ook aan het twijfelen,wel oost Europeanen maar die versta ik niet en die vissen op alles met schubben(met strandhengels).

Vriendelijke groet,

Aart Krijt

Po barbeel

Hoi Frans,

Bedankt voor je reactie en tips ik ga er zeker mee aan de slag. Inderdaad met made vis ik al helemaal niet meer dat is vragen om een grondelorgie. Ze eten inderdaad mijn kaas op,ze schrapen het hele blok van de haak. Na een kwartier hangt de haakpunt/bocht ook helemaal vrij en ziet het er niet meer uit.

Ook pellets, waar ik minder mee vis, blijven niet onaangeroerd en ondergaan hetzelfde lot. Wat wel weer leuk is ,is dat ik een keer een meerval op kaas eraan heb gehad dat vindt ik dan wel weer kicken m.a.w. dat mag vaker gebeuren. Ik ben een uur en een kwartier aan het stoeien geweest en kreeg hem tussen twee kribben in. Helaas zwom hij weer de volle stroming in en voelde ik aan de lijn dat hij ergens langs schuurde met lijnbreuk als gevolg. Ik heb hem gelukkig wel gezien,en stond na dit gebeuren wel een tijdje te schudden.

Nogmaals bedankt,

Groeten Aart

Hoi Aart,

jij bent de eerste waarvan ik hoor dat de grondels de kaas en pellets aanvreten en dat je daar grondels op vangt. Tto nu toe heb ik daar niemand over gehoort. Ook heb ik het zelf nog niet meegemaakt. Wel krabben maar die lijken de laatste 2 jaar helemaal verdwenen op de Waal en IJssel. Daar wordt helemaal niet meer over gepraat en de scherpe insnijdingen van de scharen heb ik al lang niet meer gezien.

groeten Frans

Hoi Frans,

Bij dezen wil ik u laten weten dat er een einde is gekomen aan mijn blanksessies ;-)  ... even op zoek naar een houten tafel om af te kloppen
Afgelopen tijd veel gevist met een vastloodmontage (van het karpervissen) waarmee ik tijdens de dril toch tot twee keer toe een grote barbeel heb verspeeld. Deze jongen wist vlak bij de krib naar beneden te duiken waardoor de korf vast kwam te zitten tussen de stenen. Hierna toch weer overgestapt op uw montage.... en met succes! Op dezelfde stek (dit gaat op een gegeven moment toch vertrouwen geven....) gaan zitten en met succes. Per avondsessie vang ik zo'n 2 stuks. Dat zijn niet de aantallen die u binnenkrijgt, maar dat kan mij niet deren. Tijdens de dril van de vis die u op de foto ziet (ik moet het fotograferen met zelfontspanner nog wel onder de knie krijgen), keek ik naar links en zag ik tot mijn grote verbazing dat mijn tweede hengel ook in de steun stond te stuiteren. Ik had in mijn ene hand het schepnet, de ander de hengel met deze grote jongen en hoopte dat de barbeel niet weer onwijs zou gaan duiken... Ik stond dus machteloos naar mijn andere hengel te kijken! Gelukkig had ik mijn hengel wel achter een steen gezekerd, want hij stond echt te klappen. Beide montages waren overigens voorzien van kaas.

Ik houd mijn vis na de vangst nooit onnodig lang aan de kant, maar het viel mij op hoe lang de vis nodig had om bij te komen... de handelingscode van uw website is echt belangrijk om voor de barbeelvisser in acht te nemen. Na het weekend heb ik veel tijd om 's avonds te gaan vissen. Hopelijk ontvangt u komende week weer vangstmeldingen...

Vriendelijke groet,

Freek Boetier

Hallo Frans,

Hier de vangst van gisterenavond uit de roer. Deze barbeel meet 59 cm.
Ik hoop dat we onze sessie binnenkort kunnen plannen zodat we volgende week misschien samen op de foto staan!

Meer over de visdag natuurlijk op www.roervissen.nl

Groet, Benny

De Limburge barbelhunter strykes again...

Frans zat vanmorgen rond 5.00 uur aan de roer

de vangst was een barbeel van 59cm
  maar nu heb ik een vraag ??
  wat mij opvalt is dat je voor 7.00 beetjes krijgt en vangt maar na de tijd van 7.00 uur wordt het zeer stil
  heb jij daar een antwoord op ??  / want dat vroeg ik me af

mvg patrick

Patrick,

het kan zijn dat de barbeel na 7 uur niet meer op je stek is. Dat is algemeen bekend in de barbeelwereld. Er zijn meerder rivieren en stekken waar je op bepaalde tijden het best vangt. Ervoor en erna is het er erg slecht. In de Ardennen heb ik het zelf al meerdere malen waargenomen dat op een bepaalde stek na 13.30 uur geen vis meer komt de verdere dag. Ook regelmatig voeren op die stek laat de vis niet terugkomen.

Hey Frans,

Vorige week weer een korte werk/vis trip gemaakt naar de Po in Italie, Deze keer was vriend Dave mee , die ook italie fan is Zondag middag kwamen we aan bij de Po, gelukkig was het water 5 meter lager als eind mei, En er waren weer mooie stranden langs de Po.

Op de eerste 2 plekken waar we wilden vissen stonden al veel auto's en alle plekken bleken bezet, uiteindelijk kwamen we bij t steile tropische strand uit waar jij ook bent geweest.

ik snap de afleiding........

Hier was het wel 5 meter diep en nagenoeg geen stroming, toch maar geprobeerd het bleef die middag bij 3 brasems, gelukkig maakte het uitzicht die middag een hoop goed!

Op de terugweg een emmer pellets geloosd op mn favoriete plek en de volgende ochtend Half acht naar de plek gereden, Jammer genoeg zat er al een italiaan, maar hij was zo vriendelijk om ons er naast te laten zitten , precies op de voerplek Binnen een kwartier hing de eerste van 68cm , gelijk mn eerste dit jaar!

De onthaakmat zat gelijk onder de rode halibut poep , goed teken dus.

goede barbeelvangst aan de Po ook voor Dave

om 12 uur stond de teller al op 10 waarvan de grootste 71cm, ook Dave ving zijn eerste gelijk 70cm , om 1 uur viel het stil met aanbeten en ik was bang dat bij 36graden dit de hele middag zo zou blijven, maar net voor 2uur kreeg Dave een goeie beet en haalde een mooie roofblei van 54cm naar de kant, vervolgens ging het ook met barbelen gewoon weer door een uur later verloor ik 2 haken aan meerval, hierna 1 onderlijn van teflon staaldraad gemonteerd ik wilde graag weten of barbeel dit niet zou afschrikken , niet dus die middag pakten er 5 stuks op deze onderlijn, jammer genoeg geen meerval wat ook wel is leuk zou zijn k hou het maar kort, na 14 uur vissen Stond de teller op 27!!

weer een geweldige ervaring in bella Italia