week 28

Herfstweer in hartje zomer!

Vorige week maandag had ik een afspraak met Benny van Roervissen.nl. De dagen ervoor regende het vaak met onweer en de sessie werd zodoende steeds uitgesteld. Deze avond zou het droog blijven volgens buienradar maar ik heb de laatste weken wel geleerd dat die site en info zeer onbetrouwbaar is....

mooie stroomnaad met een duidelijk spoor luchtbellen

Op de afgesproken plaats parkeren we de auto's in de berm en lopen vervolgens naar de stek. Omdat er toch donkere wolken in aantocht zijn neemt Benny voor de zekerheid zijn shelter mee. De laatste weken is daar intensiever gevist met goede resultaten. Een paar keer werden er 3 barbelen gevangen per avond. Na een mooie wandeling door het altijd schitterende natuurgebied daar, komen we aan op de stek. Het beeld wat daar heerst zou zo uit een dvd van Engelse makelaarij kunnen komen. Smal riviertje, omgevallen bomen in het water, overhangende struiken en bomen, hoog gras en onkruid en niet te vergeten een mooie stroming in het water met een duidelijke barbeelzone. Benny weet me te vertellen dat de bodem schoon is en louter uit fijne grind bestaat....dat maakt het plaatje helemaal kompleet...

Vanwege de omstandigheden moeten we de hengels hoog afsteunen. Liever had ik ze vlak over de grond afgesteund zoals bekend bij het karpervissen. We pakken 1 stek met 2 hengels en kunnen zodoende lekker bijkletsen. We starten met een montage met pellets als aas en op de andere gaat een zelfgemaakte kaasdeeg. We zijn nog druk doende om de spullen neer te zetten als de eerste aanbeet zich al aandient. De bekende snelle Roer aanbeet.... Na een mooie dril schept Benny even later een barbeel van ca 60 cm. Het aas heeft niets geleden en ligt even later weer op zijn plek. We gaan verder met de spullen en voor de zekerheid zet Benny zijn plu op, het wordt nu heel dreigend donker achter ons. We worden opgeschrikt door een gierende molen en Nummer twee meld zich al aan. Na weer een mooie dril met diverse runs kan ik de barbeel scheppen. Een beetje beduusd staan we te kijken, dit is niet Roers..... De avond is nu al meer dan geslaagd toch hopen we stiekum op meer.

de barbeel vergt het uiterste van het materiaal..

Na een uurtje blijft het stil en loop ik een eindje verder om daar uit de hand te vissen. Met amper 10 gram kan ik daar een strook bevissen van ca 30 meter. Het loodje dartelt over de bodem, net iets langzamer dan de stroming is. Het gevoel is lekker ook al krijg ik zo vissend geen aanbeet. Ondertussen hoor ik dat Patrick de plaatselijke barbelhunter is gearriveerd en loop ik terug naar onze stek. Als we gedrieën wat zitten te dollen horen we voor de derde keer die avond een molen gieren. Snel sla ik aan en wederom krijgen we een dril te verwerken die je alleen maar in een film ziet. Na een paar minuten hebben we nummer drie in onze handen.

Het valt een uurtje stil als we kort na elkaar twee aanbeten krijgen. De eerste zwemt zich vast onder de struiken en als de barbeel loskomt neemt hij wederom een run. De onderlijn heeft ergens een knal gehad want die begeeft het. Kort nadat deze is vervangen en de monatge weer op zijn plek ligt giert de molen voor de 5e keer deze avond. Als de haak wordt gezet sla ik een gat in de lucht...mis... We zetten ons terug in de stoelen en hebben met deze 5 aanbeten de bevestiging gekregen wat we al langer wisten. Vissend op de juiste stek moet het mogelijk zijn om ook op de Roer meerdere barbelen per sessie te vangen. Ondertussen hebben we al enkele flinke buien te verwerken gekregen en zo rond 9 uur wordt het al duidelijk dat het vroeg donker gaat worden. Omdat we nog een eindje terug moeten lopen nu door een zeer nat gedeelte besluit ik rond half 10 te stoppen. De eigenlijke planning was door te vissen tot middernacht mar daar pas ik voor in deze omstandigheden. Voor ons is de avond al meer dan geslaagd al knaagt het wel flink van die twee missers...

Ook Benny had er snel 1

Toch krijgen we nog een 6e aanbeet. Deze is helemaal barbeeltop. Een lange harde run, een paar keer goed vastzitten, tijdens het loskomen felle runs, en tot slot een vastzwemmer in een omgevallen boom. En dan blijkt dat de ervaring opgedaan in de laatste jaren onder eenzelfde omstandigheden uitstekend van pas komen. Heel rustig wachtend kan ik steeds de barbeel loskrijgen. Ook als ik bij diverse runs moeite heb de vis te stoppen weet ik de aanvallen te pareren en steeds zijn kop om te draaien. Deze bloedstollende minuten die wel een half uur lijkt te duren is de mooiste dril die ik tot nu toe in al die jaren heb gehad. Dit is barbeelvissen ten top uit! Met een ongeloofelijk sensationeel gevoel pakken we even later in en weten nu dat we een stek hebben gevonden met grote mogelijkheden. Hier gaan we nog veel plezier aan beleven...

Donderdagmorgen staat een sessie gepland aan de Waal samen met Rico Jan. Buienradar laat zien dat we ongestoord kunnen vissen vandaag en dat er geen nattigheid zal vallen.... Ik lig in een deuk als ik even later zie dat Rico zich in zijn winterpak hijst. Hartje zomer en meneer neemt geen risico. Ik heb niet meer dan een trui bij en zo lopen we naar de waterkant. Als we daar aankomen zweet iemand zich het apelazerus in zijn dikke pak... De wind komt recht van voren en is goed te hebben. De bewolking die er is maakt het dat het frisjes aanvoelt en de keuze van de trui midden in de zomer geen onaangenaam gevoel geeft. De lijnen liggen nog maar amper te water als de bewolking snel donker wordt en we vrezen voor een bui. De temperatuur neemt snel af en een sluier van miezerregen zien we snel naderen. Het duurt niet lang of we worden gehuld in fijne regendruppels. Het buitje van een klein kwartiertje zorgt ervoor dat mijn trui doordrenkt is... Rico is het nu die lol heeft.... Het is koud, zeer koud...Lang kunnen we niet genieten van de droogte, de volgende bui krijgen we al....Na meer dan een uur vissen zonder een enkele aanbeet vervangt Rico de pellets voor kaas. Dat blijkt een goede zet, kort na elkaar krijgt hij op beide hengels beet en weet zo 2 barbelen te vangen. De wind is aangetrokken en ik verkleum elke minuut meer en meer terwijl er naast me een michellinpop de grootste lol heeft....

Rico met een vangst van afgelopen weekend

Regelmatig checkt Rico op zijn mobiel buienradar en met zekerheid zegt hij dat het om 11 uur droog is en er dan zon komt... Inderdaad rond 11 uur zien we in de verte de bewolking afnemen en zelfs flarden van blauwe stroken opkomen. Vol goede moed plaatsen we weer enkele voerballen in de stroming en voorzien de montages van vers aas. 10 minuten later voelt het een stuk aangenamer met de zon erbij. Ik ben deels doorweekt en kan mijn vingers weer wat bewegen. Toch rond half 12 wordt het ineens zwart aan de horizon....als we die krijgen ben ik weg zeg ik nog. Het lijkt erop dat de donkere plaat langs ons wegdrijft als we enkele minuten later een dikke nevellaag in de verte zien aankomen. Een regendeken....snel pak ik in maar het is te laat. Binnen no time komt de deken over ons heen en valt het er met bakken uit. 10 minuten later is het weer strak blauw en staat in al mijn tassen een paar cm water. Ik heb zelf kunnen schuilen onder een pijler, Rico doorstond de bui en zijn pak is ook helemaal doorweekt... We breken de boel eerder dan gepland op en thuis mag ik voor de tweede keer in een paar dagen alles droog maken. Buienradar heeft bij mij definitief afgedaan....

Het is soms moeilijk drillen maar dat maakt het wel zoveel mooier...

Op zondag staat er weer een bezoek aan de Roer op de planning. Ik ben zeer benieuwd of de stek een eendagsvlieg is of eentje met echte potentie. De bedoeling is om rond 9 uur te beginnen maar al vroeg krijg ik bericht van Patrick dat het er regend, en goed ook.... Twee uur later dan gepland rijd ik toch maar aan, de drang om het onkende aldaar is te groot. Tot aan Roermond rijd ik met een zonnetje boven me. De bewolking is flink gebroken en de temperatuur geeft 19C aan. Zodra ik de maas nader neemt de bewolking toe. Het is duidelijk dat de regen aan de andere kant zit en niet over het water komt...het zal dus toch weer een natte sessie worden... Het water van de Roer is een cm of 40 gestegen en is bruinachtig. Uit voorzorg heb ik al wat zwaardere korven meegenomen. De 30 grammer van maandag wordt vervangen door een 80 grammer. Deze blijft goed liggen. Al wordt de montage wel wat uit de stroming getrokken door de lijndruk.

Het eerste uur blijft het zeer stil. Ik heb voor de zekerheid bij aanvang op 2 plekken gevoerd. De pellets blijven roerloos aan de hair... Na een uurtje komt Patrick even kijken hoe de stand is. Gelukkig heeft hij naast bier ook vis meegenomen. Hij is amper een kwartiertje bij me als ik twee mooie aanbeten kort na elkaar krijg. De eerste kan ik onder de struiken uit halen na een imponerend gevecht met verschillende harde runs. De tweede geeft nog meer weerstand en schiet net voor het schepnet onder een boom en zwemt zich vast. Als even later de barbeel loskomt is de onderlijn dermate beschadigd dat als hij een run neemt de lijn breekt.

ook hier aan de Roer geen herstel nodig, ze zijn snel weer weg

Daarna blijft het een tijdje stil. Gelukkig blijft het droog en soms breekt zelfs de zon door. Tegen half 3 komt ook Benny nog langs en achter ons wordt het ook dreigend zwart... De bui trekt met zijn grens net over ons in korte tijd valt er veel water. Net na de bui krijg ik een niet te missen aanbeet. De molen gietr het weer uit en als ik de haak wil zetten sla ik een gat in de lucht...ik voel hem nog niet eens... Weer komen er donkere wolken opzetten en omdat het de rest van de dag niet meer zal veranderen besluit ik te stoppen. Ik weet wat ik wilde weten...de stek is geen eendagsvlieg... Gelukkig wordt het deze week wat beter en droger....

Ook Patrick met een kromme hengel deze week

Overige vangstmeldingen

Naast goede vangsten ook deze week enkele mindere berichten met blanken. Het is een beetje wisselvallig al staan de vangsten nog aan de goede kant. Vele moeten tevreden zijn met een paar aanbeten en barbelen sommige vangen er gemiddeld 8-10. Enkele mooie 70 + barbelen worden er genoteerd, toch ook veel barbelen tussen de 40 en 50 cm.

Hallo Frans,

Hier weer is een berichtje uit Lochem. Dit jaar hebben mijn vismaat en ik nog geen enkele keer barbeel gevangen in de IJssel. Naast onze ouwe vertrouwde stek hebben we ook andere stekken geprobeerd, maar tot op heden zonder resultaat.   Het lijkt haast wel hoe beter het materiaal is waarmee wij vissen (we hebben ons inmiddels lekker in de Shimano hengels en molens gestoken), hoe slechter wij vangen...

Afgelopen zaterdag gebeurde er eindelijk weer eens wat. Mijn hengel werd na een aantal aarzelende aanbeetjes ineens met molen en al in de steun overeind getrokken (een 'ouderwetse' aanbeet). En meteen was het raak - vis aan de haak. De dril was echter anders dan ik gewend was; niet het bekende 'gebonk' op de hengel. Toen ik de vis dicht bij de krib had, probeerde deze naar de stroming te vluchten. Ik dacht nog, dus toch barbeel? Maar dan wel de grootste die ik ooit gevangen heb - dat wordt misschien wel een record!

Mijn vismaat Teun hield het landingsnet klaar in het water. En op het moment dat de vis zichtbaar werd riep hij; 'Dat is een meerval'! Ja, een meerval van bijna een meter, gevangen op een blokje kaas! Mijn Shimano Beastmaster Classic is eindelijk 'ontgroend'.  [;-) Ik hoor je denken, waar is de foto?

Ik heb zelf geen mobiel (moderne fratsen). Hoeft ook niet, want mijn vismaat Teun heeft altijd een mobieltje bij zich... Behalve afgelopen zaterdag...! [:-((

Dus de eerste door mij gevangen meerval in mijn leven   blijft voor het nageslacht visserslatijn.

Groeten,

Roland Lindenbergh

Goedendag ,

Gisteren 11 juli 2012 3 barbelen gevangen tussen 21.30  en 23.00 in de Ijssel van Doesburg naar Zutphen. Begonnen om 20.30. 1 kleintje ca 35 cm en 2 x maat tussen 40 en 50 cm. 3x kolblei als bijvangst op deze uren.  Aas was jonge kaas. Alle met voerkorf op de plek gekregen lijkt het. Met de ‘zoekhengel' met lood geen vis gevonden wel 1 op de voerplek gevangen.

Hierbij bedankt voor alle kennis en info op je site.

Hiermee is het gelukt om ze te vangen.

Michiel Verhoeven

hee frans

gisteren naar waal geweest in de namiddag zat al iemend op de beoogde krib en die ving 6 stuks waaronder 3 stuks 70+ hij was eigenlijk aan het inpakken en zodoende kon ik zijn plek overnemen om ca 13.00 heb er tot 21.00 gezeten en wist de dag af te sluiten met ook 6 stuks waaronder een van 73

wat wel opvie wasl dat alle barbelen gevangen werden als de zon scheen en als ie achter de wolken zat geen een aanbeet gezien of aanbeet

gr jos esser

Beste Frans,

Net terug van een tiental dagen Bohan/s/Semois.

Vissen met de dobber op barbeel op mijn favoriete plaatsen was onmogelijk door de hoge waterstand. Dan maar statisch gevist met de feederhengel. Slechts 1 avondsessie was succesvol -  8 barbelen (grootste 63 cm) en 1 kopvoorn (52cm). Voor de rest waren de vangsten ondermaats.

prachtige gekleurde barbeel

Alhoewel er door ons niet gericht op forel werd gevist wisten mijn zoontje en ik eigenaardig genoeg 3 beekforellen en 1 gigantische regenboog van 44 cm te vangen met … tarwe!!

Vanaf vorige week donderdag was het vissen dan volledig over en uit. De daaropvolgende 48 uur is er meer dan 100 liter water per m². De debieten van de Semois verzesvoudigden in een mum van tijd. Het was zelfs zo erg dat de Semois op verschillende plaatsen buiten haar oevers is getreden en dat men in allerijl caravans diende te verslepen.

een bekend beeld deze week op sommige wateren..

Augustus zal veel moeten goedmaken om van een geslaagd visseizoen te spreken.

Vriendelijke groeten ,

Rudy

Het water aan de Semois steeg snel in een paar uur.....