week 23

wisselende maar wel goede vangsten

Afgelopen week verliep wisselvallig, niet alleen met het weer maar ook met de vangsten. De dagkeuze was belangrijk en ook de stekkeuze. De laatste 1,5 week heb ik de watertemperatuur niet bijgehouden en ik zag vandaag dat deze met meer dan 4 C gezakt was vorige week van 21 naar amper 16 C. Nu staat deze weer tegen de 19 C . Die zakkende temperatuur heeft zeker gevolgen gehad voor de vangsten vorige week en begin deze week. De meeste vis en vangmeldingen krijg ik op zaterdag en zondag, een echt meetpunt van de andere dagen heb ik niet.

Rico Jan had een paar herkenbare barbelen in twee dagen....

Het barbeelseizoen op de grote rivieren is weer begonnen en dat is ook gelijk te merken aan de meldingen. Die lopen weer gestaag op en zo krijg ik steeds een erg goed beeld hoe de situatie in die week per rivier is. De afgelopen jaren is voor veel barbeelvissers en barbeelminders gebruik gemaakt van deze meldingen en ook is er natuurlijk massaal gebruik gemaakt van de info. Zodra de Waal of IJssel beter vangen zie ik dat terug in de meldingen. Is de Waal bv slechter dan de IJssel dan wordt er een week of 2- 3 veel meer naa de IJssel getrokken en andersom geldt idem dito. Dat was uiteindelijk ook mijn bedoeling met deze rubriek... Voor de Grensmaas en Roer gelden andere regels. Die twee rivieren liggen in Limburg en eerlijk is eerlijk dat is voor de meeste ver rijden...onbekend en ook minder bemind. Ook al komen er betere berichten van deze rivieren, er wordt niet meteen meer gevist .

Rico Jan Roering viste donderdag en vrijdag op de Waal. De ene dag bleef hij zitten ( donderdag) en op vrijdag pakte hij 3 kribben. Het waren twee dagen van juiste en tijd en juiste stekkeuze. De twee dagen leverde maar liefst 23 barbelen op en daarbij ook nog diverse grote windes. Alles werd gevangen op pellets in diverse smaken zonder een echte uitschieter. Niet alleen de aantallen waren top, ook de aanbeten waren stuk voor stuk typische barbeel aanbeten volgen Rico Jan. Twee topdagen en beide in zijn t-shirtje...

Hoe anders was het op zaterdag...een dikke trui en een dikke jas waren nodig om de nodige kou uit je lijf te houden. De stormachtige wind voelde erg koud aan, terwijl het toch 17 C was. Zeker de Waal was kompleet veranderd is een woeste rivier met vele en hoge golven. Het ging er erg ruw aan toe. De steun ging diverse keren om, gelukkig zonder schade. Ook zelf hadden we moeite om ons staande te houden.

aas groter dan zijn bek.....

Het duurde maar liefst meer dan 4 uur voordat we de eerste actie zagen op de top. Harold en ik hadden afgesproken aan de Waal en besloten het op 1 krib te proberen. 3 hengels in verschillende neringen zodat het hele kribvak ineens werd bevist en 1 hengel in het andere kribvak, stroomafwaarts. Dat laatste om eens een keer te proberen... De eerste anderhalf uur waren we redelijk actief en werd een paar keer van aas gewisseld, en ook viste we met een pop-up. Na anderhalf uur afzien en verdreven door de koude wind verscholen we ons achter de andere kant van de krib. We zaten daardoor een meter of 20 van de hengels af en dat resulteerde ook dat de lijnen langer bleven liggen op dezelfde plek.

Na meer dan 4,5 uur beetloos te zijn geweest overlegde we rond 12 uur wat te doen. Verkassen of stoppen. De eerste optie zagen we beide niet zitten en dus zou het stoppen worden. Zul je zien dat we beet krijgen zegt Harold nog... En inderdaad geen 5 tellen later zien we kleine tikken op de top. Een mini barbeel stoeide met de pellet en was wonderbaarlijk gehaakt in zijn bek. De pellets paste niet... Hoe het kan veranderen merkte we in dat zelfde uur. Tussen 12 en 13 uur kregen we elke 10 minuten een aanbeet. Dat leverde 4 barbelen op en 2 missers, beide tijdens het drillen. Ook Rico Jan had op vrijdag 6 missers en ook om dezelfde reden. Het aas aan de hair tordeerde dermate dat de hair ging krullen en hierdoor korter op de haak kwam te staan. Hierdoor was een goede inhaking niet mogelijk. Dit fenomeen was ik op de Waal nog niet tegengekomen, opmerkelijk dat het twee dagen opeen missers opleverde. Dat de hair soms om de haak draait komt wel een voor, maar dat de hair zelf helemaal opgedraaid wordt kende we nog niet.... Na 13 uur kregen we geen stootje meer en tegen half 3 besloten we te stoppen.

En op zondag? Bijna geen wind, een zonnetje en qua weer veel beter om op de krib te zitten natuurlijk. Daar waar de meeste zaterdag thuis bleven werd er op zondag aanmerkelijk meer gevist. Kwestie van keuze, dit weekend troffen wij het niet met het weer. De vangten deze week waren wederom goed te noemen. Diverse mooie aantallen op beide grote rivieren. Helaas werden ook blanksessies genoteerd. Ik denk dat we daaraan niet ontkomen... Ook deze week weer vangsten van Roer en Grensmaas.

En voor de liefhebbers....komende zaterdag is het weer toegestaan om te vissen in België.

sluipreclame......

Hey Frans,

Eindelijk weer eens de tijd gevonden om te doen wat we graag doen.. BARBELEN!
Een korte sessie op de Roer leverde voor mij een nieuwe PR op. Een mooie slanke barbeel van 70 cm kon ik na een relatief korte dril landen.

Zoals gewoonlijk is het hele verslag te lezen in de visdagboeken op www.roervissen.nl

Groet, Benny

Hallo Frans,

Allereerst zou ik je hartelijk willen bedanken voor het bouwen en onderhouden van deze site! Ik vind 't geweldig hoe je alle info in de 'verhalen' hebt verwerkt, echt 'n groot compliment. Ik woon sinds 2007 in arnhem, en ben 2,5 jaar geleden begonnen met feederen op de Ijssel en Rijn, en zoals het bij alle barbeelvissers gaat, na de eerste wil je meer en groter, dat is één keer in het voorjaar van 2010 op 2m na gelukt, 'n dikke 70er, maar over 't algemeen kreeg ik 't maar niet voor elkaar om regelmatig te vangen.

Ik deed bijna altijd wel iets verkeerd, heb veel geexperimenteerd met aas, onderlijnmaterialen en haken, kribhoppen en korfgewichten en ik had vaak pech met gebroken hengels (ogen die op de stenen kapotvielen) en had er,  mede omdat ik altijd in brabant heb gewoond en nooit in de grote rivieren had gevist,weinig vertrouwen in..

Via SVR heb ik Jos (Raaijmakers) leren kennen, hij heeft me o.a. verteld over het gedrag van de barbeel, en de loop van het water, daarna heb ik jouw site ontdekt, en natuurlijk de engelse sites en dvd gekeken. Met jouw geweekte pellets idee heb ik nu eindelijk fantastisch loon naar werken gekregen! Dit doet alle moeilijkheden in één keer vergeten, mn pr was erg lang 52 cm, en mijn doel was 'n 70er, ziehier het resultaat ;)

Heb ze trouwens gevangen met 20mm halibut pellets, daarmee ook eentje van 45cm! ;)

Dit is ongeveer het verhaal wat ik op svr heb geplaatst:

"Na bijna twee jaar met (te) weinig succes op de Barbeel nu dan eindelijk de doorbraak! Deze week al 3 keer in de vroege ochtend op de volgepakte Vespa naar de Waal gereden, en ineens klopte alles, het weer, de stroming, de vis zat er, en ik was er eens op tijd ;) De eerste aanbeet was rond 9u, maar helaas verspeeld onder de kant, had zich vastgezwommen, ging door mn andere lijn heen die helaas ook sneuvelde. Dat was bijna de druppel geweest, toch even 'n nieuwe rig aan de hengel van de aanbeet en de andere hengel alvast op aan het ruimen, toen de 60er ineens de baitrunner liet zoemen Deze zou ik niet verspelen, wat een nieuw Pr betekende (dansje nr 1 op de krib). Een kwartier later ving ik de vis van 53cm (met die puist), één hele centimeter boven mn oude PR ;) Een kwartiertje daarna diende DE Barbeel zich aan, wat 'n fantastische vis was dat! ( dansje nr2 ;) ) 'N volle fluiter zou de gemiddelde karpervisser zeggen! Geweldig!!!!! Eindelijk loon naar werk!! Alsof dat niet genoeg was ook nog een 'kleintje' gevangen, die een paar cm van mn oude PR (52cm) af zat, maar met evenveel, dan niet meer, energie dan de 70er!! Ze waren allemaal in topconditie, vrij dik, de rugvin bij allemaal intact en de bekken zagen er prima uit. (hebben grote barbelen altijd zulke dikke lippen?) Ik schat de 70er op 'n pond of 8 of 9.

Groet, Dirk Gebben

eindelijk de gehoopte 70tiger.... het blijft een mooie plaatje.