week 25

alleen maar goede vangsten

Deze week werden er diverse goede vangsten genoteerd op alle Nederlandse rivieren. Het wordt ook bijna een traditie dit jaar dat het weer in het weekend slechter is. Vooral zondag was het nat en kil. De waterstand was tot woensdag op de Waal en IJssel vrij hoog. De kribben gingen net niet onder al was het op sommige te gevaarlijk om daar van te vissen. Het wassende water deed de vangsten erg goed. Maar ook na donderdag toen het water weer zakkende was bleef de bijtlust erg hoog. Diegene die nu al vakantie hebben boeken goede vangsten en de vooruitzichten zijn ook goed. De omstandigheden zijn optimaal deze tijd van het jaar. De langste dag hebben we al weer gehad, de avonden worden stiekum langzaam weer korter al is daar de komende weken nog niet veel van te merken. Topper deze week was de vangst van 17 stuks in een sessie waarbij gevist werd op twee kribben. Naast de 17 barbelen kwamen ook nog eens 3 windes naar boven. Dit gebeurde op de Waal.

Ook goed nieuws te melden van de Roer. Daar werden deze week enkele barbelen gevangen van rond de 22-30 cm. Daarnaast ook nog enkele 60 tigers.

Zaterdagochtend ben ik zelf met Harold naar de Ardennen gereden. Al weken zagen we uit naar de trip naar het diepe zuiden. Tot donderdag was een mooie waterstand te zien maar nadien steeg de afvoersnelheid. Op deze riviertjes houdt een verhoging van de afvoersnelheid ook een stijging van de waterstand in. Zolang het water stijgt is het troebel van kleur en is vissen op zicht onmogelijk. Deze verkleuring houdt aan tot twee dagen nadat het weer gezakt is. Toen we dan ook vertrokken wisten we dat het water verkleurd zou zijn en we ons helemaal moesten richten op de gedane ervaringen van de laatste twee jaar. Dat we een stek bezochten die we slechts enkele keren bevist hadden afgelopen winter mocht de pret niet drukken.

Op twee oude winterstekken zagen we veel lokale vissers bezig. Allen met de vaste stok, jong en oud. We hebben een tijdje staan kijken wat ze zoal vingen. Het waren allemaal kleine elritsen, gevangen aan made, en alles verdween bij iedereen in een emmer. Het was zeker geen wedstrijd die gaande was. We vroegen ons af waarom de visjes werden meegenomen. Met de nadruk op visjes....3-6 cm. Jammer genoeg was niemand de Nederlandse taal machtig....of ze wilde het niet verstaan....

Vol goede moed voerde we 3 stekken aan met hennep en kleine pellets. Beide begonnen we daarna met smac te vissen op de voor ons daar bekende manier, met de hengel in de hand en vissen op gevoel. De afvoersnelheid was een stuk lager dan te lezen was bij de laatste stand. Een loodje van 25 gram rolde amper. Harold stond een stuk verder terug en hij had een beduidend zwaarder loodje nodig. Hij viste aan het einde van een stroomversnelling en hij had toch wel een gram of 60 nodig. Tegen de verwachting in blijft het stil. Zeer stil zelfs...Soms zien we kringen aan de oppervlakte verschijnen van kleine vis en zelfs heel af en toe een grotere kring. Ze zijn wel actief.... Na anderhalf uur krijgt Harold zijn eerste aanbeet en weet een mooie kopvoorn te landen. Niet veel later krijg ik een aanbeet en anders dan normaal zwemt deze vis naar me toe. Dan probeert hij met een run te ontsnappen maar de slip staat goed afgesteld. Tegelijkertijd spring de vis uit het water. Even later weer en dan weet ik dat ik een forel gehaakt heb van een cm of 30. Hij blijft even later in de bovenlaag van het water liggen en geeft daar flink wat weerstand. Op het moment dat ik in de gaten heb dat het een forel heb roep ik naar Harold en nog voordat hij de camera in de aanslag heeft los ik de vis.

Het blijft dan weer ruim 1,5 uur stil. We vissen op dat moment ruim 40 meter uit elkaar. Zo rond het middaguur krijgen we weer wat aanbeten en vangen we in korte tijd 4 barbelen. Vandaag geen felle runs en stevige drillen. Ze komen allemaal een betje tam mee... Rond de tijd dat we ineens vangen neemt de stroming flink toe en moeten we een zwaarder loodje gebruiken. Na amper een uur is het gedaan, de stroming neemt af en de vis stopt met eten. Rond 16.00 uur krijgt Harold uit het niets een aanbeet en kunnen we barbeel nummer 5 noteren. Niet veel later besluiten we te stoppen.

Na half 3 hebben we niet meer uit de hand gevist en stonden de hengels statisch in de steun. Op deze manier probeerde we het de laatste 2 uur omdat vissen op gevoel helemaal niets opleverde. Ook vandaag hadden we enkele momenten dat we veel haken verspeelde. Ook dat gebeurde steeds bij ons twee tegelijk en steeds waren het 2- 3 onderlijnen waarna we weer even konden vissen/driften. Ook die haken vreterij deed ons besluiten om de laatste 2 uur statischer te vissen.

De verwachtingen lagen duidelijk hoger dan het aantal wat we nu hadden. Toch zou het goed mogelijk zijn dat er niet veel meer vissen aanwezig waren op dat stuk van de rivier. Dat is het nadeel als het water niet helder is. Lang zal het niet duren voordat we daarop antwoordt krijgen, het was zeker niet de laatste keer dat we die stek bezochten. De volgende keer zal het water helder zijn en kunnen we observeren wat daar rondzwemt. Ondanks de licht tegenvallende vangsten was het toch weer genieten daar in de Ardennen. Kort nadat we begonnen ontwaarde we al een ijsvogeltje. Tegen de middag kregen we ook weer bezoek van het koppel buizerds, en ook dit jaar hebben ze weer een jong, welke de hele middag schel piepte om voedsel.

Maar dat de natuur ook hard en medogeloos is mocht ik deze keer ook beleven. Een mus had een mot gevangen en deze boven het water uit zijn bek laten vallen. Dat mussen watervrees hebben bleek al snel. Diegene die hem had laten vallen deed enkele verwoedde pogingen om de mot weer terug uit het water te pikken maar hij bleef daarbij wel erg hoog boven de waterspiegel fladeren. Ook een tweede mus die het in de gaten kreeg durfde niet ver genoeg te zakken. Na een seconde of 30 fladderen moesten ze even een tak opzoeken om bij te komen. Beteuterd zaten ze te kijken hoe de mot zich probeerde te redden van de verdrinkingsdood. Het water stroomde op dat moment niet snel en over een afstand van een kleine 100 meter kon ik het geheel gade slaan. Na enkele verwoedde pogingen lukte het de mot alsnog uit het water te komen en zag ik hem een meter boven de waterrand fladderen waarna hij in een splitsecond verzwolgen werd door een zwaluw..........

Theo Vlot met een fraaie waal barbeel

Vangstmeldingen Roer

Hey Frans,

Een vangstmelding vanuit het zuiden. Zoals je hebt gezien waarschijnlijk lijken de barbelen weer helemaal los op de Roer. De vangstmeldingen stromen binnen hier.
Gisterenavond zelf ook een barbeel gevangen van 60 cm. Een behoorlijk gevecht.

Een vangst die ik je niet wil onthouden is deze barbeel van 17,5 cm!

Over deze vangsten natuurlijk meer in mijn dagboeken op www.roervissen.nl

Groet, Benny

goede dag Frans

hobby , ja vroeg aan het water zitten inLimburg . Na drie keer vast zitten vandaag , werd ik toch nog beloond met een barbeel van 56 cm

groet Patrick

Kleine aanwas van de Roer. Ook op de Waal de laatste weken meldingen van enkele 20 cm barbeeltjes