week 9

De eerste klappen zijn nog geen daalder waard..........

Woensdagmiddag kreeg ik een telefoontje van Henk Tielking dat hij die morgen maar liefst 3 aanbeten van barbeel had gehad tijdens het vissen op de Waal. Twee keer sloeg hij mis en de derde was wel raak. Jammer genoeg ging de barbeel er net voor het schepnet alsnog af. Des alniettemin was het een erg hoopvol bericht. De eerste klapjes waren toch al weer uitgedeeld op de Waal. Met een watertemperatuur van bijna 7 C zat het er aan te komen.

De temperatuur zou alleen maar stijgen naar het weekend toe. Ik had voor mezelf drie opties. De Ardennen, de Roer of de Waal. Een telefoontje naar Harold bracht al snel uitkomst...de Waal. Na een paar maanden vissen in de Ardennen kon het dit weekend wel eens gaan gebeuren. Tijdens de wintermaanden hadden we al besloten om een geheel ander stuk te gaan bevissen op de Waal. We wisten helemaal nog niet wat ons te wachten zou staan, de kribben zijn nog geheel onbekent terrein voor ons. Met 13 C en weinig wind een mooie gelegenheid om de 6 kribben die we voor ogen hadden eens te bezoeken en te onderzoeken naar grind. Ook waren we nieuwsgierig of er weer sprake was van ernstige verzanding na het hoge water in januari dit jaar. We zagen wel zand op en tegen de kribben liggen maar het lijkt niet zo erg te zijn als vorig jaar...

Bij slechts 2 kribben vonden we wat grind, niet veel belovend, toch gaan we hier de komende tijd aan de slag. De stromingen zijn veel belovend en wat de vangsten gaan worden...... In de ruim 4 uur dat we er gevist hebben kregen we geen stootje. Op 1 krib hebben we ruime tijd gevist, op de andere gezocht naar grind. Het stuk is opvallend ondiep met ook twee kribben waar wel een paar meter water meer staat. In één van de kribvakken vonden we een grindplaat maar ook daar kregen we geen beet.

Halverwege de middag zien we in dat het hier waarschijnlijk niets wordt en besluiten we een heel stuk verder een krib te bezoeken waar ik al eerder vroeg in het jaar barbeel ving. Twee jaar op rij had ik daar de eerste barbelen al te pakken in februari. Kort bij de krib is het vrij diep met als nadeel veel puin op de bodem. Ik loste daar al vele korven... Toch is ook die krib door de jaren heen veranderd. Het diepe gat lag er nog wel maar de puin leek verdwenen. Of overspoeld met zand....Kortom het was er lekker vissen en een verademing dat we de gehele dag met dezelfde onderlijn konden vissen. Nou ja bijna de hele dag.... Als we ruim een uur aan het vissen zijn en al wat verder van de hengels staan ( we verwachtten op dat moment geen beet meer) zien we ineens op een top een paar flinke tikken. voordat we bij de hengel zijn staat de top al weer stil. Voor de zekerheid sla ik wel aan maar ik voel niets. Het volgende uur staan we wel weer dicht bij de hengels maar er gebeurd niets meer. De ene kans die we kregen hadden we helaas niet. Net zoals het voorgevoel was bij ons, het had zomaar kunnen gebeuren. De aanbeet was duidelijk van barbeel. De watertemperatuur was in een paar dagen trouwens goed gestegen. 8,6 C gaf de meter aan. Het zou me niets verbazen als afgelopen weekend de eerste barbelen zijn gevangen op de Waal of IJssel. We waren er al kort bij, net als Henk....

Overige vangstmeldingen

Roer

Voor de eerste vangstmeldingen moeten we deze week naar het zuiden. Op de rivier de Roer was het vorige week al raak en ook deze week twee vangstmeldingen van barbeel. Ook daar steeg de watertemperatuur in een paar dagen tijd en er kon al een temperatuur gemeten worden van 10 C.

Hallo Frans,

Het is weer begonnen gelukkig, ik heb vandaag mijn eerste barbeel kunnen noteren.

Ik ben omstreeks 13.15 begonnen aan een korte sessie van 3,5 uur ongeveer. Het water was erg rustig, donker gekleurd en na een meting bleek de temperatuur al 10 graden te zijn. Een behoorlijke snelle steiging. Je weet wat dat betekent, de kans op barbeel was groot. Hoewel deze plek aan de Roer volkomen nieuw voor me was had ik al snel een goede stek gevonden. Deze bleek achteraf goud waard want na ongeveer 45 minuten een paar korte maar stevige tikken op de top, al snel volgde een gierende baitrunner. Een sterke vis, barbeel dacht ik meteen. En ja hoor na enkele minuten kwam hij voor het eerst boven. Wat een kracht had deze makker!

Benny met zijn eerste van de Roer dit jaar

Eindelijk in het net, even bijkomen en dan op de mat voor te meten en te wegen. De eerste vis van het jaar voor mij, is meteen een barbeel. Als dit niks wil zeggen voor dit visseizoen weet ik het ook niet meer. Snel wat foto's gemaakt. Helaas was ik alleen dus de foto's zijn iets minder maargoed.

De barbeel bleek 65 cm te zijn en woog 2,25 kg. Een mooie start van een prachtig visseizoen.

Na toch wel een lange periode van 'reanimeren' (wat ongetwijfeld door dat ongelofelijke gevecht kwam) zwom hij weer weg.

Een prachtige middag met nog wat leuke bijvangsten, maar de eerste roerbarbeel voor mij is een feit!

Meer informatie over de visdag kun je lezen op mn site www.roervissen.nl

Hoi Frans,

het was een prachtige middag hier in limburg, ik heb een paar uur kunnen vrij maken te gaan vissen op de Roer, ik heb er een gevangen van 64 cm, net als vorige week is de vis echter goed op gewicht, een belovende begin van het barbeel seizoen !

Gr Dick

Net als vorige week een mooi dikkertje voor Dick..

Christ Koekoek is een fantieke grensmaasvisser en ook hij deed deze week zijn eerste pogingen om barbeel te verschalken op deze rivier. Hij bleef helaas beetloos maar opvallend vond hij wel het vele drijfvuil wat achter gebleven was aan de oever en in de bomen. Na de hoge waterstand in januari is het water ondertussen weer gezakt naar normale waardes. Elk jaar heb je dan deze beelden, toch leek het Christ wel of het dit jaar meer was. Begin januari heb ik in de ardenenn gezien wat er kan gebeuren in een uurtje tijd. Het water steeg die dag in een uurtje tijd dik een halve meter. Dat op zich was nog niet zo erg maar met het geweld dat erbij kwam....complete speeltoestellen uit tuinen kwamen voorbij drijven. Op dat moment zijn er veel mensen verrast door de plotselinge stijging van het water. Alles wat toen los lag kon wegspoelen... Waarmee ik niet wil zeggen dat het vele drijfvuil wat nu te zien is niet bewust is achtergelaten....Ook afgelopen zaterdag aan de Waal lag er drijfvuil met opvallend veel luiers.. Het is jammer dat het gebeurd op steeds grotere schaal lijkt het wel. Veel mensen weten er niet van en wij als sportvisser die aan de waterkant komen zien het wel. Het is triest....