week 20

weer vangbaar

De afgelopen maanden is er weinig reden geweest om deze pagina te updaten. De landelijke vangsten van barbeel waren daarvoor te slecht en om elke week hetzelfde liedje hier te schrijven leek me zinloos. Heel even leek het erop dat eind maart de vangsten wat aantrokken op de grote rivieren maar die periode was van korte duur. Net toen ik hierover wilde gaan melden zakte de vangsten weer snel terug. Elke jaar is deze periode hetzelfde rond deze tijd van het jaar. Alles en iedereen krijgt hiervan de schuld maar de echte reden waarom de vis stil ligt en niet wil bijten is nog steeds niet goed onderbouwd achterhaalt.

veel bloedzuigers op de vinnen is een teken dat ze erg lang stil hebben gelegen.

In 2007 ben ik deze pagina begonnen met als streven aan te geven waar de barbeel op dat moment vangbaar was. Er was in die tijd nog niet echt veel bekend over deze vissoort. De Roer , Grensmaas en Geul waren tot op dat moment de bekendste barbeelrivieren. En met bekend bedoel ik dan ook nog in Limburg. Slechts een enkeling maakte de tocht naar die provincie voor de barbeel. Toen er rond 2006 meer bekend werd over vangsten in de Waal en IJssel trokken er ook veel meer mensen naar die wateren om het te gaan proberen op de kop van een krib. Als een olievlek leek de barbeel zich te verspreiden door Nederland. Leek, want nu 7 jaar later zijn de eerder genoemde rivieren nog steeds dé barbeelrivieren van Nederland. De Nederrijn tot de sluis van Driel en het Pannerderkanaal doen het ook nog steeds erg goed. maar veel verder dan deze rivieren vind je de barbeel niet. Sporadisch worden ze gevangen in wateren die grenzen aan deze rivieren.

het warme voorjaar had een goede periode op de waal begin april

De laatste jaren, mede ook door de vele vangstmeldingen, werd deze pagina gebruikt om weer te geven waar op dat moment de barbeel goed te vangen was/ is. Dat barbeel geen seizoensvis is was toen ook al duidelijk. De eerste 2 jaar had ik die gedachte ook, maar toen ik me meer ging verplaatsen van rivieren ( tot die tijd vooral de Waal en IJssel het hele jaar door) bleek al snel dat de barbeel gewoon het hele jaar door vangbaar is. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is de juiste wateren in de juiste tijd op te zoeken. Vissen op de Waal in de periode van december tot maart vraagt om 99% kans op blanken. Terwijl als je in die zelfde periode vist op een kleine rivier zoals de Ambleve of de Ourthe dan is de vangkans juist 99%. Ook op de Grensmaas en de Roer is de barbeel het hele jaar door vangbaar. Toch is het niet zo dat je naar deze 2 laatste rivieren zomaar naar toe kunt gaan om te vangen. Hiervoor is zeer goede stekkennis nodig. Zo is er op de Grensmaas een strookje bekend van amper 40-50 meter waar je nagenoeg het hele jaar door goed kunt vangen. Vis je net buiten deze strook krijg je geen beet. Op de Grensmaas en ook op de Roer zijn zeer veel geulen. Sommige daarvan zijn serieus een stuk dieper dan de rest van de rivier. Als je die geulen niet weet te liggen of ze zijn niet bereikbaar door de stroming en waterstand dan ga je vaak naar huis met een blank.

gevangen op amper 50 cm water

Het is dus niet even zomaar ergens heenrijden en vangen. Terdege kennis hebben van het water en de bodemgesteldheid is een grote pré. De laatste 5 jaar heb ik erg veel gezworven langs de diverse rivieren in Nederland en ook de Ardennen. Van diverse lokale vissers die ik overal tegenkwam kreeg ik veel stekinfo. Das dan weer het voordeel van een bekende kop hebben op dat moment, iedereen komt dan even een praatje maken. Vaak konden we ( Harold en ik) er later ons voordeel mee doen, maar soms ook kostte het ons een stek. Door hier foto's te plaatsen van niet alleen onze maar ook andere vangsten kostte ons ook een aantal plekken. Ik heb daar altijd zoveel mogelijk rekening mee gehouden met de achtergronden om zodoende de stek te beschermen voor onszelf of van diegene die de foto stuurde. Alleen lokaal bekende kunnen een foto altijd herkennen. Of je moet alleen wat gras laten zien. Momenteel heb ik in mijn barbeelperiode zoveel stekkennis opgedaan dat het nu mogelijk is om het hele jaar door erop te kunnen vissen. Niet alleen gericht maar ook nog eens met een grote vangkans. Laatst maakte iemand hierover een opmerking. Je bent een slimme visser je weet precies waar je moet zijn. Klopt.... maar ergens zit er ook een logica in... na 2 jaar intensief vissen op barbeel en me veel inlezen in de barbeelmaterie in diverse landen was ik er achter dat er geen barbeelseizoen bestond. Door me te verplaatsen van de grote rivieren naar ondiepe en kleinere werd het al snel duidelijk dat ze daar gewoon vangbaar waren. Ik weet nu dat de Waal in de periode dec tot maart zeer moeilijk is om barbeel te strikken. Logisch dan dat ik me verplaats naar een andere rivier waar het wel mogelijk is.

Dat dit jaar in januari wel barbeel opleverde in de Waal had terdege te maken met stekkennis en niet onbelangrijk de wetenschap hoe de barbeel reageerd op bv temperatuur. Afgelopen januari was de temperatuur zeer barbeelgunstig om het zo maar eens te noemen. De combinatie waterstijging en temperatuur leverde op 3 dagen ook 2 barbelen op. Ook de wetenschap dat ik die dagen mijn aas moest laten liggen speelde daarbij een grote rol. Ook al kostte me dat de grooste moeite, ik heb het op kunnen brengen. Een voorval op de IJssel eind maart was daarvoor mijn grote voorbeeld. met een groep viste we die dag op barbeel. Het was een druilerige dag met veel regen. 1 persoon ving die dag 3 barbelen in 7 uur tijd. Hij gooide welgeteld 3 x in.... Dat voorval staat sindsdien bij mij op de harde schijf opgeslagen en daar heb ik al veel voordeel van gehad.

Zo hebben we dus erg veel voordeel gehad van alle kennis die opgedaan is in die 7 jaar. Over het algemeen hebben we de laatste maanden overal gevangen. Nergens geen grote aantallen wel enkele mooie vissen. De ene dag makkelijk 4 barbelen vangen op een ondiepe rivier en de dag erop helemaal geen tikje krijgen hoort ook bij barbeelvissen. Gelukkig overkomt dat iedereen. Ook deze slechte periode van het jaar overkomt iedereen. De combinatie paai en koude nachten met warmte overdag is voor mij de oorzaak. Als ik alleen al de watertemperatuur van de Roer erbij pak van de laatste 6 weken. Elke dag zakt de temp 's nachts naar 9 C terwijl hij overdag stijgt naar rond de 11 C. Het aas voelt ook koud aan als deze uit het water komt. De gevangen vis trouwens ook. 3 weken geleden gaf de Waal al een temperatuur te lezen van 17 C. Maar ook de gevangen vis daar was nog koud. Er zal wel ergens een bovenlaag gemeten worden.... Daarna werden de nachten weer kouder en kregen we ook meer regen. Toch bleef de barbeel vangbaar. De vangsten liepen zelfs al op als er twee dagen achteen op dezelfde plek werd gevist. Een teken dat de barbeel weer goed rondgaat. De barbelen die ik de laatste week op de Waal ving vertoonde geen tekenen van hom en kuit. Wel waren ze allemaal goed vet. Zo ook de barbelen van de kleine rivieren in zowel Nederland als Duitsland. Alleen de kopvoorn die ik daar ving was duidelijk nog niet uitgepaaid gezien de eitjes die ze lieten lopen.

afgelopen week aan de waal

Zo zijn we dus weer aangeland bij de periode dat de barbeel weer vangbaar is in de Nederlandse rivieren. Barbelen is een combinatie van feederen en karperen vertel ik iedereen op een gidsdag. Zowel beide technieken als beide materialen zijn bruikbaar. Soms vang je met de snelheid van feederen en soms moet je het geduld van een karpervisser hebben. Dit laatste heb je in deze periode nodig.... zeker nu nog op de grote rivieren.

het aas lang laten liggen is nu een goede remedie op de waal en ijssel.